بازار نززولی و باار صعودی یعنی چی؟

ترید ارز دیجیتال در بازار صعودی و بازار نزولی

یکی از موضوعات مهم و قابل توجه در فرایند بازارهای مالی و به ویژه بازار ارزهای دیجیتال این است که در طی معاملات، شاهد رشد و ریزش های پی در پی هستیم و همین موضوع و آگاهی دقیق از آن نیز منجر به کسب سود و درآمد معامله گران می شود.

بازار صعودی چیست؟

در یک بازه زمانی مشخص که قیمت ها به‌طور پیوسته افزایش یافته و بالا می ‌روند، بازار تحت عنوان بازار گاوی اطلاق می‌شود. در مورد علت نامگذاری آن به عنوان بازار گاوی، اطلاعات دقیقی قابل ذکر نیست، ولی اکثر افراد ریشه اصلی این نام‌گذاری را برگرفته از نحوه حمله گاو که رو به بالا شاخ می ‌زند، در نظر دارند که می تواند قیاس صحیحی باشد.

در یک بازار صعودی، هم‌زمان با افزایش قیمت‌ها، اعتماد و اطمینان سرمایه‌گذاران هم زیاد می‌شود. در این موقع، سرمایه‌گذاران نسبت به بازار خوش‌بین می‌شوند و تصور می‌کنند که قیمت به افزایش خود ادامه خواهد داد. بازار صعودی یا گاوی بودن می‌تواند ماه‌ها یا حتی سال‌ها ادامه داشته باشد و تاریخ دقیق آن تا زمانی که این بازه به اتمام نرسیده باشد، قابل تشخیص نیست. لازم به ذکر است که متاسفانه اطمینان سرمایه‌گذار نسبت به این قیمت ها ممکن است دوام زیادی نداشته باشد و همین موضوع نیز باعث ایجاد ریزش‌ های شدید قیمت و آغاز یک بازار خرسی یا نزولی شود.

بازار نزولی چیست؟

بازار نزولی به عنوان بازار خرسی معروف است و در هنگامی رخ می دهد که اعتماد سرمایه‌گذاران کاهش یافته و قیمت ‌ها دچار ریزش می ‌شوند. در مورد علت نامگذاری آن می توان گفت، همان‌طور که روش حمله یک خرس این است که با پنجه‌اش به‌سمت پایین ضربه می‌زند و تنها زمانی این عنوان به بازار اطلاق می شود که یک رده یا کلاس دارایی در بازه زمانی بلند مدت، بیش از 20% ریزش قیمتی داشته باشد. البته به دلیل نوسانات شدیدی که در ارزهای دیجیتال وجود دارد، ممکن است در یک روند صعودی، ریزش‌های بالاتر از 30 درصد را نیز شاهد باشیم.

در نظر داشته باشید که بازارهای نزولی، اغلب پس از رسیدن به یک سقف قیمت شروع می‌شود و مدت زمان ایجاد و ماندگاری بازار نزولی ممکن است از چند هفته تا چندین سال ادامه داشته باشد و باید گفت که احساسات اصلی سرمایه‌گذاران نیز ممکن است آن را تشدید یا کاهش دهد. به همین دلیل، سرمایه‌گذارانی که توانایی تشخیص بازار نزولی را دارند، ترجیح می ‌دهند در این شرایط در بازار حضور نداشته باشند. زیرا ترس، بلاتکلیفی و شک می ‌تواند باعث گرفتن تصمیمات نامناسب و زیان بزرگ شود و برخی دیگر تمایل دارند در بازار های نزولی با قیمت های پایین تر خرید خود را انجام دهند که هر یک از این اقدامات نیاز به درک و دانش کافی دارد تا بتواند در نهایت منجر به ایجاد سود شود.

آیا می توانیم در بازار صعودی سرمایه ‌گذاری یا ترید کنیم؟

تعداد زیادی از معامله گران بازارهای ارز دیجیتال، تلاش می کنند تا از بازار صعودی نفع ببرند، چرا که امکان پول درآوردن بسیار راحت تر است. آن‌ها خرید ارز مورد نظر خود را در پایین ‌ترین قیمت ممکن انجام داده و سپس صبر می‌کنند تا زمانی که قیمت دارایی ‌آنها افزایش یابد. وقتی بازار صعودی است، سرمایه‌گذاران اغلب تلاش می‌کنند در ابتدای چرخه صعودی و هر چه سریعتر، دارایی مورد نظر را بخرند و وقتی قیمت به اوج خود رسید، آن را بفروشند و از رشد قیمت‌ها سود ببرند. هر ضرری که سرمایه‌گذاران در بازار صعودی متحمل شوند، موقتی خواهد بود، زیرا از این موضوع آگاهی دارند می ‌توانند میزان ضرر ایجاد شده را به خوبی جبران نمایند.

