هر یک از افرادی که در بازار ارز دیجیتال به فعالیت و معامله گری مشغول است به خوبی می داند که روشهای بیشماری برای کسب سودهای قابل توجه فراهم است. برخی از فعالان بازار از تحلیل تکنیکال بهره میبرند و برخی دیگر با استفاده از تحلیل فاندامنتال روی شرکتها و پروژههای مختلف سرمایهگذاری میکنند. این موضوع بیانگر این است که شما نیز به عنوان یک معاملهگر یا سرمایهگذار، گزینه های مختلفی برای ایجاد یک استراتژی معاملاتی سودآور در اختیار دارید.
حال با توجه به این که روش های متفاوتی از کسب درآمد وجود دارد باید به این نکته مهم که موضوع این مقاله است، اشاره کنیم که، اگر بازار در شرایط نزولی طولانیمدتی قرار داشته باشد، به این معنا که قیمت ها بهطور مداوم در حال کاهش باشند، به منزله روشی برای کسب درآمد محسوب می شود.
چگونه در شرایط نزول قیمت ارز دیجیتال سود به دست آوریم؟
در بازار ارزهای دیجیتال و با بهره مندی از موقعیت شورت (short position) و یا به روش شورت می توان درآمد داشت. در واقع عر یک از معامله گران بازار قادر خواهند بود حتی در زمان نزول قیمتها نیز سود کسب کنند.
در واقع منظور از اصطلاح شورت کردن، فروش یک دارایی دیجیتال مانند بیت کوین، تتر یا اتریوم در قیمت بالا و خرید آن در قیمت پایینتر است. به بیانی دیگر، در روش شورت کردن، شما بدون اینکه دارایی مورد نظر را داشته باشید، آن را میفروشید و در قیمت پایینتر معامله را میبندید تا سود کنید.
این روش میتواند روشی عالی برای مدیریت ریسک و محافظت از داراییهای موجود در برابر ریسک قیمت و کاهش ارزش داراییها باشد.
شورت کردن در بازار ارز دیجیتال به چه معناست؟
در بازار ارزهای دیجیتال، ورود به موقعیت شورت بهمعنای اقدام به فروش دارایی به امید خرید آن در آینده با قیمت پایینتر است. یک فرد به عنوان معاملهگر که شورت میکند، انتظار دارد قیمت دارایی کاهش یابد. در این حالت، معاملهگر موضعی نزولی نسبت به بازار در نظر گرفته است.
بنابراین، معاملهگران ترجیح میدهند که بهجای نگهداری و صبر کردن و با بهره مندی از استراتژی شورت کردن، از کاهش قیمت دارایی خود سود ببرند. از این روست که گفته می شود، شورت کردن میتواند روش مناسبی برای حفظ سرمایه در هنگام افت بازار باشد.
در نظر داشته باشید که شورت کردن اصطلاحی بسیار رایج در تمامی بازارهای مالی، از جمله بازار سهام، کالاها، فارکس و البته بازار ارزهای دیجیتال است. به همین ترتیب، بسیاری از سرمایهگذاران بازار و شرکتهای معاملهگری حرفهای، همچون صندوقهای پوشش ریسک از موقعیتهای شورت استفاده میکنند. شورت کردن سهام یا ارزهای دیجیتال یک استراتژی کاربردی است که برای هر دو نوع معاملات کوتاهمدت و بلندمدت کاربرد دارد.
در مقابل موقعیت شورت، موقعیت لانگ (long position) وجود دارد که در آن معاملهگر یک دارایی را به امید افزایش قیمت آن در آینده میخرد.
چگونگی فعالیت در موقعیت شورت
معاملهگرها اغلب با داراییهای وامگرفتهشده وارد موقعیتهای شورت میشوند؛ البته، همیشه به این صورت نیست. به عنوان مثال، فروش بیت کوین در ۳۵,۰۰۰ دلار به امید خرید مجدد همان میزان بیت کوین در ۳۰,۰۰۰ دلار نیز یک موقعیت شورت محسوب میشود. با این حال، میتوان گفت اغلب موقعیتهای شورت توسط داراییهای وامگرفتهشده ایجاد میشوند. در واقع می توان اینگونه بیان نمود که روش شورت کردن تا حد زیادی به بازار معاملات مارجین، قراردادهای آتی و سایر محصولات مشتقه نیز مرتبط است.
