آیا از لوریج استفاده کنم؟

استفاده از اهرم لوریج تریدینگ در معاملات کریپتویی، آری ؟ یا خیر؟

در طی سالیان اخیر شاهد افزایش ارزش بازار کریپتو بوده ایم و همین عامل نیز منجر به ایجاد رقابت بین کاربران شده است. چنانچه توجه نماییم در می یابیم که هر یک از فعالان و علاقه مندان به ارز‌های دیجیتال، ترجیح می دهند تا تمامی فرصت ‌های طلایی سرمایه‌ گذاری را شناسایی نموده و در آن شرکت کنند، ولی از طرفی برخی از آن ‌ها سرمایه کافی برای بازدهی قابل توجه را ندارند که در این شرایط، لوریج تریدینگ ( leverage trading) می ‌تواند میزان سرمایه مورد نیاز را در اختیار آنها قرار دهد.

لوریج تریدینگ چیست؟

یکی از امکاناتی که  برخی از صرافی ‌ها در اختیار تریدر‌هایی که سرمایه کمی دارند، قرار می ‌دهند، لوریج یا اهرم نام دارد و در واقع تا حد زیادی به دریافت وام از بانک شباهت دارد.  به عبارت دیگر، لوریج تریدینگ مفهومی ساده است که در آن تریدر، سرمایه خود را به عنوان مارجین، در صرافی مورد نظر قرار می‌ دهد و در ازای مارجین، به میزان چند برابر سرمایه اولیه خود، وام دریافت می‌ کند.

لوریج یا اهرم در کریپتو تریدینگ این امکان را در اختیار تریدر قرار می ‌دهد که بتواند حتی تا 100 برابر بیشتر از سرمایه فعلی خود، به معامله گری بپردازد و در نتیجه منجر به کسب سود یا زیان احتمالی بالاتری ‌شود. بایستی در نظر داشته باشید که اقدام به چنین معاملاتی در بازار، از ریسک بیشتری برخوردار است زیرا، تغییرات قیمتی در هر دو جنبه سود یا ضرر را توامان کاهش یا افزایش می دهد و این تنها بستگی به دانش معاملاتی شما دارد.

بازار ارز دیجیتال بازار پر نوسانی است و حتی در حالت عادی نیز ممکن است درصد سود یا زیان بالا باشد. ولی یک تریدر در صورت تمایل، می ‌تواند از مزیت لوریج بهره مند شود که اساساً بازده بالقوه در یک معامله معین را به ضریب ثابت، مثلاً 10 برابر و بدون نیاز به سرمایه معادل، تقویت می ‌کند. در این صورت، تریدر مقدار معینی از سرمایه خود را به عنوان وثیقه در صرافی قرار می دهد و چنانچه تحلیل ‌های صورت گرفته به درستی پیش روند، بازدهی آن چندین برابر خواهد شد ولی اگر معامله بر خلاف تحلیل ‌های اولیه پیش روند، تریدر سرمایه خود را به کلی از دست داده و قادر به تمدید لوریج نخواهد بود.

آشنایی با اصطلاحات رایج لوریج تریدینگ

مارجین : مارجین به مقدار پولی که تریدر به عنوان وثیقه در صرافی، قرار می‌دهد تا سرمایه بیشتری را برای انجام معاملات دریافت کند.

لوریج یا اهرم: لوریج در واقع درجه‌ای است که صرافی برای تقویت مارجین ارائه می ‌دهد که به صورت x2، x5، x10، x100 و … ارائه می ‌شود.

نسبت مارجین : مقدار مورد نیاز مارجین صرافی، نسبت به پوزیشن است. نسبت مارجین برعکس سطح لوریج است. معاملات اسپات اساساً دارای مارجین 100 درصدی هستند چرا که برای انجام این معاملات باید به طور کامل پوزیشن را از موجودی حساب خود تامین کنید.

حداکثر پوزیشن : در لوریج تریدینگ، مارجین تریدر، ضرب در لوریج می‌شود؛ بنابراین اگر تریدر 1000 تتر در حساب مارجین خود قرار داده و لوریج نیز x10 باشد، حداکثر پوزیشن 10000 تتر خواهد بود.

