مدیریت سرمایه گذاری

مدیریت صحیح سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

دنیای ارزهای دیجیتال دنیای نوظهور و بزرگی است که فرصت ‌های سرمایه ‌گذاری زیادی را در اختیار افراد مختلف قرار داده است، با این حال ریسک ‌های زیادی  را به همراه دارد که اجتناب ناپذیر است. ولی در نظر داشته باشید که می ‌توان با آگاهی و کسب تجربه لازم، به خوبی آن را تحت کنترل داشته و مدیریت نمود.

پذیرش بازار ارزهای دیجیتال

قیمت بیت کوین در طی دوره های اخیر، افزایش چشمگیر و بی وقفه ای داشته که باعث بالا رفتن مقبولیت آن در بین اقشار مختلف جامعه از جمله شرکت ‌های بزرگ تجاری مثل «ویزا» و «مسترکارت» شده است. این فرایند بسیاری از افراد را متوجه این حوزه نموده، به طوری که  افراد تازه ‌وارد زیادی به ‌سمت ارزهای دیجیتال روی آورده اند. بیشتر این افراد با فکر پولدار شدن در عرض مدت کوتاه و بدون هیچ دانشو شناخت کافی، تمایل به خرید رمز ارزها دارند که ممکن است به دلیل عدم آگاهی از خطرات و ریسک‌ های موجود، با مشکلاتی مواجه شوند.

در نظر داشته باشید که بازار ارزهای دیجیتال از ثبات و پایداری برخوردار نبوده و دارای نوسان است. در واقع توصیه می شود که به ‌هیچ ‌وجه با سرمایه ‌ای که از راه دریافت وام و یا مبلغ پاداش بازنشستگی و سایر درآمدهایی که در صورت از دست دادن آن‌، ضررهای مالی بزرگی را متحمل می شوید، وارد این حوزه نشوید. مگر اینکه پیش از ورود به آن به خوبی در مورد آن تحقیق کرده باشید.

ریسک های سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

می دانیم که بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بازارهای نو و شناخته شده ای هستند و می توانند سوددهی بالایی را نسبت به دیگر بازارهای مالی ارائه نمایند. ولی در نظر داشته باشید که به همان نسبت نیز خطرات و ریسک ‌های بزرگ و نامشخصی را ممکن است به همراه داشته باشند که برای غلبه بر آن نیاز است پیش از اقدام به  سرمایه ‌گذاری در این حوزه، نسبت به آن اطلاعات کافی داشته باشید.

به همین منظور و برای مدیریت صحیح سرمایه در بازار رمز ارزها، در ادامه به بررسی چهار مورد از خطرات موجود در این حوزه می پردازیم تا با شناخت آنها، بهتر و بهینه تر فعالیت نموده و متضرر نشوید.

نوسان قیمت ها

در نظر داشته باشید که در بازار ارزهای دیجیتال، قیمت بیت کوین و سایر ارزهای  معتبر و شناخته‌ شده، همواره  نوسانات شدیدی را تجربه می ‌کنند که ممکن است باعث ضرر به افراد کم تجربه و  تازه‌ واردین شود.

قیمت بیت کوین که اولین و شناخته ‌شده‌ ترین ارز دیجیتال دنیا محسوب می ‌شود با نوسانات شدیدی مواجه  بوده است، دلیل آن را می توان متاثر از عوامل مختلفی دانست. به عنوان مثال، این بازار به دلیل نوظهور بودن، نسبت به اخبار حساسیت شدیدی نشان می دهد و انتشار یک خبر خوب یا بد می ‌تواند روند بازار را به کلی تغییر دهد. در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی و با انتشار خبر تایید ویروس کرونا، قیمت بیت کوین در عرض چند ساعت تقریباً نصف شد و یا در اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی  مشاهده نمودیم که بیت کوین در عرض تنها چند هفته، رکوردهای قیمتی جدیدی را داشت.

بنابراین یکی از مشکلات ارزهای دیجیتال دستکاری قیمت است که نسبت به دیگر بازارها با شدت بیشتری صورت می ‌گیرد و ریسک سرمایه گذاری را تنها برای افراد کم تجربه، افزایش می دهد که راه حل آن آشنایی با ماهیت فعالیت و دریافت آموزش های لازم در این حوزه است.

عدم قانون ‌مندی

در مورد نحوه خرید و فروش بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، هیچ قانون خاصی وجود ندارد و کشورهای مختلف نیز موضع مشخصی نسبت به این حوزه اتخاذ نکرده ‌اند.

