آموزش ارز دیجیتال

در مورد شاخص فاندامنتال در حوزه ارز دیجیتال چه می دانید؟

شاخص فاندامنتال مخفف عبارت Fundamental Crypto Asset Score است که به صورت مختصر شاخص FCAS به کار برده می شود و از آن در جهت بررسی و ارزیابی کیفیت پروژه های ارز دیجیتال استفاده می شود.

برای استفاده از شاخص FCAS  نیاز است که حتما به سه عامل مهم از جمله فعالیت کاربر، رفتار توسعه دهنده و بلوغ کاربر نیز توجه شود که بر اساس این شاخص، به هر دارایی یا ارز دیجیتال یک رتبه اختصاص داده می شود و معیار این رتبه از 0 تا 1000 است. در واقع با این ارزیابی و رتبه ای که به ارز دیجیتال اختصاص داده می شود، رتبه فاندامنتال نام دارد.

در ادامه متن می خواهیم به این موضوع بپردازیم که در بازار ارزهای دیجیتال، این رتبه بندی چگونه انجام می شود، توصیه می شود تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با رتبه بندی در شاخص فاندامنتال FCAS

در فرایند رتبه بندی شاخص فاندامنتال، هر ارز دیجیتالی که دارای امتیاز:

  •  900 تا 1000 باشد، دارای رتبه‌ی عالی بوده و با حرف s نشان داده می شود.
  • 750 تا 899 دارای رتبه مطلوب است و با حرف a نشان داده می شود.
  • 650 تا 749 دارای رتبه معمولی بوده و با حرف b نشان داده می شود.
  • 500 تا 649 دارای رتبه ای در مرز هشدار بوده و با حرف c نشان داده می شود.
  • کمتر از 500 دارای رتبه ای آسیب پذیر است و با حرف f نشان داده می شود.

حال که در مورد رتبه بندی ها توضیح دادیم می خواهیم بدانیم که فعالیت کاربر چه ارتباطی با شاخص fcas دارد و در ادامه متن به طور مفصل بدان می پردازیم.

بررسی عملکرد کاربران

در واقع فعالیت کاربر در برگیرنده دو فاکتور اصلی یعنی بکارگیری پروژه و فعالیت شبکه می باشد و می توان آن را به عنوان یک سنجش جامع از رفتار تمام مصرف کنندگان پروژه‌ای خاص در نظر گرفت. از بررسی تمام فعالیت‌های یک بلاک چین خاص، برچسب‌گذاری آدرس‌های کیف پول برای شناسایی قراردادها، پروژه‌ها، صرافی‌ها، کاربران و دیگر انواع مشارکت کنندگان، تحلیل راهکارها، امتیاز این اصل بدست می‌آید. همچنین از مدل‌های گوناگون آماری و اکتشافی برای برچسب‌گذاری روی تمام آدرس‌های فعال استفاده می‌شود.

در مورد فعالیت شبکه باید بگوییم که به منزله یک برآورد قیاس‌پذیر بر اساس طبقه‌بندی‌های بالا می باشد و متمرکز بر روی فعالیت کیف پول‌ استیکرها و مشارکت کنندگان در اثبات سهام از جمله، کاربران، ماینرها و سرمایه‌گذاران آن است.

بر اساس فعالیت کیف ‌پول‌های اجرا شده توسط کاربران، فاکتور به کارگیری پروژه محاسبه می‌شود. کاربرد این فعالیت در کاربرد از پیش تعیین شده پروژه مورد نظر می باشد. به یاد داشته باشید، در امتیاز FCAS پروژه، فعالیت کاربر تاثیر زیادی دارد.

بررسی رفتار توسعه دهندگان

 از عوامل تاثیرگذار بر روی شاخص FCAS به شمار می رود که براساس آن، بروزرسانی پروتکل نیز ارزیابی می شود. در واقع این ارز دیجیتال فعالیت توسعه نرم افزار را برای ارزیابی پیشرفت ها مورد بررسی قرار می دهد. در این بخش، 30 متغیر را با داده های موجود در نرم افزار مانند GitHub، GitLab،BitBucket را مورد ارزیابی قرار داده و تغییرات کد و درگیری جامعه را بررسی می کند.