مارجین کال : هنگامی که معامله‌گر پس از دریافت لوریج با ضرر مواجه می‌شود و میزان ضرر به میزانی که به عنوان مارجین قرار داده است نزدیک می‌شود، از طرف صرافی، کال مارجین دریافت می‌کند که مقدار بیشتری را مارجین کند یا سطح لوریج را کاهش دهد.

لیکویید شدن: در صورتی که معامله‌گر با ضرر فراوان روبرو شود، مارجین وی توسط صرافی فروخته می‌شود که در اصطلاح به آن لیکویید شدن یا لیکویید شدن می‌گویند.

پوزیشن لانگ و شورت :  در لوریج تریدینگ هنگامی که قیمت بالا می ‌رود، معامله ‌گر در پوزیشن لانگ و اگر قیمت کاهش یابد، در پوزیشن شورت قرار دارد.

استاپ لاس: یعنی حدی از ضرر در یک معامله تعیین شود که اگر مقدار ضرر از آن حد فراتر رفت، معامله به صورت خودکار لغو شود. با استفاده از استاپ لاس ، معامله‌گر از ضرر‌های احتمالی بیشتر جلوگیری می‌کند. عدم استفاده از استاپ لاس ریسک بالایی را به سرمایه وارد می‌کند.

معایب استفاده از لوریج تریدینگ در ارز دیجیتال                     

لوریج تریدینگ روشی پرخطر از کسب درآمد در بازار ارز دیجیتال محسوب می شود و برخی از معایب و مشکلات این نوع معامله، در ادامه بیان شده است که مطالعه آن می تواند شما را به درک بهتری از آن رهنمون نماید.

نوسانات ارز دیجیتال:

به طور کلی، سرمایه‌گذاری در هر حوزه ‌ای، به خصوص ارز دیجیتال، ریسک بالایی دارد و توصیه می‌شود قبل از انجام هر کاری به خوبی تحقیق کنید. نکته مهم در مورد لوریج تریدینگ این است که اگر چه این روش دارای مزایای خوبی می باشد ولی در عین حال،  اگر تریدر تجربه و اطلاعات کافی در مورد روند بازار ارز دیجیتال و لوریج نداشته باشد ممکن است در یک لحظه کل سرمایه خود را از دست بدهد.

بسیاری از صرافی ‌ها، تنها در صورتی لوریج را برای شما فراهم می ‌کنند که مارجین بالاتری داشته باشید که به معنای ریسک بیشتر است. یکی دیگر از مشکلات لوریج تریدینگ، مارجین کال است که با کمک آن، صرافی به سرمایه ‌گذار می‌ گوید که عملکرد بدی داشته است. پس زمانی که تریدر، مارجین کال را دریافت کرد باید انتظار این را داشته باشد که سرمایه اولیه او کاملاً فروخته شده یا مقدار کمی از آن باقی ‌مانده باشد.

میزان ریسک بالا:

با توجه به اینکه، بازار کریپتو اساساً حول محور غیرمتمرکز بودن  و عدم ثبات می‌چرخد و هر فردی مسئولیت مدیریت دارایی ‌های خود را بر عهده دارد، چنانچه تمایل به پذیرش ریسک بالاتر را دارید، می‌ توانید از لوریج استفاده کنید، و در نظر داشته باشید که لوریج ممکن است دارای اثرات جانبی باشد.

به طور کلی باید گفت که، سرمایه‌گذاری‌ های بزرگ برای افرادی که آگاهی کافی از ماهیت بازار ندارند، مناسب نیست. جدای از اینکه بازار ارز دیجیتال، بسیار پر نوسان و بی ‌ثبات است، لوریج تریدینگ همان ‌طور که اشاره کردیم، ممکن است کوچک ‌ترین حرکت شما را چند برابر تقویت ‌کند.

در نهایت باید تأکید نماییم، اگرچه لوریج تریدینگ قابلیت آن را دارد که سود و بازدهی معامله‌ را تا چندین برابر افزایش دهد، اما به همان اندازه نیز خطرناک است، چرا که میزان ریسک در این‌ گونه معامله  بسیار بالا می باشد. توصیه می شود افرادی که تمایل به استفاده از لوریج در معاملات خود دارند، حتما به خوبی تحقیق نموده و دانش و اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهند تا بتوانند به خوبی از آن بهره مند شوند.


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/winanceo/public_html/blog/wp-includes/functions.php on line 5309