اتریوم- بلک چین دائو

آیا اتریوم بهترین جایگزین برای بلاک چین دائو است؟

دائو روشی برای سازماندهی افراد و علایق آنها در اینترنت با استفاده از بلاک چین است. بلاک چین یک سیستم دفتر کل عمومی است که تنها بر بستر اینترنت وجود دارد و از یک سیستم رمزنگاری پیچیده استفاده می ‌کند تا این اطمینان ایجاد شود که همه اطلاعات موجود و نوشته شده در آن، قابل تأیید است.

در حال حاضر بازار کریپتو، رمز ارز اتریوم را به عنوان زنجیره منتخب اکثر برنامه ‌های غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین (DApps) انتخاب نموده و در عین حال ممکن است که زنجیره های دیگر نیز برای مدیریت حجم کاری سازمان‌ های مستقل غیرمتمرکز دائو مناسب ‌تر باشند. در حال حاضر اتریوم بهترین جایگزین برای بلاک چین دائو به شمار می رود و می توان گفت که به غیر از اتریوم، موارد دیگری نیز وجود دارند که می توان برای جایگزین بلاک چین دائو استفاده کرد.

اتریوم و زنجیره ‌های سازگار با آن دارای ویژگی بارزی در تعداد دائو نسبت به سایرین هستند. آنها بیش از 4200 دائو و پروتکل هایی را در خود جای داده اند که براساس داده های پلتفرم رای گیری اسنپ شات به شرکت کنندگان در حکومت نیاز دارند. از سویی دیگر، اکوسیستم سولانا فقط 140 دائو دارد، کاردانو دارای 10 دائو است، ردیاب اکوسیستم Cardano Cube و Polka Dot Substrate می گوید که فقط 8 دائو دارد. این به معنای نادیده گرفتن این واقعیت نیست که در بین 10 دائو برتر از نظر تعداد تصمیمات اتخاذ شده در هفت روز گذشته، ردیاب دائو DeepDAO نشان دهنده این است که سه دائو مبتنی بر سولانا هستند.

چگونگی عملکرد بلاک چین دائو

با توجه به این موضوع که یک بلاک چین دائو، کاملا غیرمتمرکز است و تمامی اعضای جامعه اش را اداره می کند. ممکن است این سوال مطرح شود که اعضای یک دائو چگونه می تواند در اداره آن، تاثیر گذارد؟ در پاسخ باید گفت که، هر پروژه بلاک چین دائو این قابلیت را در اختیار دارندگان آن قرار می دهد که بتوانند در تصمیم گیری های آن مشارکت داشته باشند و هر اندازه که تعداد توکن های حاکمیتی یک کاربر بیشتر باشد، حق رای بیشتری خواهد داشت.

از دیگر بخش های اصلی اکوسیستم دائوها، پیشنهادها یا همان پروپوزال ها هستند. هر کاربری که توانایی ارائه پیشنهادی داشته باشد که توانایی بهبود عملکرد دائو را داشته باشد، می تواند پروپوزال خود را در شبکه ثبت کرده و به سایرین رای دهد. بعد از آن سایر اعضای شبکه، با استفاده از توکن های حاکمیتی خود به این پیشنهاد رای می دهند. در صورتی که پروپوزال به موافقت اکثریت اعضا برسد، به اجرا گذاشته خواهد شد و چنانچه رای های لازم را کسب نکند، طبیعتا لغو می شود.

تا مدت ها پیش اکثر افراد شبکه بیت کوین را یک دائو می دانستند، زیرا بیت کوین غیرمتمرکز و مبتنی بر بلاک چین است و حاکمیت شبکه را در اختیار کاربران قرار داده است و تصور داشتند که این قدیمی ترین دائوی جهان محسوب می شود. ولی امروزه با در نظر گرفتن تعاریفی که از بیت کوین وجود دارد، باید گفت که بیت کوین یک دائو نیست. بیت کوین از فناوری قرارداد هوشمند حمایت نمی کند و توکن خاصی ندارد، به همین خاطر در دسته بندی دائو ها نمیگنجد.

آیا اتریوم می تواند جایگزین مناسبی برای بلاک چین دائو باشد؟

بر مبنای گفته ایال اینکوویچ، مدیرعامل Deep DAO، اتریوم می تواند جایگزین بهتری نسبت به دیگر شبکه های بلاک چین باشد. در واقع برتری اتریوم نسبت به دیگر بلاک چین ها به خاطر این است که زنجیره دائو از همین شبکه بلاک چین اتریوم شروع شده است. مهمتر از آن، اتریوم بالغ ‌ترین اکوسیستم از نظر ابزارهایی برای راه‌اندازی و مدیریت همه جنبه ‌های دائو است. ولی از سوی دیگر، هزینه های بالای گس اتریوم، ممکن است که به عنوان یک نقص محسوب شود و سولانا نیز به دائو این امتیاز را می دهد تا تراکنش ها را سریع و ارزان تر انجام دهد، اما در سولانا ابزارهای پشتیبانی کمتری اکوسیستم را حمایت می کند.

در نهایت باید بیان داشت که اتریوم بهتر از بلاک چین های دیگر است زیرا، اتریوم مقاومت و ثبات بیشتری از هر پروتکل دیگری برای آینده دارد. علاوه بر این، اثبات آینده می تواند به عملکرد واقعی یک بلاک چین اشاره داشته باشد. یک بلاک چین داده ها را به طور تغییر ناپذیر ذخیره می کند و یک رکورد امن تر از یک پایگاه داده متمرکز و متعلق به شخص ثالث است. یک بلاک چین، داده ها را ایمن نگه می دارد و از خطراتی احتمالی محافظت می کند.


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/winanceo/public_html/blog/wp-includes/functions.php on line 5309