نوسان گیری در بازار ارزهای دیجیتال

معرفی روش نوسان گیری در بازار ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال معمولا دارای شرایط پرنوسانی است که معامله گران می توانند با استفاده از این فرصت ها، کسب درآمد نمایند. برخی از معامله گران برای کسب درآمد از بازار ارز دیجیتال، ترجیح می دهند که خرید و فروش های لحظه ای و کوتاه مدت انجام دهند و برخی دیگر تمایل به سرمایه گذاری های طولانی مدت دارند.  

آن دسته از معامله گرانی که در بازه های کوتاه مدت معامله می کنند، نوسانات بازار برایشان مهم است و برای جلوگیری از ضررهای سنگین، برای معاملات خود حد ضرر تعیین می کنند و یا اقدام به خرید پله ای در قیمت های پایین می نمایند.

روش نوسان گیری چیست؟

یکی از روش های معامله گری در بازار ارز دیجیتال، نوسان گیری از انواع ارزهای دیجیتال است که بایستی با توجه به قیمت کف ها و سقف های نسبی، اقدام به انجام معاملات نمود. معامله گران نوسان گیر مانند تریدرهای روزانه، وارد معاملاتی کوتاه مدت و بعضا از چند ساعت تا چند روز می شوند. آنها نیاز به استفاده از تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال دارند تا ارز دیجیتال مورد نظر را از نظر نوسانات احتمالی در آینده مورد بررسی قرار دهند و در واقع با استفاده از نوسانات قیمتی که از چند روز تا چند هفته رخ می دهند، کسب سود می کنند.

معامله گران نوسان گیر برای انجام معاملات خود از بازه های زمانی متوسط یا طولانی استفاده می کنند،  علت انجام این کار این است که یک روند، زمانی قوی است که در بازه زمانی طولانی تایید شود. در واقع بهترین چارچوب زمانی شکل می گیرد که معامله گران نوسان گیر، از نمودار روزانه استفاده کنند اما باید بدانیم که روش کار این معامله گران با یکدیگر متفاوت است.  

در ادامه انواع روش هایی که معامله گران نوسان گیر برای انجام معاملات خود به کار می برند تا به کسب سود مورد نظر دست یابند را معرفی می کنیم.

روش های نوسان گیری از ارزهای دیجیتال

تشخیص محدوده های ثابت نوسان

این روش معمولا در بازارهایی که به حالت رنج باشند، کاربرد دارد. در این حالت قیمت بین دو سطح حمایت و مقاومت نوسان دارد. در این شرایط معامله گر برای نوسان گیری از ارزهای دیجیتال، باید سفارش خرید را در نزدیکی سطح حمایتی قرار داده و در نزدیکی سطح مقاومت بفروشد و توصیه می شود که معامله گران برای کاهش ریسک معامله، اهداف فروش خود را 1 یا 2 درصد پایین تر از خطوط مقاومت قرار دهند.

با یاد داشته باشید که سطوح مقاومت به صورت یک خط نبوده و شامل یک محدوده است. معامله گرانی که  پذیرای میزان ریسک بالاتر هستند، می توانند برای کسب سود بیشتر، بخشی از سفارش فروش را در قیمتی پایین تر از محدوده مقاومت و قسمت دیگر را در قسمتی از سایه کندل، ثبت نمایند.

استفاده از میانگین متحرک

استفاده از این شاخص، به منزله ایفای نقش نقاط حمایت و مقاومت متحرک است و این امکان را در اختیار کاربر قرار می دهد تا بتواند در روندهای صعودی جلوی ریزش را گرفته و  همچنین در روندهای نزولی از رشد قیمت جلوگیری نماید.

 توجه داشته باشید، در هنگامی که قیمت به نزدیکی خطوط میانگین متحرک می رسد، باید خرید را انجام داد و زمانی که خط میانگین متحرک به سمت پایین می شکند، باید اقدام به فروش نمود.

