ربات ارز دیجیتال چیه؟

ربات ارز دیجیتال چیست؟

بازار سرمایه گذاری ارز دیجیتال به دلیل شگفتی های بیشماری که به همراه دارد، منجر به ایجاد شور و هیجان خاصی در بین معامله گران و فعالان آن شده و روز به روز بر شمار آنها افزوده می شود. یکی از ویژگی های مهم که در این بازار مشاهده می شود و مورد استقبال کاربران واقع شده، ربات‌ ارز دیجیتال است.

این ربات ‌ها مدتی است که به بازار ارز دیجیتال راه یافته اند و تریدرها نیز برای سهولت کار و کسب سود بیشتر، از آن استفاده می ‌کنند. در واقع، ربات‌ ارز دیجیتال مجموعه‌ نرم ‌افزارهایی هستند که در زمینه ‌‌های مختلف و به‌عنوان یک دستیار هوشمند به کمک انسان‌ ها آمده و در بازارهای اقتصادی نیز به‌ عنوان دستیار معاملاتی سودمند مورد استفاده واقع می شوند.

چگونگی عملکرد ربات ارز دیجیتال

بازارهای سنتی مالی، ساعت مشخصی برای فعالیت دارند و در همان زمان مشخص نوسانات محدود دارند. بنابراین معمله‌ گرها در این زمان می‌توانند معاملات خود را مدیریت کنند. اما در نقطه مقابل آن، بازار رمز ارزها قرار دارند که در تمامی ساعات شبانه ‌روز فعال بوده و دارای تعطیلی نمی باشد. به همین دلیل، تریدرهای ارز دیجیتال برای مدیریت بهینه تر معاملات خود، نیاز دارند تا در تمام طول روز پای سیستم باشند و بتوانند معاملاتی با حداکثر سود و کم‌ ترین ضرر را انجام دهند.

ربات ارز دیجیتال به همین منظور به‌وجود آمده که تریدرهای ارز دیجیتال بتوانند سرمایه ‌گذاری خود را با اطمینان بیشتری انجام دهند. این ربات ‌ها به معمله‌گران کمک می ‌کنند تا در لحظاتی که امکان دسترسی به بازار وجود ندارند و یا از سیستم خارج شده ‌اند، فرصت ‌های معاملاتی مناسب را از دست ندهند.

به‌طور کلی باید گفت که، ربات معامله گر ارز دیجیتال یک دستیار معاملاتی ۲۴ ساعته است که می تواند فرایند خرید و فروش ارز دیجیتال را به خوبی انجام دهد.

الگوریتم معامله با ربات ارز دیجیتال

هر یک از انواع ربات ها با توجه به الگوریتم ‌هایی که سازنده‌ ی آن در پیکربندی نرم افزار قرار می ‌دهند، کار می‌ کند. این ربات ‌ها برخلاف تریدرها که گاهی احساسی و هیجانی به معامله می پردازند، از احساسات انسانی به دور بوده و بر همین اساس، به ‌طور دقیق و بر اساس تحلیل‌ های تکنیکال، پیش می‌ روند. ربات ‌ها با توجه به درک و دید سازندگان‌ شان به حوزه ارزهای دیجیتال در بازار موفقیت کسب می‌ کنند و یا ضرر می‌ رسانند. چنانچه شاخص ‌ها به‌درستی برای ربات ارز دیجیتال تعیین نشود، روند اشتباه توسط ربات متوقف نخواهد شد. بنابراین بسیار مهم است که تعیین شاخص در این نرم‌افزارها با دقت بسیار بالایی انجام شود. در نظر داشته باشید که برخی ربات ‌ها علاوه بر قابلیت خرید و فروش، می‌ توانند قیمت‌ها و روند بازار را پیش ‌بینی کنند که به تحلیل فاندامنتال معروف می باشد.

توسعه‌ دهندگان برای این ربات‌ ها طوری کدنویسی می ‌کنند که قابلیت تحلیل بازار و پیش‌ بینی قیمت را داشته باشند. ‌آن‌ ها با افزودن یک الگوریتم اندیکاتور این امکان را برای نرم‌افزار فراهم می ‌کنند. در این شرایط ربات رمزارز مانند انسان با‌توجه به اخبار روز و نوسانات بازار خرید و فروش می ‌کند. برخی از نسخه‌ های این نرم‌افزارها قابلیت کپی ‌برداری از سبک معاملات تریدرهای حرفه‌ای را نیز پشتیبانی می‌کنند و به آن کپی تریدینگ گفته می شود و در واقع همانند آن‌ ها عمل می ‌کنند تا در معاملات میزان سود بالا و میزان ضرر کم باشد. ربات‌ تریدر در هنگام رسیدن به نقطه سود هدف و در زمان رسیدن به نقطه‌ حد ضرر، به‌ طور اتوماتیک رمزارزهای تعیین شده را معامله می نمایند.

معرفی انواع ربات ارز دیجیتال

ربات ‌های معامله‌گر زیادی وجود دارد که می ‌توان از آن‌ها برای ترید روزانه ارز دیجیتال استفاده کرد که برخی از مهمترین آنها را در ادامه معرفی می کنیم.

