سرمایه گذاری و تله های آن

تله های سرمایه گذاری چیست؟

در بازارهای سرمایه گذاری گاهی پیش می آید که معامله گران، ناخودآگاه تسلیم برخی افکار و وسوسه ها شده و اگر چه که دلیل خوبی برای انجام آن ندارند، ولی آن را بهترین و منطقی ‌ترین تصمیم ممکن دانسته و اجرا می نمایند. اینها در واقع همان تله های سرمایه گذاری هستند.

اگر توجه نمایید، تله ها دارای ماهیتی ذهنی هستند و  ممکن است شما از دانش کافی برخوردار باشید، ولی در عمل، اشتباه ‌ترین گزینه ممکن را اتخاذ نموده و دچار ضرر شوید.

بنابراین، آشنایی و آگاهی از این تله ‌ها باعث می‌ شود تا به درستی و هوشمندانه برای مواجهه با آنها آماده باشید و بتوانید با عبور صحیح از آنها و اتخاذ تصمیمات بهتر، دارایی خود را در امان نگه داشته و از ضرر و زیان نابه جا خودداری کنید.

مراقب این تله های سرمایه گذاری باشید

اعتماد به نفس بیش از اندازه

اگر چه که داشتن اعتماد به نفس نشانه ای از دانش و آگاهی و مهارت شما در روند سرمایه گذاری محسوب می شود و می تواند موفقیت هایی را برای شما رقم زند. ولی زمانی که بیش از اندازه درگیر چنین مسئله ‌ای باشید، به عاملی مخرب تبدیل می شود. زیرا در این صورت شما تصور می ‌کنید هر تحلیل و نتیجه‌ گیری که در ارتباط با یک دارایی دارید، کاملاً درست است و بر اساس همین باور، نیازی به بررسی و تحقیق در جهت سرمایه ‌گذاری بیشتر نداشته و اقدام به تصمیم ‌گیری می کنید.

گاهی اوقات اعتماد به ‌نفس بیش از اندازه، منجر به اتخاذ تصمیمات غیرمنطقی می شود و شما را از مسیر موفقیتی که در نظر داشته و بدان مطمئن بودید به یکباره خارج می سازد. ممکن است تصمیم بگیرید و تمام سهم‌ های خود را بفروشید و پول آن را صرف خرید سهامی کنید که معتقدید مشابه با موارد دیگر، به ‌زودی رشد قیمتی قابل ‌توجهی را تجربه خواهد کرد.

سعی کنید بر این عامل غلبه نموده و با دوری جستن از چنین تصمیماتی که ناشی از اعتماد بیش از اندازه‌ هستند، به حفظ آرامش خود در بازار سرمایه کمک کنید. در چنین مواردی باید در نظر داشته باشید که اعتماد به ‌نفس بیش از اندازه، می ‌تواند به اندازه نداشتن اعتماد به ‌نفس مشکل ‌ساز باشد.

پافشاری و تعصب بیجا

یکی از مهم‌ ترین عوامل در جهت موفقیت افراد فعال در بازار سرمایه دوری جستن از تعصب است که می تواند کمک به سزایی نماید. در واقع باید بدانیم که در این بازار، خرید، نگهداری و فروش دارایی ‌ها باید حتما بر اساس دلایلی منطقی انجام شود، ولی گاهی چنین نیست و ممکن است شرایطی متفاوت بوده و با استفاده از آن بتوان به سود خوبی نیز دست یافت که برخی افراد ناخواسته در دام تعصب گرفتار می ‌شوند و از آن دوری می کنند.

در واقع، عدم انعطاف و درک و شناخت صحیح شرایط منجر به چنین تصمیم گیری هایی می شود. به‌ عنوان مثال، در بازار سهام، این شرایط زمانی پیش می ‌آید که تمام شواهد موجود نشان ‌دهند که زمان خروج از یک سهم خاص رسیده، اما یکی از سهامداران، به جای توجه به شواهدی که لزوم خروج از سهم را نشان می‌ دهند، تنها دنبال نظراتی می‌ رود که ایده او، مبنی بر ماندن با آن سهم را تایید کند. در واقع با نتیجه ای جز ضرر و شکست مواجه نخواهد شد.

درگیر شدن در دام هزینه از دست رفته

 برخی از رفتارها و تصمیم گیر ها به جای اینکه بر اساس منطق باشد، در نتیجه خطاهای شناختی ما رخ می دهد که یکی از مشهور ترین موارد آن، افتادن در دام هزینه از دست رفته است. منظور از هزینه از دست رفته، این است که ممکن است در شرایطی واقع شوید و خود را مجبور نمایید تنها به دلیل اینکه پول پرداخت کرده اید،  کاری را که تمایلی به ادامه آن ندارید، ادامه دهید. شاید یکی از مثال های این مورد، ادامه دادن و حضور در برنامه ای است که هیچ نیاز و علاقه ای بدان ندارید و حتی زمان زیادی را مصروف آن می کنید ولی تنها و تنها به این دلیل که پول بابت آن پرداخته اید نیز به آن ادامه می دهید.

بر همین اساس، گیر افتادن در دام هزینه از دست رفته در خصوص تصمیمات مالی نیز بدین صورت رخ می دهد که باید مراقب این تله باشید و تنها به خاطر زمان و هزینه ‌ای که صرف یک سرمایه‌ گذاری اشتباه کرده ‌اید، به ماندن در آن پافشاری نکنید.