بررسی بلوغ بازار

بلوغ بازار نیز یکی از سه عامل موثر بر روی امتیاز شاخص فاندامنتال است. در واقع،‌بلوغ بازار از طریق پارامترهای نقدینگی و ریسک به وجود می آید و بدین وسیله می توان میزان ریسک بازار، نوسان قیمت، ثبات قیمت و ثبات پیش بینی الگوریتمی را نشان داد.

البته نیاز است به این نکته اشاره کنیم که، بلوغ بازار به اندازه دیگر پارامترها تاثیر چندانی بر روی شاخص فاندامنتال نداشته و تاثیر آن در حدود 5 درصد است.

ویژگی های شاخص فاندامنتال FCAS

همان طور که پیش از این اشاره شد، سه عامل رفتار توسعه دهنده، فعالیت کاربر و بلوغ بازار از آیتمهای مهم در فاندامنتال محسوب می شوند که شناخت کافی آنها امری ضروری ست. عملکرد یک ارز را از طریق بخشی با عنوان درجه بندی های فاندامنتال (بین صفر تا هزار) می توان تشخیص داد. طبق این درجه بندی، عدد صفر نشان دهنده بدترین عملکرد و عدد هزار نشان دهنده بهترین عملکرد می باشد. به طور کلی می توان گفت که در درجه بندی شاخص فاندامنتال، ارزهایی که زیر پانصد هستند بسیار متزلزل هستند و ارزهایی با درجه بندی بیشتر، ارزهای بهتری هستند.

امتیاز دهی به شاخص FCAS: با بررسی موارد مختلفی از جمله از بررسی و ثبت رویداد های مربوط به مخزن کد در سرویس ها، امتیاز دهی به این بخش انجام می شود. در امتیاز فاندامنتال یک پروژه، رفتار توسعه دهنده تاثیر قابل ملاحظه ای دارد. بلوغ یکی دیگر از این آیتم ها می باشد که از دو بخش ریسک و عرضه ایجاد می شود. البته اهمیت این شاخص در مقایسه با موارد دیگر مانند فعالیت کاربر و رفتار توسعه دهنده، کمتر است. این آیتم نشان دهنده درست نمایی از آینده یک رمز ارز در بازار می باشد.

مزایا و معایب شاخص FCAS: این شاخص نیز مانند دیگر شاخص های تحلیل ارزهای دیجیتال، شاخص دارای مزایا و معایبی است. مزیت مهم این شاخص، تحلیل سریع و ارائه اطلاعات مفید است و در مورد عیب این شاخص باید گفت، معمولا در یک برنامه و معاملات صرافی ها برای تغییر و دستکاری اطلاعات مشتریان فعال، روش های زیادی وجود دارند ولی شرکتی که FCAS را به طور واسطه ارائه می دهد، از در نظر گرفتن این تحریفات و تغییرات امتناع کرده و فرض را بر این اساس می گذارد که اطلاعات همگی به درستی منتقل شدند. با توجه به این که پارامتر FCAS به کاربران اطلاعات مفیدی را ارائه می دهد، اما کاربران باید عوامل تأثیر گذار را برای رسیدن به اطمینان به صورت جداگانه بررسی کنند.

در نهایت و به عنوان جمله پایانی باید اشاره کنیم، شاخص فاندامنتال FCAS همان شاخصی است که کیفیت پروژه های ارز دیجیتال را مورد بررسی قرار می دهد. این شاخص برای بررسی کیفیت، از عواملی همچون فعالیت کاربر، رفتار توسعه دهندگان و بلوغ بازار به ارز دیجیتال امتیازی داده می شود که برای هر ارز دیجیتال یک رتبه اختصاص داده می شود که در متن مقاله به آن پرداختیم.