بیت کوین- صرافی ارز دیجیتال ویننس

با پادشاه دنیای ارزهای دیجیتال (بیت کوین) آشنا شوید

به دلیل ارزشمندی بسیار زیادی که ارز دیجیتال بیت کوین دارد و تا به حال یکه تاز این بازار بوده است، مشاهده می شود که نام بیت کوین و ارز دیجیتال به هم تنیده شده و گره خورده است و بیت کوین اولین و مهم‌ ترین ارز دیجیتال محسوب می‌ شود و طرفداران بسیار زیادی دارد.

بیت کوین در بازار ارز دیجیتال با نام اختصاری (BTC)  شناخته شده و در شمار اولین رمز ارز جهان محسوب می شود که در سال ۲۰۰۸ معرفی و در سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه شد و تا به امروز توانسته هیجان بسیار زیادی را در این بازار ایجاد نماید و ارزشمندی آن قابل توجه است.

بیت کوین در واقع نوعی از سیستم پولی الکترونیکی همتا به همتا است که کاربران را از وجود واسطه‌ های مالی مانند بانک‌ ها و موسسات مالی مبرا می سازد و نیازی به حضور و فعالیت آنها احساس نمی شود.

داستان پیدایش بیت کوین

شاید مهمترین رازی که پشت ارز دیجیتال محبوب بیت کوین وجود دارد و خیلی از افراد می خواهند از آن سردرآورند، سازنده یا سازندگان آن است. با وجود اینکه بیش از یک دهه از ظهور بیت کوین می ‌گذرد، اما هنوز واقعا معلوم نیست چه کسی بیت کوین را اختراع کرده است. تنها چیزی که می‌ دانیم این است که فرد یا گروهی از افراد که نام مستعار ساتوشی ناکاموتو را برای خود انتخاب کرده ‌اند، بیت کوین را در سال ۲۰۰۸ معرفی کردند و تا به حال هم خبری از ساتوشی ناکاموتو نیست و کسی نتوانسته او را ملاقات کند ولی می دانیم که یکی از ثروتمندترین افراد محسوب می ‌شود که توانست با ترکیب چندین تکنولوژی مانند ارز دیجیتال و بلاک چین، فضای مالی دنیا را تغییر دهد.

ناکاموتو از سال ۲۰۱۰  کنترل کلیه سورس کد و مستندسازی شبکه را به گاوین اندرسون انتقال داد. جالب اینجاست که ناکاموتو بلاک جنسیس یا بلاک پیدایش بیت کوین را در ۳ ژانویه ۲۰۰۹ ایجاد کرد و تراکنش ‌های عمومی ثبت شده روی بلاک چین نشان می ‌دهد، آدرس‌ های شناخته شده ناکاموتو حاوی یک میلیون بیت کوین هستند.

پشتوانه‌ بیت کوین چیست و چرا باید به آن اعتماد کنیم؟

حقیقت این است که بیت کوین، برخلاف ارزهای فیات یا سنتی مانند دلار، یورو، پوند، ریال هیچ گونه پشتوانه فیزیکی ندارد و ارزش خود را از مزایای منحصر به فردی که به کاربران ارائه می ‌کند به دست آورده است. مزیت خوبی که از آن یاد می شود این است که بیت کوین، نیاز به بانک ‌ها و موسسات مالی را برطرف کرده و امکان نقل و انتقال مالی را آسان تر نموده است.

بیت کوین بر بستر بلاک چین کار می‌ کند و از سیستم رمزنگاری بهره می ‌برد که امکان هک کردن آن را به کمترین حد ممکن می ‌رساند. بیت کوین یک پول بین ‌المللی است که برای انتقال آن نیازی به تبدیل آن به واحدهای دیگر وجود ندارد و از همه مهمتر یک ارز غیرمتمرکز است که عرضه محدودی دارد و هیچگاه دچار تورم نخواهد شد. همه‌ این ویژگی ‌ها در کنار هم باعث شده که بسیاری از مردم در جهان به این ارز اعتماد کنند.

هدف ساتوشی ناکاموتو از اختراع بیت کوین چه بوده است؟

با توجه به کارکرد بیت کوین می توان بیان داشت، هدف اصلی ساتوشی ناکاموتو، راه اندازی یک سیستم پرداخت بین‌ المللی همتا به همتا بود تا نیاز به وجود واسطه ‌ها برای نقل و انتقالات مالی را حذف نماید. مشاهده می شود که بیت کوین به علت ارزش بالایی که دارد، از هدف اصلی خود به عنوان یک روش پرداخت دور شده و به یک دارایی برای حفظ ارزش سرمایه تبدیل شده است. به همین دلیل به آن طلای دیجیتال هم گفته می‌ شود.

امروزه از بیت کوین با هدف یک سرمایه ‌گذاری بلند مدت استفاده می ‌شود، اما ویژگی هایی مانند بدون مرز بودن، غیرمتمرکز بودن و عدم تسلط دولت‌ ها روی آن از مهمترین اهداف  اختراع بیت کوین می باشد.

کارکرد بیت کوین

با توجه به این موضوع که بیان داشتیم بیت کوین وجود فیزیکی ندارد، ممکن است این سوال ایجاد شود که چگونه به وجود می ‌آید؟ و پاسخ آن، ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال می باشد.

