عملکرد چرخه بازار رمز ارزها

چرخه بازار رمز ارزها چیست؟    

چرخه بازار که به آن چرخه‌‎ بازار رمز ارزها نیز گفته می ‌شود، عاملی بسیار گسترده بوده و به روندها و الگوهایی اشاره دارد که در بازارها یا محیط ‌های مختلف تجاری ظاهر می ‌شوند و در واقع، چرخه ‌های بازار به دوره ‌ای بین دو حد بالاترین یا پایین ‌ترین سطح یک شاخص مشترک، اشاره دارند و عملکرد مالی را در بازارهای صعودی و نزولی نشان می‌ دهند.

عملکرد چرخه بازار رمز ارزها

زمانی که در یک بخش از صنعت، روندهایی در پاسخ به نوآوری‌ ها، تولیدات جدید یا تغییرات محیط ایجاد شوند، شاهد ایجاد چرخه‌ های بازار هستم. در طول هر یک از این روند ها و دوره‌ ها، درآمد و سود خالص ممکن است الگوهای رشد مشابهی را در بین بسیاری از شرکت ‌های ارز دیجیتال که اغلب ماهیت چرخه‌ ای دارند، نشان دهند.

تعیین چرخه‌ بازار مادامی که ایجاد نشده باشد، بسیار دشوار است و به ندرت دارای یک نقطه شروع یا پایان مشخص و واضح است که در نتیجه منجر به اختلاف نظر برای ارزیابی سیاست های اعمال شده می‌ شود. اما فعالان بازار معتقدند که نقاطی مبنی بر شروع و انتهای چرخه بازار وجود دارد. از این ‌رو، بسیاری از سرمایه‌ گذاران راهبردهای سرمایه‌گذاری را دنبال می‌ کنند که هدف آن سودآوری از طریق تجارت رمز ارزها و قبل از تغییر در جهت چرخه بازار است.

این موضوع را در نظر داشته باشید که، چرخه بازار ممکن است از نظر زمانی از چند دقیقه تا چند سال متغیر باشد، زیرا بازارهای زیادی برای بررسی وجود دارند و افق ‌های زمانی برای تجزیه و تحلیل آنها محدود است.

مراحل چرخه بازار

چرخه بازار شامل چهار مرحله، انباشت، روند صعودی، توزیع و روند نزولی است که برای شناخت بهتر هر یک، توضیحاتی را ارائه نموده ایم.

مرحله یک، فاز انباشتگی: انباشت پس از به کف رسیدن قیمت ‌ها در بازار رخ می دهد و افراد با توجه به اینکه بدترین دوران پشت سر گذاشته شده، شروع به خرید می ‌کنند.

مرحله دو، فاز صعودی: این فاز زمانی رخ می دهد که بازار برای مدتی ثابت بوده و از نظر قیمت، بالاتر از سطح مورد نظر حرکت می‌ کند.

مرحله سه، فاز توزیع: فروشندگان با رسیدن سهام به بالاترین حد خود، شروع به فعالیت در بازار می‌ کنند.

مرحله چهار، فاز نزولی: روند نزولی زمانی رخ می‌ دهد که قیمت سهام در حال سقوط باشد.

در ادامه مبحث چرخه بازار، در زمانی که با بازارهای صعودی و نزولی مواجه می شویم، به اصلاح بازار می رسیم. دقت داشته باشید که معمولا، اصلاح بازار زمانی رخ می‌ دهد که قیمت ارزهای دیجیتال، قیمت‌ های سهام و اوراق بهادار به میزانی بیشتر از بالاترین قیمت قبلی، کاهش و یا افزایش می ‌یابند.

همه بازارها وارد چرخه ‌های انبساطی و انقباضی می ‌شوند، در مرحله ورود بازار به مرحله انقباض به اصطلاح گفته می شود که بازار گاوی می ‌شود، جوی از خوش‌ بینی، باور و طمع به ‌وجود می‌ آید. همه اینها احساسات رفتاری معامله گران است که در نهایت منجر به خرید گسترده می ‌شوند.

هنگامی که احساسات موجود  بازار در حالت مثبت باشد، قیمت ‌ها رو به ‌بالا حرکت نموده و بازار به‌ اصطلاح گاوی می ‌شود و وقتی که احساسات منفی شوند، بازار رو به ‌صعود رفته و در این حالت بازار خرسی نامیده می شود. باور بیش‌ از اندازه نسبت به بازار ارز دیجیتال نیز حباب قیمتی را ایجاد می کند.  در این حالت سرمایه ‌گذاران، بدون توجه به ارزش واقعی رمز ارزها، اقدام به خرید آنها می کنند. در این شرایط، قیمت به ‌شدت افزایش می یابد و به نقطه ‌حداکثر ریسک مالی می ‌رسد. در واقع نمی ‌توان به راحتی تعیین کرد که ما در حال حاضر، در یک چرخه بازار قرار داریم و این تحلیل، تنها بعد از رخ دادن چرخه قابل انجام است.

اصلاح بازار و بازارهای نزولی هر دو بخشی از چرخه بازار هستند، بنابراین هر یک از این مفاهیم را در نظر داشته باشید و بدانید که اگر بازارها افت شدیدی پیدا کردند و تمایل به فروش داشتید، بازار گاوی خوبی نیز در انتظار شما است. در واقع، اصلاح بازار نباید به عنوان عاملی هراس انگیز تلقی شود. زیرا همانطور که طولانی ‌ترین بازارهای صعودی یا گاوی ایجاد و سپری می شود. نباید از بازارهای خرسی نیز واهمه ای  داشت، بلکه باید با آگاهی بیشتر به فعالیت پرداخت.

شما باید به این درک و شناخت در مورد سرمایه گذاری بازار ارز دیجیتال برسید که در هنگام نوسانات بازار، اقدام به فروش یا خرید نکنید. زیرا بدترین و مضرترین اقدام این است که با قیمت بالا بخرید و با کمترین قیمت بفروشید. در نهایت اینکه به یاد داشته باشید، نوسانات بازار لزوما عاملی نگران ‌کننده  نمی باشند ولی باید از میزان نوسانات و میزان ریسکی که می‌ توانید کنترل کنید، شناخت کافی داشته باشید.