آینده دوج کوین

چرا ارز دیجیتال دوج کوین محبوب شد؟

دوج کوین با نماد اختصاری “DOGE” در بازار شناخته می شود و برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ میلادی معرفی شد و تا به امروز بسیار پرطرفدار و محبوب گشته است.

دوج کوین رمز ارزی نظیر به نظیر و متن باز محسوب می شود و نماد آن، یک سگ ژاپنی نژاد شیبا اینو و به معنای، شانس ‌آور است. هدف اصلی این رمزارز آن است که به عنوان پول مجازی شبکه‌ های اجتماعی برای پاداش و انعام و پرداخت ‌های نفر به نفر استفاده شود. در حال حاضر نزدیک به ۱۴۰۰ فروشگاه آنلاین و آفلاین رمزارز دوج کوین را برای پرداخت می‌ پذیرند.

بنیان‌ گذاران دوج کوین:

بیلی مارکوس (billy markus) یکی از اعضای شرکت IBM، به همراه جکسون پالمر (jackson palmar) که در آن زمان عضو شرکت Adobe بود، این ارز را به عنوان یک ارز سرگرمی توسعه دادند. بیلی مارکوس با نام مستعار ‌توشی ‌ناکاموتو، یک نام طنز گونه و برگرفته از خالق بیت کوین یعنی ساتوشی ناکاموتو، است.

بیلی مارکوس بیان میدارد که: هدف اصلی ما، ایجاد یک ارز دیجیتال برای سرگرمی بود که بازه گسترده ‌تری نسبت به بیت کوین داشته و افراد بیشتری بتوانند از آن استفاده کنند.

هدف از تولید این رمزارز آن نبود که تبدیل به یک ارز دیجیتال چند میلیارد دلاری شود و تنها می‌ خواستند یک شوخی را وارد دنیای ارزهای دیجیتال کنند، ولی مشاهده می شود که تا به امروز، از محبوبیت زیادی در بین افراد برخوردار گشته است.

دلایل محبوب بودن دوج کوین در دنیای ارزهای دیجیتال چیست؟

داشتن یک نام و لوگوی بامزه:

نام و لوگوی دوج کوین توجه هر فردی را جلب می‌ کند، بسیاری از کارشناسان معتقدند، طنزی که در لوگو و نام دوج کوین وجود دارد، بسیار جذاب و هیجان انگیز بوده و نیروی محرکی است که باعث جذب هرچه بیشتر افراد به سمت این رمزارز می ‌شود. شاید به همین دلیل است که طرفداران این میم کوین به آن لقب پول خودمانی را می ‌دهند.

عرضه در زمان مناسب:

اواخر سال ۲۰۱۳، درست زمانی که درباره‌ ممنوعیت بیت کوین در چین صحبت میشد و قیمت بیت کوین پس از رکوردشکنی، در روند نزولی قرار داشت، دوج کوین در شبکه اجتماعی ردیت معرفی شد و توانست توجه تعداد زیادی از فعالان بازار را به سوی خود جلب نماید.

در تاریخ ۱۸ دسامبر ۲۰۱۳، در حالی که رمز ارز بیت کوین، نصف ارزش خود را نسبت به اوج از دست داده بود، این رمزارز توانست در یک روز به میزان ۴۵۰ درصد رشد نماید. این موضوع در تاریخ فعالیت دوج کوین قابلیت تکرار مجدد را دارد و باید به رشد و رونقی که ممکن است به همین ترتیب تجربه نماید نیز امیدوار بود.

کاربرد در خیریه:

اعضای تیم دوج کوین دفعات زیادی با جمع آوری کمک مالی برای اهداف خیریه و حمایتی، نام پروژه‌ خود را وارد رسانه‌ ها کردند و همین موضوع نیز یکی از دلایل محبوبیت آنها شد.

حمایت افراد مشهور:

مهمترین و قابل ‌توجه ‌ترین سلبریتی تأثیرگذار بر دوج کوین، مدیر‌عامل تسلا و ثروتمند‌ترین مرد جهان، ایلان ماسک است که همواره حمایت و طرفداری خود از دوج کوین را اعلام نموده است.

همچنین برخی دیگر از سلبریتی ‌های تاثیر گذار وجود دارند که به طور مداوم، حمایت خود را از دوج کوین در رسانه ‌های اجتماعی اعلام کرده ‌اند. از این افراد می ‌توان به کارول باسکین، ستاره سریال ببر پادشاه، جین سیمونز خواننده اصلی گروه کیس، مارک کوبان میلیاردر مشهور، کای گرین بدن‌ ساز حرفه ‌ای پیشین و اسنوپ داگ و لیل یاچی، رپر‌های آمریکایی اشاره کرد.

عملکرد دوج کوین چگونه است؟

توسعه ‌دهندگان دوج کوین برای توسعه این شبکه از کدهای یک شبکه با ‌نام، لاکی ‌کوین استفاده کردند و به همین دلیل می توان این ارز دیجیتال را انشعابی از لاکی ‌کوین دانست و خود لاکی ‌کوین، فورکی از لایت کوین محسوب می شود و لایت کوین خود نیز فورکی از بیت کوین است. با توجه به این موضوع، چگونگی کار بیت کوین، لایت کوین و دوج کوین یکی است و تنها در برخی جنبه‌ ها، متفاوت هستند.