استفاده از اندیکاتورها

برخی از اندیکاتورها از جمله باند بولینگر، محدوده متحرکی را برای نوسان قیمت مشخص می کند. استفاده از این شاخص در بازارهای رنج و بدون روند، کارایی زیادی به همراه دارد. استفاده مهم و کاربردی از این شاخص در زمان رسیدن قیمت به کف محدوده و فروختن دارایی در سقف قیمت می باشد.

برای آنکه از میزان خطای استفاده از این اندیکاتور ها کاسته شود، توصیه می شود که همراه با دیگر روش های تحلیل تکنیکال استفاده شود.

استفاده از تحلیل فاندامنتال

همواره پیگیر اخبار و رویدادهای مربوط به ارز دیجیتال باشید زیرا می تواند بر روی قیمت ها اثرگذار باشند. در این حالت تریدرها با در نظر گرفتن این نوع رویدادها، اقدام به پیش خرید ارزهای دیجیتال می کنند و در نهایت تقاضا برای خرید افزایش می یابد.

مزایای روش نوسان گیری از ارزهای دیجیتال

عدم توجه همیشگی به بازار: در نوسان گیری روزانه یا هفتگی، تریدرها الزامی ندارند که به صورت تمام وقت به نمودار نگاه کنند. چرا که در طی یک روز نمی توان نوسان قابل توجهی در روند قیمت یک دارایی خاص دید. در این روش، تریدرها می توانند به نوسانات توجه داشته باشند تا در صورت وقوع نوسان چشمگیر تبدیل به یک فرصت مناسب سرمایه گذاری شود.

کسب سود بالا: روش های معامله گری روزانه برای معاملات با سودهای کوچک مناسب هستند. در صورتی که در معاملات نوسان گیری می تواند سودهای بالاتری کسب کرد. در صورتی که یک تریدر به صورت حرفه ای نوسان گیری کند، می تواند سودهای بالاتری برای خود ایجاد کند. چرا که بازار در طی چند روز هم نوسان قابل توجهی نداشته باشد، حتما در طی چند هفته می تواند فرصت های خوبی را در اختیار معامله گران قرار دهد.

فرصت تحلیل مناسب: آن دسته از معامله گرانی که از آموزش نوسان گیری روزانه استفاده می کنند، برای تحلیل قیمت هیچ الزامی به استفاده از اندیکاتورها و نمودارهای تکنیکال ندارند. می توانند در طی روند احساسات معامله گران و اخبار بازار را بررسی کنند تا بتوانند به نتایح بهتری برای کسب سود مورد نظر دست یابند.

معایب روش نوسان گیری از ارزهای دیجیتال

نیاز به درک عمیق بازار: از آنجایی که معامله گران نوسان گیر نیازی به تحلیل روندهای بازار ندارند، بایستی از شرایط بازار آگاهی بیشتری داشته باشند تا بتوانند سود بیشتری داشته باشند. بنابراین برای انجام معاملات نیاز به درک مالی بالایی وجود دارد.

در خطر بودن دارایی های مالی: برخی از بازارها مانند بازار ارزهای دیجیتال، شرایط پرنوسانی نسبت به بازارهای دیگر همچون بورس دارد. بنابراین شاید ارزش یک دارایی مالی در آن ها می تواند در طی یک روز افت شدید قیمتی داشته باشد. معامله گران روزانه به دلیل اینکه مدام در حال رصد کردن بازار هستند، می توانند در طی چند دقیقه چنین افت هایی را تشخیص داده و در نهایت سرمایه خود را محفوظ دارند.

عدم کسب سودهای طولانی مدت: گاهی یک ارز از پتانسیل رشد بالایی در طولانی مدت برخوردار است و  سود بیشتری به دست می آورد. در صورتی که یک معامله گر نوسان گیر، با خرید چنین دارایی و در اولین فرصت آن را به فروش می رساند و به کسب سودهای بلند مدت توجهی ندارند.