نود و ماینر در دنیای ارز دیجیتال

آیا تفاوت نود و ماینر را می دانید؟

پیش از صحبت در مورد تفاوت دو عامل نود و ماینر، بهتر است به بررسی مفهوم بلاک چین بپردازیم. برای درک صحبت پیش رو، تصور کنید یک برگه ای دارای اطلاعات مهم است را در دست دارید و نیاز است تا از آن در برابر هر گونه تغییری محافظت کنید و جالب است بدانید که در این مورد، بهترین و مناسب ترین روشی که بتوانید از طریق آن، اطلاعات موجود را حفظ کنید، انتشار آن در بین سایر افراد است. بدین ترتیب با اینکه اطلاعات شما در دست افراد بیشتری قرار دارد، محفوظ تر خواهد بود.

در واقع، با این توضیح می خواهیم بگوییم که، اطلاعات شما در یک شبکه از افراد پخش شده و هیچ فردی نمی تواند به راحتی این اطلاعات را تغییر دهد. چون در صورتی که این اطلاعات تغییر کند، فردی که آن را  انجام داده است، از شبکه حذف خواهد شد. این توضیح و مثال نیز به منزله عملکردی ساده از مفهوم بلاک چین می باشد.

حال که با مفهوم بلاک چین آشنا شدیم، می خواهیم به بررسی تفاوت نود و ماینر بپردازیم. توصیه می شود که برای آشنایی بیشتر با مفهوم نود و ماینر، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

نود چیست ؟

نودهای بیت کوین نوعی دستگاه های ذخیره اطلاعات هستند که به اینترنت متصل میشوند تا تمامی اطلاعات مربوط به تراکنش ها به صورت اطلاعات زنجیره ای که به آن بلاک چین می گویند را ذخیره نمایند.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که ذخیره اطلاعات تنها وظیفه نودها نیست و نودها با اجرایی کردن نرم افزار بیت کوین، قوانین و پروتکل های بیت کوین در شبکه را تقویت می کنند. بنابراین بلاک چین دستکاری نمی شود و هر گونه تغییری در داده های تراکنش هش مختص به آن را تغییر داده و به سادگی نود متقلب شناسایی خواهد شد. از سوی دیگر هیچ یک از تراکنش های صورت گرفته، حذف نمی شود، زیرا تمامی آنها به تراکنش های قبلی مرتبط و متصل می باشد و بدین ترتیب هر اختلالی در آن به راحتی قابل تشخیص خواهد بود.

عملکرد نود به گونه ای است که اطلاعات تراکنش از یک کاربر را به ماینر رسانده و از آن برای ذخیره بلاک چین استفاده می شود. نودها با یکدیگر همگام سازی شده و در صورتی که یک نود برای مدت زمان خاص آنلاین نباشد، پس از شروع مجدد، تمامی اطلاعات نهایی را از نودهای دیگر دریافت می نماید.

کارایی مهم نودها در این است که، تمامی تراکنش ها و هش های تولید شده توسط ماینرها را بررسی یم نمایند تا این اطمینان ایجاد شود که تمامی اطلاعات تراکنش ها با هش های تولید شده توسط ماینرها، مطابقت داشته باشد و چنانچه تراکنش مشکل داشته باشد، تایید نمی شود.

در صورتی که بیت کوین استخراج شده به شبکه بلاک چین اضافه شود، نمی توان به راحتی آن را تغییر داد. از آنجایی که در حال حاضر بیش از هزاران نود مشغول فعالیت هستند، غیرفعال کردن شبکه بیت کوین بسیار سخت و غیرممکن می باشد و در صورتی که نودها تغییر نمایند، توسط سایر نودها شناسایی شده و از شبکه بلاک چین جدا خواهند شد. بنابراین هر فردی با داشتن دستگاه ذخیره ای که حافظه کافی دارد و به اینترنت وصل باشد، می تواند تبدیل به نود بیت کوین شود.

بهتر است به این موضوع اشاره کنیم که نود و ماینرها به صورتی هماهنگ با یکدیگر عمل می کنند تا شبکه بیت کوین بتواند عملکرد خود را به خوبی انجام دهد.