ربات آربیتراژ:

این ربات‌ قیمت ‌ها را در صرافی‌ های مختلف بررسی می ‌کند و بر اساس تغییرات معاملات را انجام می ‌دهد. با توجه به اینکه نوسان قیمت در صرافی‌ های ارز دیجیتال می ‌تواند زیاد باشد، ربات آربیتراژ یکی از ربات‌های محبوب تریدرهای ارز دیجیتال است.

ربات وام دهی ارز دیجیتال:

این ربات به معامله‌ گران ارزهای دیجیتال این امکان را می‌دهد تا به سایر تریدرها وام دهند و آن را بعد از گذشت مدت زمان معینی با سود دریافت کنند.

 ربات ترند:

یکی دیگر از انواع ربات ارز دیجیتال، ربات ترند نام دارد و این ربات، با مشاهده رشد قیمت یک ارز مخصوص، یک سفارش خرید در آن ارز باز می ‌کند.

مزایای معامله با کمک ربات ارز دیجیتال

سرعت بیشتر:

ربات ‌ها مانند مغز انسان ظرفیت محدودی برای پردازش اطلاعات ندارند و در زمانی کوتاه می ‌توانند حجم بالایی از داده‌ ها را پردازش کنند.

عدم احساس در معامله:

ربات ارز دیجیتال درگیر هیجان، ترس یا طمع نخواهد شد و این در حالی است که انسان‌ ها معمولا درگیر احساس و هیجان شده و به معامله گری می پردازند. اما ربات‌ ها طبق الگوریتم‌ های مشخص شده و هوش مصنوعی، معامله می نمایند.

ظرفیت پردازش:

یک ربات به آسانی می‌ تواند چند گیگابایت اطلاعات را در کسری از ثانیه پردازش کند، این در حالی است که هیچ انسانی قادر به پردازش این حجم اطلاعات در زمان کوتاه نخواهد بود.

زمان بندی مناسب:

با توجه به فعالیت شبانه روزی بازار ارزهای دیجیتال، باید گفت که انجام معامله 24 ساعته برای افراد انسانی در عمل امکان پذیر نمی باشد ولی ربات ارز دیجیتال به آسانی و در تمام طول شبانه ‌روز می ‌تواند بدون وقفه خرید و فروش انجام دهند.

آیا می ‌توان به ربات معامله گر ارز دیجیتال اعتماد کرد؟

میزان اعتماد به ربات ارز دیجیتال تنها به تحقیق و بررسی و انتخاب شما بستگی دارد و هر اندازه این نرم‌افزار و الگوریتم‌ های مشخص شده برای آن پیشرفته ‌تر باشد، به معنای انتخاب مناسب‌ جهت کسب سود بیشتر و حداقل ضرر است. قیمت ربات ‌ها با توجه به تعداد معاملاتی که انجام می دهند و همچنین ویژگی‌هایی که دارند، متفاوت است.

شاید تا‌ به حال با ربات ‌های معامله‌گر رایگان آشنا شده باشید. این ربات ‌ها چندان قابل اطمینان نیستند و استفاده از آن ‌‌ها ممکن است تمام سرمایه شما را از بین ببرد.

نسخه‌ های پیشرفته‌ تر ربات ‌ها می‌ توانند تا حدودی به معامله‌گران کمک نمایند، اما این‌ طور نیست که بدون هیچ ریسکی بالاترین سود را برای شخص داشته باشند، زیرا هنوز هیچ نرم‌ افزار معامله ‌گری نتوانسته در رقابت با مغز انسان، موفق شود.

نکات مهم جهت انتخاب و استفاده از ربات ارز دیجیتال

در هنگام معامله گری و ترید با ربات های ارز دیجیتال، موضوع امنیت بالای آن را مورد توجه قرار داده و همچنین در نظر داشته باشید که بسیاری از ربات ‌ها تنها ظاهر مناسب و قابل قبول دارند، اما ممکن است با مشکلات امنیتی عدیده ای مواجه باشند و شما را طعمه ‌کلاهبرداران قرار دهد. بنابراین در مورد سازنده‌ آن و تجربه‌ کاربری آن توسط سایر کاربران بازار، به اندازه کافی تحقیق نمایید. بررسی کنید که آیا افراد حرفه ‌ای الگوریتم‌ ها را در ربات مشخص کرده ‌اند یا خیر، زیرا اگر استراتژی ‌های نادرست برای نرم‌ افزار تعیین شده باشد، ممکن است که سرمایه‌ شما را با ضرر و زیان مواجه سازد.

همچنین توصیه می شود که در مورد نوع کدنویسی رباتی که قصد خرید آن را دارید به درستی تحقیق نمایید، زیرا اگر ربات مورد نظر دارای برنامه‌ نویسی دقیق و صحیحی نباشد، احتمالا در روند کار معامله خود با مشکلات اساسی مواجه می شوید. هنگام انتخاب ربات ارز دیجیتال، در نظر داشته باشید که باید قابلیت تعیین استراتژی برای شرایط مختلف بازار را داشته باشد و به ‌طور دقیق و شفاف روند کار را به شما نشان دهد.

در نهایت باید گفت که دلیل مهم انتخاب و استفاده از ربات ارز دیجیتال، بازگشت سرمایه است و در واقع شما هزینه می‌ پردازید تا سود بیشتری کسب نمایید. پس حتما به میزان سودی که استفاده از ربات برای شما به همراه خواهد داشت، توجه نمایید.