بازار نزولی و صعودی ارز دیجیتال

توصیه هایی جهت فعالیت بهینه در بازار نزولی ارز دیجیتال

بازار ارز دیجیتال به دلیل ویژگی ذاتی آن که عدم ثبات و پایداری است، معمولا در بازه های زمانی کوتاه و یا بلند با بازار نزولی مواجه می شوند که برای هر هولدر یا سرمایه‌گذار ارزهای دیجیتال، موقعیت ترسناکی محسوب می شود، زیرا در بیشتر دارایی‌ های دیجیتال، بازارهای نزولی به ضررهای طولانی منجر می شوند و اغلب قابل توجه هم هستند. این درست است که هیچ بازاری نمی‌تواند تا ابد روند صعودی داشته باشد و روند نزولی بازار، اجتناب‌ناپذیر است اما در عین حال، بازارهای نزولی می ‌توانند فرصت‌ های خاص خودشان را ایجاد کنند.

در  ادامه متن به نکات و روش های مهمی اشاره شده است که آگاهی از آنها می تواند شما را در این مقطع زمانی بازار یاری نموده و کمک کند تا بهتر عمل نمایید. بهتر است به این نکته مهم نیز اشاره نماییم که نگارش این مقاله تنها در جهت افزایش آگاهی شما صورت گرفته و توصیه می شود که برای تصمیم ‌گیری در مورد معاملات خود، حتما تحلیل و بررسی دقیقی را انجام دهید.

به پلن و برنامه معاملاتی تعیین شده خود پایبند بمانید

برخی از کاربران بازار در زمانی که اوضاع به‌ هم بریزد، دچار نگرانی شده و تمامی برنامه‌ها و استراتژی ‌ها را از یاد می برند. ولی در نظر داشته باشید که در فرایند سرمایه‌گذاری و ترید، این نکته بسیار مهم است که به برنامه و پلن خود پایبند باشید.

آیا تابه‌حال برایتان پیش آمده که با خود بگویید «وقتی قیمت فلان ارز به کمتر از فلان قیمت رسید، می ‌خرم»، اما وقتش که رسید طبق پلن خود عمل نکنید؟ اگر چنین چیزی را تجربه کرده‌ اید، پس شما هم در شمار چنین افرادی قرار دارید و ممکن است به موفقیت های مورد نظر در معاملات خود دست نیابید.

در هر حال وقتی بازار قوی و در حال رشد است، چیدن چنین پلن ‌هایی کار آسانی است، اما وقتی بازار شروع به ریزش می ‌کند، پایبندی به این پلن‌ ها سخت ‌تر از چیزی می ‌شود که به‌ نظر می‌آید. معمولا گذر زمان نشان داده کسانی که جرات این را دارند که در وضعیت قرمز بازار بخرند، اغلب در بلندمدت بهترین عملکرد را دارند.

چه تعداد از کسانی که می‌گفتند «دفعه بعدی که قیمت از فلان عدد کمتر شد، می‌خرم»، واقعاً این کار را انجام دادند و دارایی خود را هولد کردند؟ اقلیت بسیار کم و ناچیزی به پلن خود متعهد و پایبند ماندند.

بیشتر ما بابت این مسئله احساس گناه می‌ کنیم. وقتی بازار سقوط می ‌کند، بیشتر افراد فکر می ‌کنند این بار قرار است قیمت به صفر برسد یا هیچ ‌وقت برنگردد. در همین حال، برخی دیگر هم به امید این که در قیمت پایین ‌تری بخرند، درنگ می‌ کنند و هرگز وارد نمی‌شوند.

به عوامل فاندامنتال اعتماد داشته باشید

همواره این موضوع را مد نظر داشته باشید که، بازار کریپتوکارنسی پر از فرصت های بی نظیر است. با این که پروژه‌ های کم‌کیفیت هم می‌ توانند موفقیت‌ های اغلب گذرایی داشته باشند، اما در هر صورت آن ‌هایی که از نظر همه عوامل فاندامنتال حرف برای گفتن دارند، معمولاً از بیشترین شانس برای جان ‌به ‌دربردن از بازار نزولی برخوردارند. این پروژه ‌ها می ‌توانند در آینده با قدرت بیشتر برگردند.