وقتی کسی بخواهد از  طریق کیف پول دیجیتالی خود، ارز دوج کوین را برای دیگری بفرستد، با ارسال درخواست خود در قالب تراکنش نودها را با خبر می ‌کند، نودها دفترچه ‌های دیجیتالی خود را ورق می‌ زنند و موجودی فرستنده را به دست می‌ آورند تا از امکان پذیر بودن انجام این تراکنش اطمینان پیدا کنند. دفترچه دیجیتالی نودها از برگه ‌هایی تشکیل شده که در بلاک چین آنها را با نام بلاک می‌ شناسیم و درون آن ‌ها اطلاعات و داده‌ ها قرار می ‌گیرند. در صورتی ‌که تراکنش با قوانین شبکه مغایرتی نداشته باشد، معتبر شناخته شده و منتظر فرایند تایید تراکنش می ‌شود.

در مورد نحوه استخراج دوج کوین باید بگوییم که از بسیاری جنبه ‌ها مانند بیت کوین است، بنابراین دوج کوین هم بر اساس الگوریتم اثبات کار یا همان استخراج، کار می ‌کند. این شبکه نیز به ماینرهایی متکی است که تراکنش‌ های آن را تایید می ‌کنند و با قدرت پردازش سخت‌ افزارهای خود، جلوی تقلب و دستکاری شبکه را می ‌گیرند. پس از تایید تراکنش ‌ها توسط اعضای شبکه، تراکنش‌ های پذیرفته شده در محلی به نام مِم ‌پول منتظر می ‌مانند تا فرایند تایید شدن را سپری کنند.

این موضوع را مدنظر داشته باشید که یک تراکنش، می ‌تواند همزمان از سوی چند ماینر انتخاب شود و بلاک هر یک از آن ‌ها قرار بگیرد. ماینرها پس از انتخاب تراکنش و قرار دادن آن در بلاک ‌هایشان، در رقابتی که استخراج نام دارد و لازمه آن مصرف انرژی و صرف توان پردازشی است، مشغول حل کردن معمای ریاضی بلاک می ‌شوند. این معمای ریاضی از کنار هم گذاشتن تراکنش ‌ها و عبور آن‌ ها از فرایند‌های رمزنگاری به نام توابع هش، به وجود می ‌آید. فرایند حل‌ کردن این معماها، کاری بس دشوار بوده و نیاز است که توسط سخت ‌افزارهای کامپیوتری و یا دستگاه‌ هایی که ماینر نام دارند، انجام شود. یافتن پاسخ این مسائل ریاضی در نهایت منجر به تایید شدن تراکنش ‌های قرارگرفته در آن بلاک می ‌شود، پس از پیدا کردن معمای ریاضی، بلاک حل‌ شده در کنار سایر بلاک ‌هایی که پیش از این حل شده ‌اند، با یک ترتیب زمانی قرار گرفته و زنجیره ‌ای به هم پیوسته از بلاک‌ ها شکل می‌گیرد که بیانگر مفهوم بلاک چین یا زنجیره بلاک ‌ها می باشد.

آیا روی دوج کوین سرمایه گذاری کنیم ؟

زمانی که ارز دیجیتال دوج کوین ۰.۰۰۳ دلار بود و مردم تمایل به فروش آن داشتند، در رسانه‌ های اجتماعی مثل توییتر فیسبوک و ردیت، برای جایزه دادن به کسانی که مطالب و محتوای خوب ارائه می ‌دانند، مورد استفاده بود و به مرور و با فعالیت مداوم، انجمن حامی این رمز ارز و حمایت ایلان ماسک از آن، قیمت دوج کوین تنها در طی چند سال و به ویژه در سال ۲۰۲۱، رشد بی نظیری را تجربه نمود.

از دیدگاه پت وایت، دوج کوین گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری بلند مدت محسوب نشده و نباید مثل بیت کوین و اتریوم، آن را به چشم ذخیره ارزش در نظر داشت و برای نگهداری طولانی مدت مناسب نیست. آنچه دوج کوین را سرپا نگه داشته، حمایت ‌های افرادی نظیر ایلان ماسک و اسنوپ داگ است، در صورتی که تکنولوژی و بستر خاصی ارائه نمی ‌کند و باید گفت که، فاندامنتال آن ضعیف است با این حساب در مقاطعی شاهد رشد و ارزشمندی آن در بازار بوده ایم.

یکی از دلایلی که باعث می ‌شود دوج کوین برای طولانی مدت مناسب نباشد این است که تعداد کوین‌ های نامحدودی دارد. برخلاف بیت کوین که تنها ۲۱ میلیون واحد از آن ایجاد و در شبکه عرضه میشود، تا به حال بیش از ۱۳۰ میلیارد واحد دوج تولید شده و حتی این عدد تمامی ندارد، همین امر یعنی نامحدود بودن تعداد، قیمت آن را در طولانی مدت به چالش کشیده و آن را درگیر تورم می نماید.