کاربرد شبکه همتا به همتا ارز دیجیتال

شبکه همتا به همتا (Peer-to-Peer) در ارز دیجیتال به چه معناست؟

هر یک از افرادی که با دنیای اینترنت سر و کار دارند، با کلمه همتا به همتا آشنا هستند، مثلا ممکن است که این مفهوم در یک مقاله خبری استفاده شده باشد، یا آن را در تلویزیون و یا در هنگام صحبت با یک دوست شنیده باشید که بگوید از طریق شبکه همتا به همتا فایلی را دانلود کرده است. در عین حال، فعالان و کاربران دنیای ارز دیجیتال نیز با  مفهوم همتا به همتا آشنا هستند و آن را بارها و بارها شنیده اند.

بلاک چین اولین بار در سال ۲۰۰۸ و به عنوان بخشی از طرح پیشنهادی بیت کوین معرفی شد که یک ارز دیجیتال است و با هدف حل مشکل قدیمی اعتماد در معاملات طراحی شده است. خالق بیت کوین آن را «یک سیستم پول الکترونیکی همتا به همتا» تعریف کرده و اعلام نموده که هدفش ایجاد یک پول دیجیتالی همتا به همتا بدون دخالت بانک است.

بلاک چین از قدرت شبکه همتا به همتا برای ثبت تراکنش‌ ها در یک دفتر کل مشترک و قابل اعتماد استفاده می ‌کند. در فناوری دفتر کل توزیع شده معاملات به عنوان یک بلاک دیجیتالی غیرقابل تغییر، ذخیره می ‌شوند. در هر بلاک اطلاعات مربوط به فرستنده، گیرنده و زمان تراکنش ها ذخیره می‌ شود. در واقع، فناوری بلاک چین شکل تازه‌ای از ذخیره و مدیریت داده ‌های توزیع شده به عنوان یک دفتر کل دیجیتالی است.

چنانچه می خواهید در مورد این مفهوم و شبکه همتا به همتا (Peer-to-Peer)آشنایی و شناخت بیشتری را کسب نمایید، توصیه می شود که تا پایان مقاله نیز با ما همراه باشید.

شبکه همتا به همتا چیست؟

یک کامپیوتر برای پیوستن به یک شبکه همتا به همتا، نیاز به اینترنت و یک نرم افزار برای اتصال به این شبکه دارد. به عبارتی، سیستم همتا به همتا شبکه ای متشکل از کامپیوترهاست که از ساختاری توزیع شده تبعیت می کنند و از طریق اینترنت به یکدیگر متصل هستند. در واقع فایل ها بدون نیاز به سرور مرکزی بین این کامپیوترها به اشتراک گذاشته می شود و هر کامپیوتر در شبکه همتا به همتا، به طور همزمان یک سرور و یک کاربر است. پس از اتصال، شبکه به شما امکان جست و جو در فایل های کامپیوتر اشخاص دیگر را می دهد و به همین ترتیب، سایر افراد می توانند فایل های موجود روی کامپیوتر شما را جست و جو کنند. در نظر داشته باشید که آنها به تمام فایل های کامپیوتر شما دسترسی نداشته و تنها به فایل هایی که در پوشه مخصوص درون کامپیوتر خود قرار داده و آن را به اشتراک گذاشته اید، دسترسی خواهند داشت.

اگر می خواهید در مورد چگونگی عملکرد شبکه همتا به همتا بهتر بدانید، در ابتدا در نظر بگیرید که یک کاربر قصد دارد فایلی را دانلود نماید، ابتدا مرورگر خود را باز می کند و سپس به سایت مورد نظر مراجعه کرده و آن فایل را دانلود می کند. در این حالت، سایت به عنوان سرور و کامپیوتر فرد به عنوان کاربری که داده ها را دریافت می کند، عمل می کند. این حالت را میتوان به صورت خطی یک سویه در نظر گرفت که فایل دانلود شده از نقطه A به نقطه B انتقال داده می شود.

حال اگر کاربر همان فایل را از طریق شبکه همتا به همتا دانلود کند، روش دانلود کاملا متفاوت خواهد بود، به طوری که در این حالت کاربر باید نرم افزار همتا به همتا را روی سیستم خود نصب کند تا از طریق آن بتواند با کاربران دیگر شبکه در تعامل باشد. سپس زمانی که کاربر فایل را دانلود می کند، این فایل به صورت بیت هایی از کامپیوترهای روی شبکه که این فایل را دارند، دریافت می شود. به طور مشابه، داده ها از کامپیوتر کاربر به کامپیوترهای دیگر ارسال می شود. این روش نیز به عنوانی خطی دوسویه در نظر گرفته می شود که انتقال فایل به صورت بیت بین کامپیوترها توزیع می شود.

