سفارش آیسبرگ (Iceberg) یک سفارش بزرگ محسوب می شود که به قسمت های مختلف و معمولا غیر یکسان، تقسیم بندی شده است. در واقع یک روش کاربردی جهت خرید و فروش و انجام معاملاتی با حجم زیاد در بازار ارزهای دیجیتال محسوب می شود.
سفارش آیسبرگ چیست؟
زمانی که سرمایه گذاران و فعالان بزرگ بازار که به نهنگ ها معروف هستند، بخواهند تراکنش های با حجم بالا را در بازار اجرا نمایند، در ابتدا سفارش خود را به حجم های کوچک تر تقسیم می کنند و سپس، هر یک از این سفارش های کوچک را اجرا خواهد کرد و مزیت مهمی که به همراه دارد این است که، در این میان سایر معامله گران متوجه این سری تراکنش های مرتبط با یک دیگر نخواهند شد. در واقع معامله گران بازار هنگامی از این رخداد با خبر می شوند که نهنگ از قبل همه تراکنش های خود را اجرا کرده است.
هدف اصلی سرمایه گذاران در استفاده از این روش سفارش گذاری این است که همه دارایی های مورد نظر خود را در قیمت دلخواه به فروش برسانند. برای مثال، زمانی که شما در حال خرید یا فروش مقدار زیادی بیت کوین هستید، آخرین چیزی که شما به عنوان یک تریدر می خواهید متورم شدن قیمت یک کریپتو است چرا که فشار خرید از سایر سرمایه گذاران می تواند نقشه های شما را نقش بر آب کند. اما شما به عنوان یک سرمایه گذار، چگونه می توانید یک سفارش آیسبرگ را در دفترچه سفارشات یک صرافی شناسایی کنید؟
برای انجام این روند و در ابتدا، شما باید وارد دفترچه سفارشات سطح دو شوید زیرا، می توانید عمق بازار را براساس 10 سفارش برتر قیمتی ارزیابی کنید و دفترچه های سطح یک، اطلاعات با جزییات کمی در مورد قیمت در اختیار شما قرار می دهند.
وقتی شما به دنبال سفارشات آیسبرگی هستید، استفاده از دفترچه سفارشات سطح دو ضروری است چرا که در حالت آیسبرگ، وقتی اولین سفارش به خط شده اجرا شود، قسمت های بعدی نیز به ترتیب در لیست قرار گرفته و بلافاصله در قیمت مورد نظر اجرا خواهند شد. برای شناسایی آن ها به عمق ستون معاملاتی نگاهی بیندازید و به دنبال سفارشهای با قیمت یکسان یا تقریبا نزدیک به هم، آن را جستجو کنید.
کاربرد سفارش آیسبرگ چیست؟
در این روش، بر اساس یک برنامه ریزی منطقی، تراکنش ها به صورت ساختار یافته اجرا می شوند. با این رفتار، تعادل بین عرضه و تقاضا از حالت عادی خارج نمی شود. و این معاملات معمولا توسط بروکرها (یا صرافی های آنلاین ارز دیجیتال) اجرا شده و تا آن جایی ادامه می یابد که همه سفارشات کوچک تقسیم شده، طبق زمان مورد نظر اجرا شوند.
به عنوان مثال، فرض کنید شما قصد فروش 1000 بیتکوین را دارید. در ابتدا شما باید حجم معامله را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید. شما کارتان را با فروش 300 بیتکوین آغاز نموده و در ادامه در هر گام، 200 تا 250 بیتکوین باقیمانده را می فروشید. این روش فروش سهام و کوین ممکن است ذهن شما را به سمت سفارشات مخفی (Hidden orders) سوق دهد.
حال ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که سفارش مخفی چیست؟
در نظر داشته باشید که در واقع تمامی سفارشاتی که در آیسبرگ چیده می شوند، به نوعی مخفی به شمار می روند و تنها تفاوت عمده ای که در بین این دو روش، سفارش مخفی و آیسبرگ وجود دارد، این است که در حالت سفارش مخفی، بخش پنهان یک سفارش پس از به نمایش در آمدن در Order Book اجرا می شود اما در آیسبرگ، سفارشات به صورت مستقیم ایجاد و اجرا می شوند.
