احراز هویت دو مرحله ای در صرافی آنلاین ارز دیجیتال

احراز هویت دو عاملی و کاربرد آن در ارزهای دیجیتال

احراز هویت دو عاملی به منزله روشی برای تایید هویت کاربران است که زیرمجموعه ای از احراز هویت چند عاملی محسوب می شود، با این تفاوت که در این نوع احراز هویت، تنها از دو عامل استفاده می شود که می تواند شخصی باشد و یا آن چیزی که تنها مالک از آن اطلاع دارد. در واقع می توان از مواردی مانند حافظه های فلش، رمز عبور و یا مشخصه هایی منحصر به فرد مانند اثر انگشت، و الگوی صدا نیز برای احراز هویت دو عاملی استفاده نمود.

اهمیت استفاده از احراز هویت دو عاملی در ارزهای دیجیتال

در حال حاضر بسیاری از وبسایت ها و اپلیکیشن ها از قابلیت احراز هویت دو عاملی برای امنیت کاربران خود استفاده می کنند. زیرا امنیت روش احراز هویت دو عاملی، در مقایسه با روش های ساده بیشتر و احتمال از بین رفتن اطلاعات نیز بسیار کم خواهد بود. تا اندازه ای که  بسیاری از کارشناسان حوزه امنیت، ترجیح می دهند از روش احراز هویت دو عاملی به عنوان روشی بهینه و برتر  برای برقراری امنیت وب سایت خود استفاده نمایند.

لازم به ذکر است که اگر چه احراز هویت دو عاملی امنیت مطلق داشته و یک لایه امنیتی قدرتمند به لایه های امنیتی اضافه می کند و موجب تقویت رمز عبور شما می شود. ولی نمی تواند به صورت صد در صدی از حملات هکرها جلوگیری کند و ممکن همواره با این خطر دزدیده شدن نیز مواجه باشد و تنها راهی که برای احراز هویت دو عاملی نیاز است، مکانیزم تولید رمز عبور موقت است.

دلایل استفاده از احراز هویت دو عاملی

رمزعبورهای قابل پیش بینی

استفاده از رمز عبور به تنهایی نمی تواند امنیت حساب کاربری را تامین کند، به همین خاطر از احراز هویت دو عاملی استفاده می شود. بررسی های مختلف در این زمینه بیان می دارند که برخی از رمز عبور هایی که هک شده اند، جزو رمز عبور هایی بوده اند که ساده و راحت بوده و به راحتی قابل پیش بینی هستند. بنابراین استفاده از احراز هویت دو عاملی می تواند یکی از روش های جلوگیری از هک شدن توسط سایرین باشد.

وجود بدافزارها

چنانچه از عبارت های پیچیده برای رمز عبور استفاده کنید، باز هم با خطر از دست دادن و دزدیده شدن آن مواجه خواهید بود. برخی از بد افزار و یا فیشینگ ها از جمله رت، تروجان و کیلاگر وجود دارند که  تابه حال توانسته اند، به سیستم های شخصی و فردی نفوذ یابند. بنابراین برای حفظ امنیت بیشتر بهتر است در این حالت از احراز هویت دو عاملی استفاده نمود.

تفاوت احراز هویت دو عاملی با احراز هویت دو مرحله ای

وب سایت ها برای احراز هویت کاربران خود از احراز هویت دو مرحله ای استفاده می کنند و معمولا با احراز هویت دو عاملی اشتباه گرفته می شود. در حالی که این دو روش متفاوت بوده و روند متفاوتی دارند.

یکی از عوامل مهم در احراز هویت دو مرحله ای، استفاده از گوشی موبایل است. زمانی که کاربر می خواهد وارد حساب کاربری خود شود، یک پیامک حاوی رمز عبور به گوشی ارسال می شود که این کد توسط اپلیکیشن نصب شده بر روی گوشی مشخص می شود. بنابراین برای استفاده از حساب کاربری بانک بر روی گوشی موبایل، باید علاوه بر رمز عبور، کد ارسالی به گوشی موبایل نیز در بخش مربوطه وارد شود. از این امر برای تایید دقیق تر و حفظ امنیت بیشتر حساب کاربری افراد استفاده می شود.

و برای احراز هویت دو عاملی، از روش های مختلفی که شامل استفاده از تجهیزات سخت افزاری، پیام متنی و صوتی، نرم افزارها و مواردی از این قبیل نیز استفاده می شود که برخی از آنها از امنیت بالاتری برخوردارند و برای رسیدن به امنیت بالاتر نیاز به استفاده از رمزهای پیچیده تری وجود دارد. در ادامه به بررسی متداول ترین روش های احراز هویت دو مرحله ای می پردازیم.

احراز هویت با استفاده از تجهیزات سخت افزاری: یکی از قدیمی ترین انواع احراز هویت دو مرحله ای، به .شمار می رود اغلب این تجهیزات الکترونیکی ابعاد بسیار کوچکی داشته که هر چند ثانیه یکبار یک کد عددی جدیدی تولید می کنند. زمانی که کاربر می خواهد به حساب خود دسترسی داشته باشد، باید کد ارسال شده را در سایت اپلیکیشن وارد کند تا بتواند وارد حساب کاربری خود شود. این نوع سیستم امنیتی در گذشته قابلیت اجرایی فراوانی داشت ولی امروزه با گسترش تلفن های همراه، از روش های راحت تری استفاده می شود که ارزان تر و ایمن تر هستند.

احراز هویت با استفاده از پیام متنی و صوتی:. این روش احراز هویت دو مرحله ای نیاز به تلفن همراه دارد، پس از اینکه نام کاربری و رمز عبور، از طریق پیامک به تلفن همراه ارسال می شود. مراحل این روش نیز کاملا مشابه با نوع سخت افزاری است. به گونه ای که برای وارد شدن به حساب کاربری باید با همان کدی که به گوشی پیامک شده و یا از طریق پیام صوتی و تماس، ارائه می شود، وارد شد. بهتر است از این نوع تنها برای فعالیت های آنلاینی که حساسیت چندانی ندارد، استفاده شود.

احراز هویت با استفاده از نرم افزارها: این روش تایید دو مرحله ای بسیار محبوب بوده و می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای دو روش قبلی باشد. بدین معنا که در این روش، کد یکبار مصرف ارسال خواهد شد. برای استفاده از این روش در جهت تایید هویت خود، نیاز است که یکی از اپلیکیشن های احراز هویت دو عاملی را دانلود و بر روی تلفن همراه خود نصب نمود که پس از آن، کاربر بتواند از این نوع اپلیکیشن برای احراز هویت دو مرحله ای در هر وب سایتی استفاده کند.