در این حوزه، چه در داخل ایران و چه در سایر کشورهای جهان با مبحث قانون ‌مندی آن مواجه هستند. در حال حاضر بازار بزرگ بیت کوین و در کنار آن، بازار دیگر ارزهای دیجیتال بدون هرگونه آیین ‌نامه یا قوانین خاصی در حال فعالیت هستند و دولت ‌ها هنوز موضع‌ گیری روشنی نسبت به آن در نظر ندارند.  با این حال در طول این مدت، بارها شاهد اخباری بوده‌ایم که برخی از کشورها به دنبال ممنوع کردن این فناوری یا تلاش برای قانون ‌مند کردن آن هستند. همچنین چندین بار هم اخباری مبنی بر تلاش دولت‌ های مختلف برای اعمال مالیات بر دارایی ‌های افراد مختلف در حوزه‌ رمز ارزها به گوش رسیده است که همه‌ این اخبار تاثیرات منفی و مثبت خاص خود را روی بازار گذاشته‌ اند. حتی قوانینی که کشورها در خصوص یک ارز دیجیتال دارند، بر قیمت آن  تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، غیرقانونی اعلام کردن ICO‌ها در چین برای جلوگیری از پولشویی باعث شد که قیمت بیت کوین ۵۰۰ دلار کاهش یابد.

مشکلات امنیتی

ارزهای دیجیتال به عنوان دارایی های دیجیتال شناخته شده و کاملا مجازی هستند و ماهیت آن  به گونه ای است که برای حیات خود به فناوری متکی هستند و همین موضوع  نیز احتمال هک شدن و از دست رفتن سرمایه را منجر می شوند.

تمام رمز ارزها  به صورت دیجیتالی تولید می ‌شوند و به کمک کیف پول‌ های دیجیتال می ‌توان آن ‌ها را به یکدیگر انتقال داد. سیستم‌ های مختلف و پیچیده هم درستی و یکپارچگی آن‌ ها را تامین می کنند. بدون وجود این فناوری، ارزهای دیجیتال هیچ ارزشی ندارند. به عبارت دیگر افرادی که روی طلا، املاک، خودرو و ابزارهای دیگر سرمایه ‌گذاری می ‌کنند، به صورت فیزیکی چیزی را در اختیار دارند که می ‌توانند هر زمان آن را نقد کنند ولی ماهیت ارزهای دیجیتال بدین گونه نبوده و مجازی هستند، بر همین اساس احتمال کلاه ‌برداری و از دست رفتن سرمایه در این بازار همانند تمامی بازارهای مالی و سرمایه ای دیگر نیز وجود دارد.

حفظ امنیت دارایی و سرمایه شما به دو صورت تامین می شود،  بخش اول میزان امنیتی که شما رعایت می ‌کنید و بخش دیگر امنیتی که صرافی ارز دیجیتال یا کیف پول دیجیتال مورد استفاده شما، در اختیارتان قرار می دهد که بر همین اساس توصیه می شود با دقت و بررسی فراوان، کیف پول دیجیتالی خود را انتخاب نمایید.

عدم دانش و آگاهی کافی

به هیچ عنوان بدون اطلاعات کافی و عدم درک صحیح از ماهیت بازار دیجیتال، وارد این حوزه نشوید، چرا که با خطر از دست رفتن سرمایه به خاطر عدم آگاهی مواجه خواهید بود.

دور از واقعیت نیست که بگوییم ملموس‌ ترین خطر ورود به سرمایه ‌گذاری در حوزه‌ ارزهای دیجیتال، عدم شناخت و اطلاع دقیق از آن است. به عبارت دیگر، افراد زیادی وجود دارند که تنها به خاطر شنیدن اخبار مثبت در مورد این رمز ارزها به این بازار روی ‌آورده و بدون اینکه بدانند بر روی چه ارزهایی سرمایه ‌گذاری می ‌کنند، تمام دارایی ‌های خود را فروخته و ارز دیجیتال خریداری کرده اند. نکته اینجاست که بیش از صدها ارز دیجیتال با کاربردها و ویژگی ‌های مختلف در این بازار موجود است  و جالب تر اینکه روزانه  بر تعداد آن ‌ها افزوده می شود و یا برخی دیگر نیز از بین رفته و از بازار خارج می شوند.

علاوه بر این برخی افراد هم که هیچ درک درستی از مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال ندارند با رویای رسیدن به سودهای نجومی وارد معاملات اهرمی و بازارهای آتی یا همان فیوچرز (Futures) می ‌شوند و به دلیل استفاده از اهرم‌ های بالا و نداشتن حد ضرر در عرض چند دقیقه، تمام دارایی خود را از دست می‌ دهند. به همین دلیل است که همواره توصیه می شود  نسبت به ارزهای دیجیتال خود مدیریت ریسک داشته باشید و با دریافت آموزش های لازم قدم در این بازار بگذارید تا بتوانید به سود مورد نظر خود برسید.

در پایان باید بگوییم که، دنیای ارزهای دیجیتال بسیار جذاب و هیجان انگیز بوده و نوعی پدیده‌ نوظهور محسوب می شوند که آینده‌ روشنی دارند و  هیچ کس نمی‌ داند که در آینده وضعیت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال چگونه خواهد بود ولی چیزی که برای بسیاری از فعالان این حوزه مشخص و قطعی شده، این است که این فناوری نوین، بخشی از بازارهای مالی آینده خواهد بود.