اقتصاد دو توکنی چیست؟

کاربرد اقتصاد دو توکنی در بازار ارز دیجیتال

اقتصاد دو توکنی در بازار ارز دیجیتال، با هدف افزایش کارایی بهتر کاربران فراهم می شود. در واقع زمانی رخ می دهد که یک پروژه بلاک چین، دو توکن صادر می کند که یکی از این توکن ها برای جذب سرمایه به کار می رود و توکن دیگر نیز به عنوان ابزاری در پروژه استفاده می شود.

ایده اصلی مدل اقتصاد دو توکنی و ایجاد توکن ها، برای انطباق با تنظیم کننده ها و تقسیم اکوسیستم پروژه به دو توکن برای قابلیت استفاده بهتر است.

اقتصاد دو توکنی در بازار ارز دیجیتال

در اقتصاد دو توکنی، یکی از دو توکن ها برای برقراری امنیت و در جهت افزایش سرمایه گذاری در پروژه کریپتو نیز استفاده می شود. این امر توسط توکن و با رعایت دقیق مقررات مشخص شده برای ارزهای دیجیتال، انجام می پذیرد و از توکن دیگر برای انجام سایر فعالیت ها استفاده می شود که ممکن است برخی از این فعالیت ها از پروژه ای به پروژه دیگر متغیر باشد.

برای اینکه یک پروژه به عنوان یک بستر امن در نظر گرفته شود، باید مطمئن شد که توکن های آن سود واقعی را به دارندگانش ارائه می دهند و همچنین، پروژه باید غیرمتمرکز باشد. اگر همه این شرایط وجود داشته باشد، میتوان مطمئن بود که این توکن توسط SEC یک توکن امنیتی در نظر گرفته می شود.

اتخاذ مدل اقتصاد دوتوکنی، انگیزه های بیشتری را به دارندگان توکن و سرمایه گذاران بالقوه نسبت به پروژه های دیگر نیز القا می نماید. در واقع یک پروژه رمزنگاری با دو توکن، می‌ تواند ساختار انگیزشی، ویژگی ‌ها، ارتقاء و عملکردهای بهتری را به کاربران ارائه دهد.

ویژگی های اقتصاد دو توکنی  

بارزترین قابلیت و ویژگی که می توان در مورد مدل اقتصاد دو توکنی بیان داشت این است که از انطباق قانونی با مقررات SEC برخوردار است. در واقع با صدور یک توکن امنیتی که حقوق مالکیت روی پلتفرم را تضمین می کند، بنیانگذاران پروژه، میزان ریسک نظارتی را کاهش داده و به کمترین میزان می رسانند. برخی از پروژه های بلاک چین و ICO ها، همچنان در حالتی از بی ثباتی قرار دارند. صدور توکن های امنیتی منطبق با SEC به عنوان کلیدی برای ارائه نمایی پایدار، هماهنگ و مطابق با قوانین است. در پروژه‌ های مدل اقتصادی دو توکنی، با تکیه بر حفظ نرخ ثابت برای استیبل کوین خود، مانند DAI در Maker، استفاده از یک توکن تراکنشی دوم که نوسانات پلتفرم را جذب می ‌کند، مزیت بزرگی محسوب می شود.

با توجه به اینکه مزایای زیادی برای مدل اقتصادی دو توکنی وجود دارد، ولی دارای نقص ها و معایبی می باشد، به عنوان مثال ممکن است برای آن عده از معامله گران و سرمایه‌ گذارانی که از آشنایی کافی با مکانیزم‌ های بلاک چین یا پلتفرم جدید برخوردار نیستند، کاملا دشوار و گیج‌کننده به نظر رسد و همچنین اینکه ممکن است شرایط رشد این دو نوع توکن به گونه ای پیش رود که با هم برابر نباشند و شرایط برای کسانی که توکن های امنیتی دارند و کسانی که توکن های کاربردی دارند، متفاوت بوده و به همین ترتیب، اهداف و انگیزه های آنها نیز متفاوت خواهد بود.

این مدل برای پروژه های استیبل کوین، مناسب خواهد بود. چرا که هنگامی که یک توکن ابزاری برای فعال کردن تراکنش‌ های رایج استفاده می‌ شود و ممکن است بر اساس تقاضای کاربر نوسان داشته باشد، توکن دوم می ‌تواند یک استیبل کوین با نرخ ثابت باشد. انتظار می رود پروژه های استیبل کوین با پتانسیل استفاده گسترده تر در پرداخت های دیجیتال، رشد کنند که می توان انتظار داشت تعداد پلتفرم های اقتصاد دو توکنی نیز رشد و افزایش بیشتری را داشته باشند.

معرفی پروژه هایی از اقتصاد دو توکنی

پلتفرم میکردائو: استفاده MakerDAO از MKR و DAI شناخته شده ترین نمونه از یک سیستم اقتصاد دو توکنی است. فروش توکن MKR در مقایسه با سایر فروش های توکن و با گسترش ارزهای دیجیتال در سال 2017، تقریبا زود انجام شد. از MKR به عنوان یک توکن حاکمیتی و مکانیزم ثبات قیمت برای استیبل کوین DAI  استفاده می شود. اگر DAI در یک دلار باقی بماند، توکن ‌های MKR از بین می ‌روند و دارندگان MKR  از عرضه MKR کمتری بهره مند می شوند، اگر DAI بیش از یک دلار نوسان کند، توکن‌ های MKR ایجاد می ‌شوند و دارندگان MKR باید با افزایش عرضه MKR مقابله کنند.

پلتفرم انکر: پروژه انکر، نوعی از اقتصاد دو توکنی است که برای ایجاد یک استیبل کوین استفاده می شود. ارزش توکن پایدار آن ‌ها به واحد اندازه‌ گیری پولی(MMU)  وابسته است که به عنوان یک شاخص مالی با ثبات عمل می ‌کند که رشد بلندمدت اقتصاد جهانی را منعکس می‌ نماید. برخلاف DAI که از دلار آمریکا به عنوان مبنای خود استفاده می کند، انکر از MMU به عنوان مبنای خود استفاده می کند. در این سیستم، (ANCT)  به عنوان ارز اصلی یا استیبل کوین نسخه DAI آنها عمل می کند و (DOCT)  توکن ‌هایی هستند که ارز را ثابت نگه می دارند.

فیلمیو: فیلمیو، یک پلتفرم برای تامین مالی پروژه های رسانه ای بوده که دارای دو توکن است. توکن ‌های  FILM، امنیتی هستند که تنها در دسترس سرمایه‌ گذاران معتبر قرار دارد. دارندگان FILM حق دریافت درآمد حاصل از پروژه های مختلف Filmio را دارند که به روشی مشابه مالکیت سهام در شرکت های خاصی سود سهام پرداخت می کند. این توکن های کاربردی را می توان برای رای دادن به پروژه ها و تعامل با سایر کاربران در اکوسیستم Filmio استفاده کرد.

پولکادات: مدل دیگری از اقتصاد دو توکنی، پولکادات است که نسخه جدیدتری از این توکن به نام ارز دیجیتال کوساما وجود دارد. از ارز دیجیتال کوساما برای بررسی ویژگی های جدید و اطمینان از آن ، بر روی این پلتفرم استفاده می شود. در واقع پس از تست ویژگی ها بر روی کوساما، بر روی پولکادات پیاده سازی می شوند. همچنین از این طریق کاربران این امکان را خواهند داشت تا امکانات جدید را بررسی کرده و در صورت تایید به پولکادات انتقال دهند.


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/winanceo/public_html/blog/wp-includes/functions.php on line 5309