شبکه همتا به همتا بدون ساختار

در یک شبکه همتا به همتا بدون ساختار، نود‌ها به شکل تصادفی به یکدیگر متصل می‌ شوند. این مدل برای سیستم ‌هایی که ریزش کاربران آن زیاد است و نود‌ها بار‌ها به شبکه متصل می‌ شوند و از آن خارج می‌شوند، بسیار مناسب خواهد بود.

برای مثال بهترین بستر برای راه ‌اندازی یک شبکه اجتماعی استفاده از مدل Unstructured P2P Network است. زیرا کاربران بار‌ها وارد شبکه ‌های اجتماعی شده و از آن خارج می ‌شوند. ساخت چنین شبکه ‌هایی آسان است اما نیاز به منابع محاسباتی فراوان دارد، زیرا پردازش درخواست ‌های جستجوی ارسال شده به کل شبکه، نیازمند پردازشگر (CPU) و حافظه (Ram) بسیار زیادی است.

بنابراین اگر فقط پنج درصد از کامپیوتر‌ها چیزی را که شما در جستجوی آن هستید داشته باشند، باید زمان زیادی را منتظر بمانید.

شبکه همتا به همتا ساختار یافته

شبکه‌ های همتا به همتا ساختار یافته به گونه‌ ای طراحی شده ‌اند که جستجو در آن‌ ها کارآمد‌تر است. در این شبکه اگر داده‌ ها در دسترس همه کاربران نباشد، نود‌ها باز هم به راحتی می ‌توانند آن ‌ها را جستجو کنند.

بیشتر مدل‌ های Structured P2P Network از یک جدول هش توزیع شده (DHT) برای حل مشکل جستجو استفاده می‌ کنند. استفاده از توابع هش شده کاربران را قادر می ‌سازد تا به راحتی به جستجوی داده‌ ها بپردازند.

مهمترین ویژگی شبکه‌ های ساختار یافته هدایت موثر ترافیک کاربران است. در مقابل این شبکه ‌ها برای راه‌ اندازی و نگهداری به هزینه فراوانی نیاز دارند.

شبکه همتا به همتا هایبرید

یک شبکه همتا به همتا هایبرید ترکیبی از یک شبکه همتا به همتا و یک کلاینت سرور در کنار یکدیگر است. این شبکه برای جستجو‌ها از یک سرور استفاده می ‌کند که داده‌ های مربوط به مکان منابع در آن ذخیره شده است.

در یک شبکه هایبرید تمرکزگرایی مدل کلاینت سرور در کنار غیرمتمرکز مدل همتا به همتا، توازن را ایجاد می ‌کند. مدل Hybrid P2P Network در مقایسه با دیگر مدل‌ ها عملکرد و کارایی بهتری دارد. زیرا به دست آوردن نتیجه جستجو در برخی موارد به ساختار متمرکز و در موارد دیگر به ساختار غیر متمرکز نیاز دارد.

صرافی ارز دیجیتال همتا به همتا

صرافی ارز دیجیتال همتا به همتا امکان خرید و فروش بدون واسطه ارز دیجیتال را برای همه افراد فراهم می ‌کند. در صرافی‌ های متمرکز ارز دیجیتال افراد باید برای انجام معاملات خود، احراز هویت انجام دهند. در نقطه مقابل، بیشتر صرافی ‌های غیر متمرکز (P2P) افراد را برای خرید و فروش ارز دیجیتال ملزم به احراز هویت نمی‌ کنند.

صرافی‌ های که برای پردازش تراکنش ‌های خود از مدل P2P استفاده می ‌کنند نسبت به صرافی‌ های متمرکز، نقطه تکی شکست ندارند. به طوری که اگر قسمتی از یک سیستم خراب شود، کل سیستم دچار مشکل می ‌شود و به آن، نقطه تکی شکست می‌ گویند.

فرایند کاری صرافی های رمزنگاری همتا به همتا بدین صورت است که معمولا کاربر بدون نیاز به تایید هویت در صرافی ثبت نام می کند و نیاز به آدرس ایمیل و رمز عبور دارد. پس از ثبت نام، کاربر می تواند پیشنهادات خرید و فروش متفاوتی را که توسط افراد روی این پلتفرم ارسال شده است، مرور نماید. هر پیشنهاد نیز دارای گزینه های مختلف پرداخت، نرخ قیمت و حداقل یا حداکثر مبلغ خرید است.

خریدار می تواند پیشنهادی را انتخاب کرده و برای راه اندازی تراکنش با فروشنده تماس بگیرد. اگر فروشنده باشید، می توانید روش پرداخت مورد نظر و همچنین هرگونه کارمزد مربوطه را ارسال کنید. به طور کلی، صرافی های رمزنگاری P2P از یک حساب سپرده گذاری برای واریز ارزهای دیجیتال یا سایر وثیقه ها از کاربران برای اطمینان از امنیت پلتفرم استفاده می کنند.