اهمیت صرافی آنلاین

سیستم امنیتی ارزهای دیجیتال

 در حوزه ارزهای دیجیتال این موضوع وجود دارد که توسط سازمان و  یک نهاد مشخص مدیریت و کنترل نمی‌ شوند، به همین دلیل است که برخی  از افراد نمی‌توانند به سیستم امنیتی به‌کاررفته در شبکه‌ی رمز ارزها اطمینان داشته باشند.

«ساتوشی ناکاموتو» سازنده ‌ی بیت کوین است که توانست با بهره مندی هوشمندانه و خلاقانه‌ی تکنولوژی بلاک چین، امنیت لازم برای تراکنش ‌های شبکه‌ را فراهم نماید. اما می خواهیم بدانیم که این تکنولوژی، دقیقا چگونه طراحی شده و چگونه عمل می‌کند؟ کدام ویژگی و زیر ساخت به‌کار‌رفته در بلاک چین چنین تحولی را در جوامع جهانی به وجود آورده است؟

سازندگان تکنولوژی بلاک چین، با به‌کارگیری هوشمندانه علم رمزنگاری که اصطلاحاً کریپتوگرافی (Cryptography) نامیده می‌ شود، توانستند احتمال بروز مشکلاتی از جمله، حملات سایبری و حذف و دستکاری اطلاعات ثبت شده در شبکه را کاهش داده و به صفر برسانند.  بسیاری از کارشناسان بلاک چین را به یک پایگاه داده تشبیه نموده اند که امکان ثبت و ذخیره تمام اطلاعات مربوط به هر تراکنش را به صورت خودکار‌،  دارد و جالب اینجاست که، اطلاعات ذخیره‌ شده در شبکه ‌ی بلاک چین بین تمام کاربران به اشتراک گذاشته می ‌شوند.

عوامل ارتقا سیستم امنیتی

یکی از اصلی‌ترین چالش ‌ها در حوزه ارزهای دیجیتال برای کاربران، تأمین امنیت است. در دنیای کریپتو، هر کس بانک شخصی خود بوده و مسئولیت در قبال دارایی ‌های دیجیتال نیز در بالاترین حد خود قرار دارد.

بلاک چین برای تقویت سیستم امنیتی از دو کلید خصوصی و عمومی استفاده نموده است، کاربرد کلید عمومی مشابه شماره کارت حساب ‌های بانکی افراد می باشد، یعنی افراد و کاربران دیگر برای واریز رمز ارز به حساب کاربری شما از کلید عمومی استفاده می‌کنند، ولی کلید خصوصی مانند رمز دوم کارت ‌های بانکی بوده که برای دسترسی به دارایی دیجیتالی موجود در حساب افراد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به این عبارت توجه کنید:

KxBacM۲۲hLi۳o۸W۸nQFk۶gpWZ۶c۳C۲N۹VAr۱e۳buYGpBVNZaft۲p

کلید خصوصی مشابه عبارت بالا است و همین رشته از کاراکترها نیز کلید خصوصی بیت کوین را شکل می‌دهند. هر کسی که این رشته متنی را داشته باشد، می‌تواند هر چه بیت کوین در داخل یک آدرس ذخیره شده باشد را جابه‌جا کند.

از سوی دیگر، ساختار هوشمندانه تکنولوژی بلاک چین علاوه بر شفافیت، از حریم خصوصی کاربران  به خوبی محافظت می‌کند. جالب است بدانید که امکان تغییر و دستکاری اطلاعات ثبت ‌شده در شبکه پس از ثبت نهایی آن امکان‌پذیر نخواهد بود. از این ویژگی به عنوان تغییرناپذیری بلاک چین یاد می شود به طوری که با این ساختار، امکان دستکاری اطلاعات در شبکه‌ بلاک چین غیرممکن شده است.

ارزهای دیجیتال در چه زمینه هایی مورد استفاده قرار می گیرند؟

با توجه به بازار داغ و مهیج ارزهای دیجیتال، شاید برخی افراد با این سوال که ارز دیجیتال چیست و در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد، مواجه باشند و نیاز به اطلاعات دقیق تری دارند تا بتوانند وارد بازار ارزهای دیجیتال شده و سرمایه گذاری نموده و به سود هنگفتی دست یابیند.

به طور کلی، در مورد ماهیت ارزهای دیجیتال می توان اینگونه بیان داشت که یک جایگزین مناسب، برای انواع کارت ‌های بانکی و پول های کاغذی محسوب می ‌شوند. اگر چه که هنوز زیر ساخت‌های لازم برای اجرا و پیاده‌ سازی سیستم دریافت و پرداخت ارزهای دیجیتال در تمام نقاط جهان فراهم نشده، ولی در عین حال، برخی از فروشگاه‌ ها نیز اقدام به ارائه خدمات پرداخت با ارزهای دیجیتال برای مخاطبان خود نموده اند. به این معنا که هم اکنون و در برخی از کشورها، افراد می‌توانند  در ازای پرداخت ارز دیجیتال، خریدهای خود را انجام داده و از سرویس و خدمات فروشگاه ‌های مختلف بهره ‌مند شوند.

سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال

به طور کلی  در مورد ماهیت ارزهای دیجیتال می توان اینگونه بیان داشت که یک جایگزین مناسب، برای انواع کارت ‌های بانکی و پول های کاغذی محسوب می ‌شوند. عده‌ای از افراد تمایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه را دارند، به  امید آنکه با فراگیری هرچه بیشتر رمز ارزها، ارزش سرمایه‌ی اولیه آن ‌ها نیز چندین برابر شود. با توجه به این فعالیت ها می توان گفت که ارزهای دیجیتال، کاربردی مشابه با بازار سهام و اوراق بهادار دارند. از دیگر روش ‌هایی که افراد می توانند در این حوزه انجام دهند، خرید و فروش ارزهای دیجیتال است. به این افراد «تریدر یا معامله‌گر» گفته می شود که می توانند در بازه ‌های زمانی مختلف ارزهای دیجیتال را خرید و فروش یا ترید نموده و از اختلاف قیمت آن، سود قابل توجهی را به دست آورند.

همانطور که مشخص است، ارزهای دیجیتال هنوز به اندازه‌ی کافی در جوامع جهانی فراگیر نشده‌اند و نوسان بسیار بالایی دارند. ولی کارشناسان، آینده ی درخشانی را برای آن در نظر داشته و بیان می دارند که این ارزهای دیجیتال می توانند به عامل مهمی برای تبادلات مالی روزانه تبدیل شوند.

به دلیل فراگیری و آینده‌ی روشن پیش روی تکنولوژی بلاک چین، افراد بسیار زیادی در پروژه‌‌ی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند. لازم به ذکر است که سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال تفاوت‌ هایی با بازار بورس اوراق بهادار دارد و شما باید این نکته را مد نظر داشته باشید که رمز ارزها کاملاً به صورت دیجیتال طراحی شده اند و در بستر صرافی آنلاین معامله می شوند و ارزش و کاربرد فیزیکی خاصی ندارند.

کارشناسان و فعالان این حوزه بیان می دارند که پیش‌بینی روند قیمت در بازار ارزهای دیجیتال، کار ساده‌ ای نیست، چرا که بارها شاهد تغییر‌های ناگهانی و بی ‌سابقه ای بوده‌اند. در بیشتر بازار‌های مالی میزان عرضه و تقاضا به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی و تعیین‌کننده‌ی قیمت شناخته می ‌شوند. اما در بازار ارزهای دیجیتال فاکتورهای متفاوت و غیر قابل پیش‌بینی منجر به تعیین قیمت می شوند. حتی کارشناسان و معامله‌گرانی که چندین سال متوالی به صورت حرفه‌ای در این حوزه فعالیت دارند، نمی‌توانند اطلاعات دقیقی از آینده‌ی پیش روی پروژه ‌ها  را ارائه نمایند.

بنابراین توصیه می شود که با توجه به ماهیت بازار ارزهای دیجیتال،  قبل از اقدام به فعالیت و سرمایه گذاری در آن، اطلاعات کافی و لازم را کسب کنید تا با توجه به اهداف خود و برنامه ای که در نظر دارید، بهتر و بهینه تر از این بازار سود به دست آورید.

برخی کارشناسان تاکید دارند که از ورود یکباره‌ی پول و دارایی خود به بازار ارزهای دیجیتال خودداری کنید چرا که در این صورت، یکی از فاکتور‌های اصلی و مهم سرمایه‌گذاری یعنی مدیریت ریسک را به کلی نادیده گرفته‌اید. با توجه به ماهیت متفاوت و منحصر به فرد رمز ارز‌ها، مسئولین کشورها و دولت‌ها همواره به دنبال وضع قوانین مشخصی در این زمینه هستند.  البته ناگفته نماند که در این بین، برخی معتقدند وضع قانون موجب شفافیت بیشتر ارزهای دیجیتال و کاربرد آن‌ها در فرایند دریافت و پرداخت، معاملات، سرمایه‌گذاری، پرداخت مالیات و… خواهد شد. به بیان ساده‌تر قانون‌گذاری دید درست ‌تر و دقیق ‌تری در زمینه‌ی قابلیت ‌های ارز دیجیتال را به کاربران خواهد داد و  قطعا در آینده شرایط به کلی تغییر نموده و شاهد شگفتی های بسیاری در این حوزه خواهیم بود.