نقش ارز دیجیتال در اقتصاد جهانی

ارزیابی نقش ارز دیجیتال در آینده اقتصاد جهانی

از آنجایی که تمامی انواع ارزهای دیجیتال موجود در بازار، شرایطی را جهت آزادی در پرداخت و ارسال و دریافت پول در هر نقطه از جهان و در هر ساعت از شبانه روز فراهم نموده اند، قطعا آینده روشنی را در پیش روی خواهند داشت. این موضوع به ویژه برای ما ایرانی ها که در سال های اخیر، دغدغه پرداخت‌ های برون مرزی، تحریم های آمریکا یا دیگر محدودیت های شدید را تجربه نموده ایم، حائز اهمیت بیشتری می باشد. بنابراین آزادی مالی که ارزهای دیجیتال به ارمغان می آورند، می تواند آینده اقتصاد و مبادلات تجاری را دگرگون سازد.

جالب است بدانید که تمامی ارزهای دیجیتال، در بستری امن خرید و فروش می شوند. همانطور که میدانید، ساختار شبکه بلاک چین به گونه ای است که امنیت ارزهای دیجیتال را تا حد بسیار زیادی تامین می کند. از سوی دیگر، کاربران ارزهای دیجیتال این امکان را در اختیار دارند که، تمامی معاملات و تراکنش‌ های خود را کنترل کنند و شفافیت زیادی در این اکوسیستم وجود دارد. در واقع با استفاده از فناوری بلاک‌ چین، همه معاملات نهایی برای مشاهده در دسترس، خواهد بود.

رمز ارزها می توانند به عنوان ابزار حمایتی برای کشورهای در حال توسعه به کار گرفته شوند. به عنوان مثال، صرافی هایی که به عنوان صرافی آنلاین ارز دیجیتال در کشورها فعالیت دارند، می توانند در مسیر توسعه پایدار اقتصاد کشور خود، گام های مثبت و ارزنده ای را برداشته و نقش بزرگی در پیشرفت، کسب درآمد و عدم خروج سرمایه از کشور نیز خواهند داشت.

کشورهای در حال توسعه با مشکلات مالی بسیاری مواجه هستند و بهره مندی از این ارزهای دیجیتال، می تواند بسیاری از این مشکلات را برطرف سازد. برخی از کشورهای درحال توسعه مانند کشور ایران، که توسط اقتصادهای برتر تحریم است، حتی در موضوعی مانند افتتاح حساب بانکی در خارج مرزها با چالش های بسیاری، مواجه خواهد بود. در چنین شرایطی، نقل و انتقال سرمایه، کاری بس دشوار و پیچیده تلقی شده و راه حل چنین مشکلاتی، استفاده از صرافی ارزهای دیجیتال است. چرا که می توانند از طریق سیستم مورد استفاده ارزهای دیجیتال، بدون هیچ محدودیتی به بازار جهانی متصل شوند که امکان تحریم آن توسط کشوری دیگر وجود ندارد و در نتیجه، تبعیض موجود، کاملا از بین می رود.

استفاده از ارز دیجیتال در کشور ایران

کشور ایران، در تابستان سال 1398 اعلام نمود که دولت استفاده از ارزهای دیجیتال را به رسمیت می شناسد و در ۱۳ مردادماه ۱۳۹۸، آیین‌ نامه اجرایی استخراج ارزهای دیجیتال در کشور را ابلاغ کرد. بدین ترتیب، صنعت استخراج و ماینینگ در کشور، قانونی اعلام شد. اما برای استخراج آن، نیاز به مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد.

در کشور ایران به دلیل پایین بودن هزینه های انرژی در مقایسه با سایر کشورها، شرایط خوبی برای استخراج ارز بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال وجود دارد و با توجه به ارزش دلار در کشور ما، ارزهای دیجیتال سودآوری خوبی در ایران خواهند داشت. از سوی دیگر ماهیت غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال برای کشور ما که با انواع و اقسام تحریم های اقتصادی مواجه است، می تواند قابل توجه و موثر باشد و مسیر تجارت بین المللی را هموار نماید. لازم به ذکر است که ایران، در حال بررسی ساخت ارز دیجیتال بومی است تا از این بازار پر مخاطب، عقب نماند. تنها موضوع مهم و قابل توجه در این زمینه، پذیرش این ارز دیجیتال، در بازارهای جهانی است.

به طور کلی نقش و جایگاه ارزهای دیجیتال در آینده اقتصاد ایران، تحت تاثیر برخی عوامل مهم است که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرند. اولین مورد آن، رویکرد دولت در این زمینه می باشد که نیاز به تنظیم سیاست های داخلی کشور به سوی تسهیل کنندگی بیشتر آن است که عدم رسیدگی به آن می تواند، به عنوان مانعی برای ارزهای دیجیتال عمل نماید و دومین موضوع، لزوم توجه به افزایش ظرفیت برق کشور برای استخراج ارزهای دیجیتال است که باید اقداماتی جدی در خصوص دسترسی به نیروگاه های خورشیدی و بادی انجام شود.


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/winanceo/public_html/blog/wp-includes/functions.php on line 5309