اگر بخواهیم خیلی ساده توضیح دهیم ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را طوری برنامه ریزی کرده است که تنها ۲۱ میلیون واحد از آن وجود خواهد داشت. اما این ۲۱ میلیون همزمان با هم عرضه نمی‌ شود، بلکه از طریق ماینینگ یا استخراج بیت کوین وارد چرخه خواهند شد.

تراکنش ‌های بیت کوین روی شبکه بلاک چین ثبت می‌ شود و به این ترتیب یک تراکنش تایید می‌ شود. به صورت ساده می‌ توانیم بگوییم به فرآیند تایید و ثبت تراکنش ‌های بیت کوین روی بلاک چین، استخراج گفته می ‌شود.

ناکاموتو برای اینکه کاربران را به مشارکت در فرآیند تایید و ثبت تراکنش ‌ها تشویق کند، پاداشی را در هر بلوک قرار داده است. برای مثال شما با نصب نرم افزار بیت کوین روی سیستم خود یک بلاک جدید ایجاد می ‌کنید و تبدیل به یک نود یا گره می ‌شوید. به این ترتیب برای ایجاد این بلوک جدید و تجمیع تراکنش ‌ها روی آن، مقداری بیت کوین به عنوان پاداش دریافت می‌ کنید.  جالب اینجاست این فرآیند طوری طراحی شده  که هر ۴ سال یکبار میزان پاداش استخراج بیت کوین به نصف کاهش پیدا می‌ کند که به آن هاوینگ گفته می‌ شود.

حال که متوجه شدیم بیت کوین از طریق فرآیند استخراج ایجاد می ‌شود، میخواهیم بدانیم که تراکنش ‌ها چگونه روی بلاک چین ثبت می ‌شود؟

در نظر داشته باشید که روش نقل و انتقال بیت کوین به این صورت انجام می شود که وقتی شما قصد ارسال بیت کوین را دارید، نیاز به یک آدرس کیف پول بیت کوین طرف گیرنده دارید و این آدرس، درست مثل شماره کارت اعتباری یا حساب بانکی عمل می‌ کند، با در اختیار داشتن آن می‌ توانید از طریق موبایل یا کامپیوتر مقداری بیت کوین را به آن آدرس ارسال کنید. این تراکنش در بلاک چین تایید و ثبت شده و بیت کوین به آدرس طرف گیرنده منتقل می‌ شود. بلاک چین مانند یک دفتر کل توزیع شده عمل می ‌کند، داده‌ های همه تراکنش ‌ها روی آن ثبت می ‌شود و یک نسخه از آن در اختیار همه کاربران یا گره‌ ها قرار می ‌گیرد. به این ترتیب یک فرد یا گروه کوچکی از هکرها با دستکاری داده‌ ها نمی‌ توانند خرابکاری کنند زیرا اگر داده‌ های هکر با داده‌ های بلاک چین متفاوت باشد، مورد تایید قرار نمی‌ گیرد. برای این که بلاک چین به چنین ویژگی مهمی دست پیدا کند، در هر یک از بلوک ‌های جدید، یک رمز یا نشانه‌ از بلوک‌ های قدیمی هم گنجانده می ‌شود تا اطلاعات به صورت زنجیروار به هم متصل شوند. این رمز، در حقیقت یک هش (Hash) نام دارد. با روش هشینگ، داده‌ ها از یک بلوک، در یک حجم مشخص به بلوک بعدی منتقل می ‌شوند.

با توجه به اینکه بیان داشتیم اولین هدف ناکاموتو از اختراع بیت کوین، ایجاد یک سیستم نقل و انتقال همتا به همتا و بدون واسطه بود، بنابراین اولین کاربرد بیت کوین امکان نقل و انتقالات مالی سریع و بدون مرز با کمترین میزان کارمزد است. در حالی که انتقال مبالغ سنگین از طریق حواله‌ های بانکی نیاز به فرصتی چند روزه دارند و مبلغ زیاد همراه با هزینه کارمزد بیشتر می باشد، ولی به کمک بیت کوین می‌ توان در یک تراکنش و تنها با پرداخت کارمزد تراکنش، مبالغ مالی سنگین را منتقل نمود.

بدین طریق، نقل و انتقالات مالی از طریق ارزهای دیجیتال سریع ‌تر و بهتر از روش‌ های سنتی است و کاربرد دیگر آن، استفاده از بیت کوین برای پرداخت است. امروزه بسیاری از شرکت ‌ها و کسب و کارها از درگاه پرداخت بیت کوین و ارزهای دیجیتال پشتیبانی می ‌کنند و از طریق آنها برای پرداخت قبوض و هزینه خرید کالاها و خدمات استفاده می کنند. با توجه به ارزشمند شدن بیت کوین در سال ‌های اخیر دیگر بسیاری از افراد ترجیح می ‌دهند به جای خرج کردن بیت کوین خود برای خرید کالا و خدمات آنها را به مدت طولانی نگهداری کنند و بدین ترتیب به ثروتی چشمگیر دست یابند، همانگونه که تا به حال بسیاری از افراد از همین راه، توانستند به ثروتی قابل توجهی برسند و با در نظر گرفتن ماهیت بازار ارز دیجیتال و بیت کوین، این امر می تواند برای شما نیز رخ دهد.