تاثیرهاردفورک

تفاوت هارد فورک و سافت فورک در چیست؟

هارد فورک و سافت فورک اساساً یکسان هستند، به این معنا که وقتی کد موجود بر روی یک پلتفرم ارز رمزنگاری شده تغییر داده می ‌شود، با وجود آمدن نسخه جدید، نسخه‌ قدیمی نیز در شبکه باقی می‌ ماند. اگر از سافت فورک استفاده شود، هنگامی که کاربران به روزرسانی‌ های لازم را انجام ‌می ‌دهند فقط یک بلاک چین معتبر باقی می ‌ماند.

این در حالی است که هنگام استفاده از یک هارد فورک، بلاک چین‌ های قدیمی و جدید هر دو در کنار هم وجود دارند، به این معنی که نرم افزار باید به روز شود تا طبق قوانین جدید کار کند. باید به این موضوع نیز اشاره نماییم که هر دوی این فورک‌ ها شکاف ایجاد می ‌کنند اما با این تفاوت که یک هارد فورک دو زنجیره بلوک ایجاد می‌ کند، اما نتایج استفاده از یک سافت فورک تنها در یک زنجیره بلوکی مشخص و دریافت می ‌شود. به عبارتی دیگر، هارد فورک زمانی رخ می دهد که بخواهیم در شبکه‌ ارزی مانند بیت‌کوین شاخه‌ی متفاوتی به وجود آوریم و چنانچه تغییرات این فورک جدید با هم سازگار باشند یک سافت فورک به وجود می ‌آید.

با توجه به تفاوت در امنیت بین هارد فورک و سافت فورک، تقریباً همه کاربران و توسعه دهندگان طرفدار هارد فورک هستند، حتی اگر به نظر برسد که یک سافت فورک می ‌تواند تغییرات مورد انتظار را ایجاد نماید.  تعمیرات اساسی بلوک‌ها در یک زنجیره بلوک به قدرت محاسباتی فوق العاده‌ای نیاز دارد، اما حریم خصوصی حاصل شده از یک هارد فورک بسیار بیشتر و قابل اعتمادتر از سافت فورک است.

اثرگذاری هارد فورک بر ارزهای دیجیتال

با توجه به عامل زمان و شرایط متفاوت، ممکن است که هارد فورک، اثرات مثبت و یا منفی بر ارز رمزنگاری شده داشته باشد. صرف نظر از تأثیری که می تواند بر جای گذارد، هارد فورک یکی از اصول مرتبط با ارز رمزنگاری شده است که هم سرمایه‌گذاران و هم علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال با آن کنار می ‌آیند.

اما مسئله ‌ای که بسیار مهم و قابل توجه است این است که، فورک‌ های بزرگی که قابلیت تغییر همیشگی یک ارز دیجیتال را دارند، می ‌توانند یک ارز را برای همیشه از بین ببرند و یا برعکس آن را تقویت نمایند و می توان گفت که بیت کوین و اتریوم دو ارز دیجیتالی هستند که بیشترین تجربه هارد فورک را دارند.

آیا بهتر است که پیش از وقوع فورک ‌ها سرمایه‌ گذاری کنیم؟

موضوعی که باید بدان اشاره نماییم این است که به صورت کلی هاردفورک یک زمان ناپایدار را برای ارز رمزنگاری شده نشان می دهد و بازار نیز حتی با استانداردهای ارز رمزنگاری شده بسیار بی ثبات است. نحوه واکنش شما تا حد زیادی بستگی به سهم شما در ارز و نوع فورک ‌هایی که با آنها مواجه می ‌شوید، خواهد داشت. در هنگام وقوع هارد فورک، هنگامی که ارز رایگان دریافت می‌ کنید منطقی است که ارز خود را نگهداری نموده و یا سرمایه ‌گذاری خود را افزایش دهید.

اما نکته منفی این مسئله اینجاست که دیگر کاربران و معامله‌ گران بزرگ نیز همین کار را می‌ کنند. اما آیا این ارزهای رایگان که گاهی با عنوان پول آزاد نیز از آنها یاد می ‌شود، ارزشی مشابه با ارزهای دیگر را دارند؟

اگر نگران هستید که ممکن است نتوانید به اندازه کافی و به موقع واکنش نشان دهید و قبل از افراد و سازمان ‌های بزرگ اقدام کنید، به شما توصیه می‌کنیم که سرمایه خود را قبل از فورک بفروشید. شما در ازای ارز رایگان ضرر خواهید کرد اما ممکن است بتوانید از افرادی که به دنبال افزایش سهام خود هستند، سود کسب کنید.

اگر انتخاب‌ های شما بر اساس سافت فورک‌ ها باشد، روند تصمیم گیری شما آسان‌ تر خواهد بود و اگر تصور دارید که فورک به افزایش ارزش ارز  مورد نظر شما کمک می نماید، بهترین اقدام برای جمع آوری ارز از کاربران دیگر، استفاده از نوسانات قیمت برای افزایش سهام شما است. اما اگر متوجه شوید که وقوع فورک برای ارز ضرراتی را در پی خواهد داشت، باید سهام خود را قبل از سقوط به فروش برسانید.