مزایای استفاده از روش سفارش آیسبرگ
با در نظر داشتن این موضوع که تمامی فعالان بازار ارزهای دیجیتال به منزله نهنگ نبوده و برخی از آنها نیز که کاربران اصلی محسوب می شوند، سازمان ها و موسسات سرمایه گذاری هستند و از آنها به عنوان تریدرهای حقوقی نام برده می شود. همچنین لازم به ذکر است که سفارشات آیسبرگ با نام دیگر سفارشات معکوس (Reverse order) نیز شناخته می شوند که اغلب توسط بازارسازها (سازمان یا شرکت هایی که در بازار مالی پیشنهادات قیمتی ارائه می دهند) و برای ایجاد تعادل بازار بر علیه برهم زنندگان آن به کار می رود. اما وقتی حرف از کریپتو و معاملات آن می شود، منظور ما اغلب سازمان های سرمایه گذاری کریپتویی هستند و معاملات آن ها اغلب با حجم های بسیار بالا انجام می شود که تاثیر زیادی در روند و رفتار بازار خواهد داشت.
شما به عنوان یک ناظر بازار ممکن است به سراغ مشاهده Order book نمایش داده شده در صرافی های بزرگ مانند بایننس بروید. در آنجا شما فقط بخشهای کوچک یک سفارش آیسبرگ را که در دفترچه سفارشات سطح دو قرار دارند مشاهده می کنید. دفترچه سفارشات سطح دو، در دنیای کریپتو شامل همه سفارشات عرضه و تقاضا هستند که در هر سفارش اطلاعاتی مانند قیمت، حجم و برچسب زمانی آن قابل مشاهده است. این دفترچه ها به صورت لحظه ای و آنلاین به روز می شوند و همگام با سرعت بالای بازار کریپتو، تغییر می کنند.
کارشناسان و معامله گران اولین سفارشات آیسبرگ را نوک آیسبرگ نامگذاری کرده اند که دلیل آن مخفی بودن بقیه سفارشات آیسبرگ در زیر سطح آب برای معامله گران کوچک تر است. برای سرمایه گذاران خرد و خصوصی، قرار دادن یک سفارش آیسبرگ یک رفتار غیر معمول است و باید پس از مشکوک شدن به وجود آن در دفترچه سفارشات، اقدامات احتیاطی را لحاظ کنند.
چگونه یک سفارش آیسبرگ ایجاد کنیم؟
مسلما انجام این نوع سفارش به صورت دستی و خصوصا برای حجم های بالا مشکل است. از این رو، استفاده از پلتفرم هایی که دسترسی مستقیمی به دفترچه سفارشات و پشتیبانی از این نوع معامله را داشته باشد، حائز اهمیت است.
نمودارهای معاملاتی آیسبرگ را نمی توان در پلتفرم های معاملاتی رایج یافت و ایجاد این سفارش ها به صورت خودکار فقط در پلتفرم هایی که دسترسی مستقیم بازار (DMA) را فراهم می کنند، امکان پذیر است.
پلتفرم هایی که از DMA پشتیبانی می کنند نیازمند زیرساخت های فنی قدرتمندی هستند که بتوان به دفتر سفارشات پیشرفته و معاملات زمان بندی شده الگوریتمی آن ها دسترسی داشت. پلتفرم هایی مانند BitMex یا BitFinex این دسترسی ها را برای شما فراهم می کنند. تقریبا این نوع پلتفرم ها عملکرد مشابهی دارند و با یاد گرفتن نحوه عملکرد یکی از آنها می توانید با مشابه آن نیز کار کنید.
برای ایجاد یک سفارش آیسبرگ ابتدا باید نوع سفارش خود را مشخص کنید، از بین حالت های سفارش مانند limit order، stop order و یا Iceberg order. پس از انتخاب حالت سفارش آیسبرگ، فیلدهای مختلفی برای پر کردن برای شما ظاهر می شوند.
ارسال پاسخ