برای توضیح دقیق تر موقعیت شورت در بازار ارزهای دیجیتال یک موقعیت را در نظر بگیرید و تصور کنید که پیشبینی شما از یک ابزار مالی، مانند سهام یا ارزهای دیجیتال، سقوط آن در آینده نزدیک است. سپس، میزان مشخصی وثیقه در اختیار پلتفرم وامدهی قرار میدهید، مقدار مشخصی دارایی وام میگیرید و فوراً آن را میفروشید. معمولا اغلب موقعیتهای شورت با دارایی وامگرفتهشده ایجاد میشوند.
بنابراین در این حالت، شما یک موقعیت شورت باز کردهاید. اگر بازار طبق پیشبینی شما پیش برود و قیمت کاهش یابد، همان مبلغی را که وام گرفتهاید، دوباره میخرید و آن را بههمراه سود، به وامدهنده پس میدهید. سود شما در واقع، تفاوت بین مبلغ فروش اولیه و خرید مجدد با کسر سود وامدهنده است.
مزایا و معایب روش شورت کردن
اگرچه کسب سود بههنگام افت بازار و زمانی که اغلب معاملهگرها در ضرر هستند، می تواند بسیار خوشایند باشد اما، باید توجه داشته باشید که خطرات زیادی در ورود یک موقعیت شورت وجود دارد.
مهمترین خطر یا ضرری که در موقعیتهای شورت پیش می آید، احتمال اشتباه شما در پیشبینی بازار است. ممکن است خبری مهم یا یک متغیر اثر گذار دخیل باشد و آن را نادیده گرفته باشید و بهراحتی ممکن است شرایط بازار را دگرگون کند. معمولا مشاهده شده که برخی از معاملهگرهای حرفهای با ورود به موقعیت شورت پیش از صعود قیمت، در دام این خطر افتادهاند و تمام دارایی خود را از دست دادهاند. پس توصیه می شود که با تحلیل درست و همه جانبه شرایط را برای کسب سود خود فراهم نمایید.
این موضوع را حتما در نظر داشته باشید که در موقعیت شورت ممکن است مبلغی بیش از سرمایه اولیه خود را از دست بدهید. چنانچه وارد موقعیت لانگ (خرید) شده باشید، تمام ضرر شما در میزان موقعیت شما، یعنی میزان سرمایهای که وارد معامله کردید، خلاصه میشود. بهعنوان مثال، اگر 1 بیت کوین با قیمت ۳۵,۰۰۰ دلار خریداری کرده باشید، بدترین وضعیت ممکن این است که قیمت بیت کوین به صفر برسد و شما سرمایه اولیه خود را از دست بدهید. با این حال، اگر وارد یک موقعیت شورت در یک پلتفرم معاملات مارجین شده باشید، ضرر شما بینهایت خواهد بود. زیرا، زمانی که وارد موقعیت لانگ میشوید و در بدترین حالت ممکن قیمت به صفر میرسد، در موقعیت شورت، میزان رشد احتمالی قیمت بینهایت است. در مثال لانگ کردن که اشاره شد، بیشترین احتمال ضرر ۳۵,۰۰۰ دلار است و قیمت نمیتواند از 0 کمتر شود. اما، اگر پس از شورت کردن شما، بازار روندی صعودی پیش بگیرد، هیچ سقفی برای رشد قیمت و در نتیجه، ضرر شما وجود ندارد. بنابراین، اگر دارایی خود را وام گرفته باشید و قیمت بهطور مداوم افزایش یابد، بهطور مرتب دچار ضرر خواهید شد.
با این همه، نیازی به نگرانی بیش از حد نیست! در بسیاری از پلتفرمهای معاملاتی، موقعیت شما بهصورت خودکار پیش از منفیشدن موجودیتان، لیکوئید میشود و از بین میرود. بنابراین دارایی شما منفی نمیشود. با این حال، بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید و همیشه مراقب مشکلات معاملات مارجین باشید و همیشه سفارش حد ضرر تنظیم کنید.
در نظر داشته باشید که در روند معاملات نیاز است اصول استاندارد مدیریت ریسک نیز باید در خصوص شورت کردن رعایت نمایید و همه جوانب و احتمالات را در نظر بگیرید و حد ضرر تعیین کنید. توجه داشته باشید، بسیاری از پلتفرمهای معاملاتی که قابلیت شورت کردن را دارا هستند ایرانیان را تحریم کردهاند. بنابراین قبل از هرگونه اقدام برای افتتاح حساب در صرافیهای مختلف، تحقیق و پرسوجوی لازم را انجام دهید. در مورد اندازه موقعیت تصمیمگیری صحیح داشته باشید و مطمئن شوید که از تمام شرایط و خطرهای لیکوئید شدن در پلتفرم مورد نظر بهخوبی آگاه هستید.
ارسال پاسخ