روش متوسط هزینه دلاری یا DCA
Financial and stock investment market concept. Fluctuation of value which price is rising up and falling down along the way.

آشنایی با روش متوسط هزینه دلاری «DCA»

زمانی که وارد بازار ارزهای دیجیتال می شوید و تمایل به معامله و کسب سود دارید ممکن است تصور داشته باشید که در یک دنیای ایده‌آل قرار گرفته و ماجرا بسیار ساده است که برای سود کردن باید در قیمت پایین اقدام به خرید نموده و در قیمت بالاتر نیز آن را فروخت. اما در واقعیت، مشاهده می شود که انجام این حرف و تصور، حتی برای فعالان و کاربران حرفه‌ ای ‌ها نیز دشوار است و نیاز به بررسی و تحلیل های جامع و دقیق دارد.

شاید شما نیز با این سوال مواجه باشید که، در شرایط نوسان قیمتی ارز دیجیتال، چگونه  بهترین زمان خرید را بفهمیم ؟

توجه داشته باشید، بسیاری از سرمایه‌ گذاران و تریدرها به ‌جای این که زمان وقوع پیشامدهای بازار را پیش ‌بینی کنند، از یک استراتژی به ‌نام «متوسط هزینه دلاری (dollar cost averaging)» یا «DCA» استفاده می‌ کنند. آن ‌ها در این استراتژی، طبق یک برنامه منظم، هر بار حجم و مبلغ کمی را در یک دارایی مشخص مثل ارز دیجیتال، سرمایه ‌گذاری می ‌کنند تا از نوسانات بازار در امان بمانند.

چنانچه شما نیز دربازار ارز دیجیتال فعال هستید و بر روی ارزهای مدنظر خود سرمایه‌گذاری کرده‌اید که تصور دارید قرار است ارزش آن در بلندمدت افزایش یابد، ولی  ممکن است که دچار نوسانات قیمتی شود، روش DCA می ‌تواند انتخاب مناسبی محسوب شود.

معرفی روش سرمایه گذاری DCA

DCA مخفف dollar cost averaging و یک استراتژی بلندمدت است، در این روش شما به عنوان فرد سرمایه‌گذار و در یک دوره زمانی مشخص و بدون توجه به قیمت، مقداری از یک دارایی دیجیتال را خریداری می کنید. به عنوان مثال، به‌ جای این که یک ‌باره 1200 دلار در بیت‌کوین سرمایه‌ گذاری کنید، به ‌مدت یک سال به طور مداوم و ماهانه، 100 دلار سرمایه‌ گذاری می ‌کنید.در واقع این روش سرمایه گذاری، در طول زمان و بنا بر هدف فرد سرمایه گذار ممکن است تغییر کند. این برنامه سرمایه گذاری می ‌تواند از چند ماه تا چند سال نیز ادامه داشته باشد.

اگرچه DCA روش محبوبی برای خرید کریپتوکارنسی ‌ها و مخصوصا بیت‌ کوین است، روشی نیست که تنها محدود به حوزه ارزهای دیجیتال باشد و سرمایه ‌گذاران در تمامی حوزه ها نیز از این استراتژی استفاده می ‌کنند تا بتوانند از خطر نوسانات قیمتی محفوظ باشند.

بهترین زمان استفاده از روش سرمایه گذاری DCA

DCA می‌تواند به سرمایه‌گذار کمک کند که با امنیت وارد بازار شود، از رشد بلندمدت قیمت سود کند و ریسک حرکات نزولی کوتاه‌مدت قیمت را به میانگین برساند و همچنین این روش می‌ تواند در مقایسه با سرمایه ‌گذاری یک‌ باره یک مبلغ زیاد، در این موقعیت‌ ها سود قابل پیش ‌بینی ‌تری به ما بدهد. در ادامه به آنها اشاره شده است.

خرید دارایی ‌هایی که ارزش آن‌ در طی زمان افزایش می یابد

اگر یک سرمایه‌گذار معتقد باشد که قیمت ‌ها در کوتاه‌ مدت کاهشی و در بلندمدت افزایشی هستند، می‌تواند از DCA استفاده کند تا سرمایه خود را در طی همان دوره زمانی که فکر می‌ کند حرکات نزولی اتفاق خواهند افتاد، سرمایه‌گذاری کند. اگر حق با او بوده باشد، می ‌تواند از خرید دارایی در قیمت پایین ‌تر بهره مند شود. اما حتی اگر هم اشتباه کرده باشد، همراه با افزایش قیمت در بازار سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

پوشش ریسک در برابر نوسان قیمتی

روش DCA، سرمایه‌گذاران را در معرض قیمت ‌های مختلف در طی زمان قرار می ‌دهد. وقتی بازار دچار نوسان قیمتی می ‌شود، هدف این استراتژی این است که هر افزایش یا کاهش شدیدی در پرتفوی را به میانگین نزدیک کند. در این صورت می ‌توان از حرکت قیمت در هر جهتی، به ‌میزان کمی سود کرد.

 پرهیز از فو و معاملات احساسی و هیجانی

با در نظر داشتن این موضوع که DCA یک سرمایه‌ گذاری با رویکرد قانون ‌محور است، معامله‌ گران تازه ‌کار اغلب در دام ترید احساسی گرفتار می شوند. در این حالت، تصمیمات خرید و فروش توسط عوامل روانشناسی مثل ترس یا هیجان نیز کنترل و هدایت می‌ شوند. این عوامل می ‌توانند باعث شوند که سرمایه ‌گذاران، پرتفوی خود را به ‌صورت ناکارا مدیریت کنند. فروش از روی ترس در روند نزولی یا سرمایه‌ گذاری بیش ‌از اندازه به‌ دلیل ترس از دست دادن فرصت در مواقع رشد سریع قیمت، نمونه ‌هایی از این موضوع شمرده می شوند. لازم به ذکر است که مزیت مهم روش متوسط هزینه دلاری در این است که ریسک سرمایه‌گذاری شما را به خوی پوشش داده و روش مناسب و مفیدی محسوب می شود.

این روش در تلاش برای به حداقل رساندن زیان ‌های احتمالی بوده و در عین حال، سود بالقوه شما را هم محدود می‌ کند. این استراتژی می تواند انتخاب امن ‌تری برای سرمایه ‌گذاران بوده و احتمال زیان جدی به ‌علت نوسان قیمت را در کوتاه‌مدت کاهش ‌دهد.

برای این که به درستی تشخیص دهید که DCA استراتژی مناسبی برای شما محسوب می شوند یا نه، لازم است که به شرایط خاص خودتان در مقوله سرمایه‌ گذاری فکر کنید و بهترین کار این است که همواره، پیش از این که یک استراتژی جدید را به‌کار بگیرید، با یک متخصص مالی مشورت کنید.


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/winanceo/public_html/blog/wp-includes/functions.php on line 5309