تحمل ریسک خرید و فروش ارز دیجیتال- صرافی آنلاین ویننس

معرفی اصطلاحات تحمل ریسک و ظرفیت ریسک در بازار ارزهای دیجیتال

هر یک از معامله گران و فعالان بازار ارزهای دیجیتال به خوبی این موضوع را می دانند که اقدام به انجام هر سرمایه‌ گذاری، هر اندازه هم که پرسود باشد، همراه با حدی از ریسک و خطر است.

در واقع آگاهی از میزان تحمل و پذیرش ریسک از جمله عوامل مهمی است که به سرمایه‌گذار در رسیدن به اهداف مالی موردنظر او کمک می نماید. از این رو توصیه می شود که حتما پیش از اقدام به انجام هر نوع سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال، دید جامعی از میزان پذیرش ریسک داشته باشند.

آیا تفاوت تحمل ریسک (RT) و ظرفیت ریسک (RC) را می شناسید؟

این دو مفهوم در فرایند سرمایه گذاری بسیار مهم تلقی می شوند و نیاز است که هر معامله گر پیش از اقدام به سرمایه‌گذاری، به خوبی آن را درک نماید. در واقع بهتر است بدانید که تعیین میزان ریسک به همراه نرخ بازده هدف و یا میزان بازدهی که می‌خواهید از سرمایه‌گذاری به دست بیاورید، کمک زیادی به ایجاد یک سرمایه‌ گذاری مطمئن تر کمک می کند.

  • تحمل ریسک: به میزان ریسکی اشاره دارد که یک سرمایه‌گذار تعیین می کند که تحمل خواهد کرد و یک نوع واکنش احساسی به شمار می رود. میزان تحمل ریسک هر سرمایه‌گذار،  ممکن است با توجه به عواملی چون، سن، درآمد و اهداف مالی متفاوت باشد. در تحمل ریسک، سرمایه‌گذار هیچ عامل و معیاری را ارزیابی نکرده و تنها با توجه به احساس و اهدافش برای خود حد ریسک تعیین می ‌کند.

میزان ریسک را می‌توان از روش های متفاوتی تعیین کرد، مثلا می توان از پرسشنامه‌هایی که در همین زمینه طراحی شده‌اند، استفاده نمود که میزان ریسکی که سرمایه‌گذار قبول کرده و در صورت ضرر نیز آن را تحمل خواهد کرد، نشان می ‌دهند.

 

  • ظرفیت ریسک: میزان ریسکی است که هر سرمایه‌گذار برای دستیابی به اهداف مالی خود، بایستی حتما آن را تحمل کند و نرخ بازده مورد نیاز برای رسیدن به این اهداف را می‌توان با بررسی بازه‌های زمانی و الزامات درآمدی تخمین زد، سپس سرمایه‌گذار می ‌تواند از اطلاعات نرخ بازده برای کمک به تصمیم‌گیری در مورد انواع سرمایه‌ گذاری‌ ها و سطح ریسکی که باید بپذیرد، استفاده کند.

تحمل ریسک در مقایسه با ظرفیت ریسک

همانطور که در بالا اشاره شد هر دو مورد تحمل ریسک و ظرفیت ریسک برای سرمایه گذاران مهم بوده و می تواند کسب سود بیشتر را به همراه داشته باشد و در تعریف دقیق تر آنها بهتر است بگوییم که، تحمل ریسک به میزان ریسکی  گفته می شود که سرمایه‌گذار حس می‌کند، می‌تواند بپذیرد و ظرفیت ریسک نیز به ریسکی اشاره دارد که سرمایه‌گذار باید بتواند آن را بپذیرد.

به عبارت ساده تر، تحمل ریسک هر سرمایه‌گذار، میزان ریسکی است که وی مایل به پذیرش آن است اما در مقابل، ظرفیت ریسک میزان ریسکی است که وی از نظر مالی قادر به پذیرش آن است. تحمل ریسک بیشتر یک حس خطر و حدس و گمان‌هایی در مورد دارایی در حال نوسان است. در واقع می‌توان گفت که تحمل ریسک، یک واکنش احساسی به نوسانات بازار است.

این موضوع را در نظر داشته باشید که در هنگامی که  شما در حال بررسی وضعیت بازار و نوسان‌های آن هستید، باید به احساس هیجان و واکنش‌های خود توجه دقیقی داشته باشید. برای این موضوع و غلبه درست بر آن می توانید با یک مشاور مالی صحبت نموده و از او کمک بخواهید تا شما را در فرایند میزان تحمل ریسک یاری نماید و بدین صورت شما خواهید فهمید که در بازار مالی با توجه به سرمایه‌ای که قرار داده‌اید، با چه میزان ریسک راحت هستید و می تواند بدون دغدغه و نگرانی و استرس به معامله گری بپردازید.

از آنجایی که ظرفیت ریسک، تنها به منزله حدس و گمان یا واکنش احساسی نیست و  دقیقا میزان ریسکی است که شما قبل از سرمایه‌گذاری تعیین می‌کنید و می‌دانید که اگر سرمایه شما ضرر کرد تا این حد ضرر را خواهید پذیرفت، بهتر است به خوبی از ان آگاهی داشته باشید. این موضوع بدان معناست که که در صورتی که میزان ضرر از حد تعیین شده فراتر رفت، سرمایه خود را خواهید فروخت و در غیر این صورت صبر خواهید کرد تا بازار دوباره رشد کند.

در نهایت بهتر است به این موضوع اشاره کنیم که هر دو اصطلاح تحمل ریسک و ظرفیت ریسک، مفاهیمی جدا و مخالف یکدیگر نبوده و بسیار با یکدیگر هماهنگ هستند. چرا که، تحمل ریسک حدس و تخمین ‌هایی در مورد ریسک احتمالی سرمایه‌گذاری است و ظرفیت ریسک، مقداری تعیین شده است و سرمایه‌گذار می‌داند که چه مقدار ریسک را برای سرمایه خود تحمل خواهد کرد.