راه اندازی نود چگونه انجام می شود؟

در برخی از شبکه های بلاک چین مجموعه ای از هزاران نود وجود دارد که به صورت همزمان و آنلاین فعالیت خود را انجام می دهند. هر کسی این قابلیت را دارد تا با در اختیار داشتن تجهیزات مورد نیاز، سابقه تراکنشی شبکه بلاک چین را دانلود کرده و نود را راه اندازی کند و افراد بسیاری هستند که به دلیل علاقه زیادی که به دنیای ارزهای دیجیتال و بلاک چین دارند، به صورتی داوطلبانه اقدام به راه اندازی نود می نمایند و موضوع جذاب برای آنها این است که می توانند عضو یک پروژه بزرگ باشند.

در نظر داشته باشید که هر اندازه تعداد ماینرها بیشتر باشد، قطعا به امنیت شبکه کمک بیشتری خواهد شد و در نتیجه، امکان تغییر و تقلب در آن به حداقل ممکن می رسد. اما برخی از شبکه های بلاک چین دارای اطلاعات تراکنشی با حجم بسیار بالا هستند و راه اندازی فول نود نیاز به فضای خالی بیشتری دارد. در نتیجه بسیاری از افرادی که قصد استفاده از بلاک چین را دارند با نصب یک کیف پول ساده از این شبکه استفاده می کنند و دیگر نیازی به دانلود تاریخچه کامل بلاک چین بر روی سیستم خود ندارند.

مستر نود چیست؟

برخی از نودها را مستر نود می نامند که وظیفه نظارت بر رویداد هایی مانند رای گیری و اجرای صحیح پروتکل ها را بر عهده دارند. آن ها قوانین ذخیره و بودجه بندی ارزهای دیجیتال و انجام تراکنش های فوری را بر عهده دارند. ماینرها نیازی به این ندارند که یک مستر نود باشند و تنها لازم است که اطلاعات مربوط به خود را داشته باشند.

از آنجایی که مسترنود ها دارای وظایف مهم تر و بیشتری هستند، به همین خاطر باید مقداری پول به عنوان یک ضمانت اجرای کامل پروتکل و عدم تخلف از قوانین در کیف پول خود داشته باشند. از جمله این قوانین می توان به موضوع عدم آفلاین بودن مسترنودها اشاره کرد که به منزله یک تخلف بزرگ محسوب می شود. در واقع آنها بایستی به صورت شبانه روزی در تمام طول هفته، آنلاین باشند و در غیر اینصورت، مشمول پرداخت جریمه می شوند.

تفاوت نود و ماینر چیست؟

ماینر برای اینکه یک تراکنش معتبر را انتخاب کند بایستی یک فول نود را اجرا نماید و بدون فول نود، ماینر نمی تواند بفهمد که معاملات پیشنهادی بر اساس تاریخچه معاملات فعلی بلاک چین دارای اعتبار هستند. بنابراین باید گفت که یک ماینر، یک فول نود است، اما یک نود لزوما به صورت همزمان ماینر نیست.

یک دستگاه می تواند با دریافت، ذخیره سازی و پخش کردن تمامی اطلاعات تراکنشی، بدون تولید هیچ بلوک جدید تراکنشی یک فول نود را اجرایی کند. در این حالت فول نود بیشتر شبیه یک نقطه عبور با مسیر مشخص فعالیت می کند. در حالی که ماینر هم همین کار را انجام می دهد، ولی همزمان به دنبال بلوک های جدید تراکنشی هم وجود دارد.

برای بیان واضح تر از تفاوت و عملکرد نود و ماینر باید بگوییم که، نود وظیفه اعتبارسنجی تراکنش ها را بر عهده دارد و پس از انجام این عمل، اطلاعات را به نود بعدی انتقال خواهد داد، در صورتی که ماینر یک فول نود است که علاوه بر اعتبارسنجی تراکنش ها و بلاک ها، بلوک های جدید را می سازد.

در نظر داشته باشید که هم ماینر و هم نود، حتما اعتبار سنجی را انجام می دهند و به همین دلیل است که هر دوی آنها می توانند در فرآیند اجماع بلاک چین نقش داشته باشند.