اهمیت سرعت تراکنش ارزهای دیجیتال

اهمیت سرعت تراکنش ارز دیجیتال

یکی از چالش های موجود در بین شبکه های بلاک چین، افزایش سرعت تراکنش ارز دیجیتال است که رقابت شدیدی را برای این شبکه ها ایجاد کرده است.

ممکن است این سوال ایجاد شود که دلیل اهمیت سرعت تراکنش ارزهای دیجیتال چیست و چرا این تفاوت در سرعت تراکنش ها بین کوین های مختلف ارزهای دیجیتال وجود دارد؟ در ادامه متن می خواهیم به پاسخی برای این سوال ها برسیم، چنانچه می خواهید در مورد اهمیت سرعت تراکنش در بازار ارز دیجیتال بدانید، پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

سرعت تراکنش ارز دیجیتال چیست؟

مقصود از سرعت تراکنش، تعداد تراکنش هایی است که در هر ثانیه رخ می دهد که برای بررسی سرعت تراکنش ها، نیاز است مدت زمان انتقال رمز ارزها از کیف پول مبدا به کیف پول مقصد را در نظر داشت. اهمیت سرعت تراکنش ها در این است که می توان آن را به عنوان معیاری برای تعیین مقیاس پذیری ارز دیجیتال مورد استفاده قرار داد.

اما این نکته را مد نظر داشته باشید که تعیین سرعت تراکنش ها در بلاک چین های مختلف، ممکن است متفاوت باشد. اطلاعات بسیار متفاوتی در مورد سرعت دقیق معاملات در برخی از شبکه ها وجود دارد. بسیاری از این وعده ها، دستیابی به سرعت های بالا در تراکنش ها را ارائه می دهد که هر یک از این تراکنش ها به درستی تایید نشده است. موضوع مهم دیگر در این زمینه این است که زمان تایید تراکنش ها تقریبی بوده و این احتمال وجود دارد که زمان تایید تراکنش یک رمز ارز در حدود 30 دقیقه ثبت شده باشد، در صورتی که در حالت واقعی زمان تایید آن تراکنش 10 دقیقه است. پس می توان سرعت تراکنش ها را با بررسی، سرعت رسیدن آن از یک کیف پول به کیف پول دیگر و همچنین بررسی توان شبکه تعداد تراکنش ها در هر ثانیه را به دست آورد.

عوامل مهم و موثر بر سرعت تراکنش ارز دیجیتال

برخی عوامل وجود دارند که می توانند بر روی میزان سرعت تراکنش های ارز دیجیتال موثر باشد، از جمله این عوامل می توان به داده های صرافی و واریانس زمان تایید تراکنش های هر ارز دیجیتال اشاره کرد و زمان تراکنش ها نیز می تواند بر روی سرعت تراکنش ها موثر باشد.

دو رمزارز بیت کوین و لایت کوین، دارای محدودیت تعداد تراکنش در ثانیه هستند که این خود نیز به موضوعی مهم و چالش برانگیز بین کاربران تبدیل شده است. چنانچه حمایت و اجماع بین کل جامعه یک رمزارز وجود داشته باشد، یک فورک جدید ایجاد می شود که می تواند مشکل محدودیت در سرعت تراکنش را برطرف کند. با ایجاد فورک و افزایش اندازه بلاک ها، سرعت تراکنش ها افزایش یافته و در نهایت، مقیاس پذیری شبکه نیز افزایش می یابد.

روش اندازه گیری سرعت تراکنش ارز دیجیتال

همانطور که بیان داشتیم، سرعت تراکنش در ارزهای دیجیتال به معنای قابلیت پردازش و ذخیره داده ها است که با درک این موضوع، می توان از طریق استفاده از چندین نقطه داده ای، سرعت را محاسبه کرد. برای این اقدام باید در نظر داشت که بلاک تا چه اندازه بزرگ بوده و یا یک تراکنش تا چه حد می تواند بزرگ باشد. هنگامی که حجم بلاک های بیت کوین، یک مگابایت است و هر تراکنش متوسط نیز در حدود 400 بایت حجم داشته باشد. هر بلاک بیت کوین، 2600 تراکنش را در خود جای می دهد. به همین خاطر در هر 10 دقیقه یک بلاک به بلاک چین بیت کوین اضافه می شود. بنابراین در هر ثانیه در حدود 5 تراکنش در این بلاک چین پردازش می شود که در اصطلاح سرعت در حدود 5TPS است.

با افزایش تعداد تراکنش هایی که در یک بلاک چین و در طی یک ثانیه پردازش می شود، مقیاس پذیری بلاک چین نیز افزایش می یابد. پس سرعت تایید تراکنش ها بر روی تعداد تراکنش ها اثر گذار خواهد بود.

بنابراین، منظور از زمان تایید شدن تراکنش ها، مدت زمانی است که طول می کشد تا یک بلاک چین، تراکنشی را تایید کند. در واقع با تایید بلاک مورد نیاز برای نهایی کردن یک تراکنش و با مدت زمان مورد نیاز برای اضافه شدن یک بلاک جدید، می توان سرعت را محاسبه کرد.

کاربرد یک بلاک چین پرسرعت

مهمترین ویژگی استفاده از بلاک چین در صنعت ارز دیجیتال، انجام تراکنش های مختلف توسط آن است. با توجه به این موضوع، هنگامی که مشکل سرعت و مقیاس پذیری بلاک چین حل شود، کاربردهای یک شبکه بلاک چین نیز افزایش خواهد یافت. پس از این مرحله می توانیم بر روی فناوری اینترنت اشیا برنامه ریزی کنیم. البته برای استفاده از این قابلیت، باید هزاران دستگاه به صورت یک شبکه با یکدیگر کار کنند و در حال تبادل اطلاعات با یکدیگر باشند. موضوع مهم دیگر این است که امنیت مورد نیاز توسط شبکه بلاک چین تامین می شود و کاربران این قابلیت را دارند که امنیت را جایگزین رابط کاربری بهتر کنند.

این موضوع را باید در نظر داشته باشید، هنگامی که از این فناوری استفاده می شود و تا زمانی که سرعت آن از پایگاه های غیرمتمرکز کندتر باشد، تعداد کمی از کاربران می توانند به ازای شفافیت و امنیت بالاتر، از تجربه کاری خود چشم پوشی کنند. بنابراین برای داشتن بهترین تجربه استفاده از دارایی های دیجیتال و توسعه برنامه های غیر متمرکز، باید برای بیشترین تعداد تراکنش در ثانیه رقابت کرد.


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/winanceo/public_html/blog/wp-includes/functions.php on line 5309