ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی چیست؟

این روزها شاهد این ماجرا هستیم که توجه به ارزهای دیجیتال به یکی از موضوعات داغ بازارهای مالی و سرمایه گذاری تبدیل شده و روند رو به رشدی را در پیش گرفته است، به طوری که تا همین لحظه نیز در حال ترویج  و افزایش چشمگیری در جوامع جهانی است.

قدرت ارزهای دیجیتال تا به حدی رسیده است که حتی سرمایه ‌گذاران بزرگ و مطرح جهان نیز نمی‌ توانند فرصت بزرگی که ارزهای دیجیتال برایشان فراهم کرده را نادیده بگیرند.

شاید  در ابتدا اینگونه متصور باشید که مفهوم و کاربرد اصلی کریپتوکارنسی ‌‌ها که در زبان  فارسی، ارز دیجیتال یا رمز ارز  نامیده می ‌شوند، سخت و پیچیده  است. ولی این اطمینان را به شما خواهیم داد که با مطالعه‌ و تحقیق بیشتر به درک درستی از دنیای نوین و جذاب ارزهای دیجیتال خواهید رسید.

در این مقاله و با بیانی ساده، به مطالب مهم برای شناخت و کارکرد ارزهای دیجیتال می پردازیم، پس با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال، نوعی از دارایی به شمار می رود که وجود فیزیکی ندارد و تنها بر بستر اینترنت قرار گرفته و معامله می شود و با عناوین متفاوتی چون، رمز ارز یا کریپتوکارنسی، شناخته می ‌شود.  برخلاف ارز رایج کشورها که پول های فیات  نیز نام دارد، هیچ سازمان یا دولتی  نمی ‌تواند حوزه ی ارزهای دیجیتال را کنترل و  مدیریت نماید. لازم به ذکر است که برخی از افراد تنها بیت کوین را به عنوان رمز ارز می شناسند، در صورتی که هزاران رمز ارز معتبر دیگر وجود دارند و  هر یک از آنها نیز برای هدف خاصی به وجود آمده‌اند. طبق گفته ها‌ی کارشناسان و در طی سالیان اخیر، رمز ارزها که به عنوان یک نوع دارایی دیجیتال محسوب می‌ شوند  مورد استقبال زیادی قرار گرفته و توانسته اند توجه بسیاری از مردم جهان را به خود جلب نماید.

اما سوال اصلی در اینجاست که، کدام ویژگی و کاربرد ارزهای دیجیتال، باعث افزایش روز افزون تعداد سرمایه ‌گذاران در این بازار شده است؟!

در پاسخ به این سوال می توان اینگونه بیان داشت که، طراحی هوشمندانه، خلاقانه و غیر متمرکز ارزهای دیجیتال باعث شده تا افراد زیادی در سراسر جهان دید مثبت و خوش‌ بینانه ‌ای نسبت به آن داشته باشند و برخی از کارشناسان حوزه‌ ی مالی بیان می دارند که، رمز ارزها شرایط و بستر مناسبی را در آینده و برای رفع مشکلات گوناگونی از قبیل فقر، بی‌ عدالتی، بهبود و ارتقاء عملکرد سیستم مالی جهان و ایجاد فرصت ‌های یکسان برای تمام افراد را فراهم می نمایند. حتی تمامی پژوهش ها و بررسی‌ های انجام شده در حوزه ی  رمز ارزها، نشان می دهند که، در آینده ‌ای نه چندان دور، ارزهای دیجیتال جایگزین کارت‌ های اعتباری و پول ‌های کاغذی خواهند شد و همین موضوع می تواند نشانه ای از قابلیت منحصر به فرد رمز ارزها  و دلیل روی آوردن افراد به این دنیای هیجان انگیز و ثروت ساز باشد.

جالب اینجاست که امروزه و در برخی از جوامع، شاهد این ماجرا هستیم که  فرایند دریافت و پرداخت هایشان را با استفاده از تکنولوژی و خدمات نوین کریپتوکارنسی‌ ها انجام می‌ دهند و از مزایای بی نظیر آن بهره مند هستند.

برخی از تحلیلگران این حوزه در مورد قابلیت های ارزهای دیجیتال بیان می دارند که، تنها منوط به یک سیستم دریافت و پرداخت  نیستند و در واقع  توصیه دارند که با اقدام به خرید و نگهداری رمز ارزها (که اصطلاحا هولد کردن نامیده می شود)، در یک بازه‌ ی زمانی طولانی، ارزش سرمایه‌‌ اولیه خود را به میزان قابل توجه افزایش داده و چندین برابر نمایید.  به بیانی دیگر، کارشناسان با در نظر گرفتن روند پیشرفت ارزهای دیجیتال طی سالیان اخیر و تحلیل شرایط  کنونی جوامع به این نتیجه دست یافته اند که کریپتوکارنسی ‌‌ها می ‌توانند گزینه‌ های بسیار خوبی برای سرمایه ‌گذاری در بلند مدت باشند.

اولین ارز دیجیتال شناخته شده در جهان یا همان بیت کوین، در سال ۲۰۰۹ ایجاد شد و به مرور زمان و با گستردگی و پیشرفت بازار رمز ارزها، منجر به محبوبیت و شناخته شدن سایر ارز‌های دیجیتال از قبیل اتریوم، ریپل، بیت کوین کش و… شد. به طوری که در حال حاضر، شاهد آن هستیم که هزاران کریپتوکارنسی، توسط افراد مختلف، در سرتاسر جهان و در بازار رمز ارزها نیز  مورد خرید و فروش واقع می شوند.

کاربرد اصلی ارزهای دیجیتال

در دنیای امروز، تمام امور مالی تحت کنترل و نظارت سیستم ‌های بانکی دولت ها به انجام می ‌رسند و بر همین اساس، تمام اطلاعات شخصی افراد نیز توسط یک نهاد و سازمان دولتی مدیریت و کنترل می‌ شوند. گاهی برای انجام امور بانکی و در حالت عادی، تراکنش و خرید افراد  با موفقیت انجام می شود، ولی این احتمال نیز وجود دارد  که درگاه بانک با مشکل فنی مواجه شده و یا اطلاعات شخصی کاربران در معرض حملات سایبری به شبکه های بانکی قرار گیرند و موضوع دیگر اینکه، بانک ‌ها سقف برداشت برای کاربران خود تعیین نموده اند، به طوری که کاربران تنها در ساعات مشخصی از شبانه روز، قادر به انجام  تراکنش ‌های مورد نظر خود هستند.  با در نظر گرفتن این موارد باید گفت که در دنیای تکنولوژی امروز، سیستم‌ های بانکی پاسخگوی تمام نیازهای مالی افراد نخواهند بود و در اینجاست که می ‌توان ارزهای دیجیتال را به عنوان یک جایگزین مناسب برای آینده سیستم مالی جهان در نظر گرفت.

در حقیقت، تمرکززدایی یکی از اهداف اصلی پیدایش رمز ارزها بود و به همین دلیل است که گفته می شود ارزهای دیجیتال، به عنوان یک جایگزین مناسب برای آینده امور مالی در نظر گرفته شده است. زیرا ارزهای دیجیتال با حذف تمام واسطه‌ ها، کنترل و مدیریت امور مالی را از سازمان و نهادهای متمرکز کشوری می ‌گیرند و کنترل و اختیار تمام تراکنش‌ ها را بر عهده‌ فرد کاربر قرار می دهند. بدین شیوه که تمام تبادلات مالی در بستر شبکه ‌ی همتا به همتا و مستقیما بین دو فرد به ثبت می‌ رسند.