آنچه که باید در مورد ارزهای دیجیتال بدانید

رمز ارز چیست

ارزهای دیجیتال به عنوان جایگزین مناسبی برای پول های کاغذی و کارت های اعتباری شناخته می شوند که برای درک بهتر ارزهای دیجیتال، بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید که یک  دارایی دیجیتالی محسوب شده و هیچ نسخه‌ ی فیزیکی از آن ‌ها  وجود ندارد. به بیانی دیگر، این دارایی با به کارگیری هوشمندانه ی الگوریتم رمزنگاری، سیستم دریافت و پرداخت را تا حد قابل توجهی ارتقا داده است.

برای دستیابی به رمز ارز، باید از طریق صرافی ‌های آنلاین اقدام به خرید ارزهای دیجیتال مورد نظر خود نمایید و صاحب این نوع از دارایی های دیجیتال شوید. این موضوع بدین معناست که، معامله ارزهای دیجیتال و تمام خدمات مربوط به خرید و فروش کریپتوکارنسی ها تنها از طریق صرافی آنلاین ارز دیجیتال انجام می شود و در اختیار کاربران قرار می گیرد.  موضوع قابل توجه دیگر این است که برای نگهدای، دریافت و ارسال ارزهای دیجیتال موجود در حساب کاربری خود، نیاز به یک کیف پول دیجیتال دارید که این کیف پول در قالب یک دستگاه یا نرم افزار طراحی شده که کلید خصوصی کاربران را در خود ذخیره می نماید. در نظر داشته باشید که این کیف پول ‌ها ویژگی و قابلیت ‌های منحصر به فرد خود را دارند. پس لازم است قبل از انتخاب کیف پول، تمام اطلاعات مربوط به آن ‌ را با دقت بررسی کنید تا در نهایت بتوانید بهترین گزینه را متناسب با نیازهای شخصی خودتان برگزینید.

برای آشنایی با اصطلاحات پایه ای و کاربردی در حوزه‌ ی رمز ارزها، به تعریف عبارات مهمی که در این حوزه با آن روبرو خواهید بود و زیاد آن را می شنوید می پردازیم، تا به راحتی به درک صحیح از آنها دست یابید و بهتر بتوانید در این مسیر گام بردارید.

بلاک چین:

پایگاه داده ی غیر متمرکزی که تمام اطلاعات مربوط به تراکنش های کاربران را به صورت خودکار ثبت و ذخیره می کند. در واقع تکنولوژی بلاک چین به عنوان یک پایگاه داده شناخته می‌شود که تمام اطلاعات مربوط به تراکنش ‌های دیجیتالی صورت گرفته در شبکه ی رمز ارزها را به صورت خودکار ثبت می نماید و ساختار آن  به گونه ‌ای طراحی شده که اطلاعات در بلاک‌ ها به صورت دسته ‌ای در کنار یکدیگر قرار گرفته و زنجیره‌ ای از اطلاعات را تشکیل دهند. با توجه به اینکه  که کاربران در سراسر جهان همواره مشغول ثبت تراکنش در شبکه‌‌ ی رمز ارزها هستند، زنجیره‌ ی اطلاعات ثبت شده در بلاک چین، هر لحظه در حال افزایش است.

بنابراین باید گفت که، تکنولوژی بلاک چین علاوه بر حذف شخص ثالث، فضایی امن و مطمئن را برای انجام تراکنش‌ های مالی کاربران به وجود آورده است.

غیر متمرکز:

منظور از ساختار غیر متمرکز این است که هیچ نهاد و سازمان دولتی یا خصوصی از رمز ارزها پشتیبانی نمی ‌کند و کنترل و نظارت بر آن ندارد.

همین ساختار غیر متمرکز ارزهای دیجیتال موجب شده تا هیچ شخص یا نهاد مشخصی قادر به کنترل فرآیند انجام و ثبت تراکنش ‌های کاربران شبکه نباشد و انجام آن تنها بر عهده ی کاربر است.

دفتر کل توزیع شده:

به عنوان یک پایگاه از داده‌های دیجیتالی شناخته می‌ شود که تحت کنترل هیچ یک از نهادهای دولتی نمی باشد. جالب است بدانید که داده‌ های دیجیتالی دفتر کل توزیع شده همزمان در چندین بخش از جهان ثبت و ذخیره می ‌شوند. یکی از ویژگی ‌های قابل توجه دفتر کل توزیع شده این است که پس از ثبت نهایی، امکان ایجاد هر نوع تغییر و یا حذف تراکنش در آن وجود نخواهد داشت.  این موضوع بدین معناست که، شما هیچ گاه نمی ‌توانید اطلاعات ثبت شده در شبکه را تغییر داده و یا دستکاری نمایید. با این تفاسیر باید بدانیم که تکنولوژی بلاک چین  نیز یک دفتر کل توزیع شده است و در عین حال علاوه بر موارد بیان شده، از کاربرد‌های دیگری نیز برخوردار است.

بیت کوین:

به عنوان اولین ارز دیجیتال در جهان شناخته شد و از چنان قابلیتی برخوردار است  که با وجود گذشت سال های متمادی از آن، همچنان به عنوان معروف ترین رمز ارز در سطح جهان شناخته می ‌شود.

آلت کوین:

هر یک از ارزهای  دیجیتالی که پس از ارز بیت کوین به صورت اختصاصی ساخته شده و به بازار عرضه شدند را آلت کوین می نامند. به عنوان مثال، کوین ‌هایی مانند اتریوم، کاردانو، دوج کوین و انواع دیگر آن نیز در شمار معروف ترین آلت کوین ‌ها در بازار رمز ارزها می باشند و هر یک از این آلت کوین‌ها ویژگی و قابلیت های منحصر به فردی را  در اختیار کاربران خود قرار داده و اهداف خاصی را دنبال می نمایند.

صرافی ارز دیجیتال:

صرافی به پلتفرم یا بستری گفته می‌ شود که تمام خدمات مربوط به خرید و فروش ارزهای دیجیتال را تحت پوشش قرار می دهد.

کیف پول دیجیتال:

کیف پول ارزهای دیجیتال به صورت سخت افزاری، نرم افزاری و کاغذی طراحی شده و معمولا از آن  به منظور حفظ امنیت، دریافت و پرداخت رمز ارزها استفاده می شود.  جالب است بدانید که بیشتر صرافی ‌های آنلاین ارزهای دیجیتال، یک کیف پول اختصاصی برای کاربران خود طراحی کرده‌ اند.