یکی از استراتژی‌هایی که معمولا کاربران و فعالان حوزه ارزهای دیجیتال به کار می بندند و می توان گفت که از محبوبیت زیادی برخوردار است، همراهی با روند یا «riding the trend» نام دارد، به این صورت که سرمایه‌گذار، کوین ‌هایی را که در یک روند صعودی قوی هستند را انتخاب و خریداری می کند تا از باقی‌مانده حرکت صعودی آن سود بدست آورند.

استراتژی مشهور و پرکاربرد دیگر، استراتژی «buy and hold» است که تحت عنوان خرید و نگهداری از آن نام برده می شود. به این معنی که کاربران در بازار صعودی، ارزهای خود را نگهداری می کنند تا  هنگامی که قیمت ‌ها به بالاترین حد خود برسد و سپس آن را به فروش رسانده و کسب سود می کنند.

استراتژی مفید دیگر استفاده از قانون میانگین کم کردن یا اصطلاحا «dollar-cost averaging» است که در این روش باید در فاصله ‌های زمانی مشخص، مقادیر یکسانی سرمایه‌گذاری شود. این کار می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند که از اصلاح‌ها و ریزش‌ها، بیشترین بهره ممکن را ببرند و میانگین قیمت خرید یک دارایی را در سبد خود کاهش دهند.

آیا می توانیم در بازار نزولی سرمایه ‌گذاری یا ترید کنیم؟

سرمایه‌گذاران اغلب بازار نزولی را به‌عنوان فرصتی مناسب برای خرید دارایی در قیمت پایین مورد توجه قرار می دهد و البته این اقدام نیاز به مدت زمانی نامشخص دارد تا بازار صعودی بعدی شروع شود.

اگر تریدر در ابتدای بازار نزولی، ریزش قیمت‌ها را پیش ‌بینی کند، می‌تواند با باز کردن موقعیت Short  از ریزش قیمت‌ها سود خوبی به دست آورد. اگرچه خرید دارایی در بازار نزولی می‌تواند موقع معکوس شدن چرخه و رشد قیمت دارایی‌ها نتیجه‌ دهد و شما را به سود برساند، اما مسئله این است که هیچ‌ فردی نمی‌تواند مشخص کند یک روند نزولی چه‌مدتی ادامه دارد و یا قیمت‌ها تا چه اندازه می‌توانند کاهش داشته باشند و ممکن است یک خرید نابه‌هنگام صورت بگیرد یا شانس انجام یک سرمایه‌گذاری پرسود از دست برود که در واقع، ریسک بزرگی است. به همین دلایل، سرمایه‌گذاران بهتر است که تمامی سرمایه خود را به یکباره وارد بازار نکرده و به‌مرور زمان، وارد پوزیشن‌های معاملاتی‌ خود شوند. در این حالت، سرمایه‌گذار قادر خواهد بود در زمانی که قیمت‌ها ریزش می‌کنند، از قیمت‌های پایین، حداکثر استفاده را ببرند و زمانی که بازار صعودی شد، کم کم شروع به فروش نمایند.

سرمایه‌گذاران باتجربه‌تر بازار، از استراتژی فروش استقراضی یا «short selling»، استفاده می کنند و هنگامی رخ می ‌دهد که تریدرها کریپتوکارنسی را در قیمت بالا به‌صورت استقراضی می‌فروشند تا بعد، دوباره در قیمت پایین‌تر آن را بخرند و قرض‌شان را تسویه کنند.

در نهایت باید به این موضوع مهم اشاره کنیم که نیاز است تمامی سرمایه گذاران برای ترید کردن صحیح، نوع روند بازار را در نظر بگیرند، بازارهای صعودی و نزولی، هردو تاثیر بزرگی روی پورتفوی سرمایه‌گذاری شما می‌گذارند و اجرای معاملات موفق در بازارهای متفاوت، به استراتژی‌های متفاوتی نیاز دارد.  بنابراین، بهتر است که تمامی سرمایه‌گذاران نوع بازاری را که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند را در نظر گرفته و بهترین استراتژی را برای کاهش ریسک پرتفوی خود ایجاد نمایند.