سعی کنید که با جاروجنجال‌ها و حرکات موقتی گمراه نشوید زیرا اگر چه ممکن است نشانگرهای مفیدی در بازار صعودی باشند، در بازار نزولی از اهمیت کمتری برخوردارند. در عوض می‌توانید از نشانگرهای فاندامنتال استفاده کنید. به‌ کمک آن‌ها می‌توانید پروژه‌هایی را شناسایی نمایید که ممکن است در حال حاضر عملکرد ضعیفی داشته باشند اما پتانسیل این را دارند که در زمان بازیابی بازار بسیار رشد کنند.

برخی از فاکتورهای مهمی که که در ارزیابی فاندامنتال می ‌توانید در نظر بگیرید، شامل مواردی چون، پروژه مورد نظر از تیم و کارکنان قوی برخوردار باشد، ارزش افزوده ‌ای ایجاد کند، نقدشوندگی بالا داشته باشد، بالاترین سطح لیست‌ شدن در صرافی ‌ها را داشته باشد، از پتانسیل رشد برخوردار باشد و تناسب و همخوانی عالی با بازار را داشته باشد. چنانچه پروژه مورد نظر تمامی این موارد را دارا باشد، به احتمال زیاد در بازار صعودی عملکرد خوبی خواهد داشت.

وضعیت بنیادی یک پروژه می ‌تواند در طول عمر آن پروژه تغییرات قابل توجهی داشته باشد. این تغییرات می ‌توانند بر اساس تغییر در نحوه رهبری، جهت‌ گیری، رقابت و سنتیمنت بازار رخ دهد. به همین دلیل باید به‌طور مرتب بررسی کنید که پروژه مطابق نقشه‌ راه خود پیش می‌ رود و سمت ‌و سوی درستی دارد یا خیر. اگر پاسخ منفی بود، در سرمایه‌ گذاری خود در آن پروژه بازنگری نموده و به دنیال جایگزین‌ های بهتر باشید.

دانش و آگاهی خود را نسبت به بازار افزایش دهید

قطعاً بازارهای نزولی امکان کسب سود در زمان سرمایه‌ گذاری یا ترید با پوزیشن ‌های خرید یا long را دشوارتر می‌ کنند. اما با این حال، این بازارها می‌ توانند هیجان بی ‌دلیل در بازار صعودی را به تعویق اندازند، چیزی که اغلب بسیار به آن نیاز داریم. از این زمان می ‌توانید برای این استفاده کنید که درک بهتری از بازار به‌دست آورید و ببینید که چه چیزی نتیجه درست می‌ دهد و چه چیزی کار نمی ‌کند و خودتان را برای بازار صعودی بعدی، بهتر آماده کنید.

بازار نزولی حداقل می ‌تواند این زمان را به شما بدهد که به انتخاب ‌های قبلی خود در سرمایه ‌گذاری فکر کنید. این‌ گونه می‌ توانید بهتر درک کنید که کجا اشتباه کردید و کجا کار درستی انجام دادید. همچنین می ‌توانید به نتیجه برسید که اگر فرصتش را داشته باشید، چه تغییری ایجاد خواهید کرد.

بازارهای نزولی برای تازه‌کارها فرصتی عالی است که درک آن ‌ها را از کریپتوکارنسی و به ‌طور کلی فضای بلاک ‌چین به‌ خوبی شکل می ‌دهد. این افراد می ‌توانند روی چراها و چگونگی ‌های ارزهای دیجیتال بزرگ و اصلی تمرکز کنند و عواملی را که می ‌توانند بازار را تحت تاثیر قرار دهند، درک کنند.

دارایی ‌های با ارزش را در قیمت‌ های پایین بخرید

با این که بازارهای نزولی زمان سختی برای بسیاری از سرمایه‌ گذاران و تریدرها هستند، در عین حال بهترین فرصت ممکن را فراهم می ‌کنند که کوین‌ها و توکن ‌های موردنظرتان را در قیمت بسیار پایینی بخرید.

بین سال 2018 و2020، اکثر ارزهای دیجیتال، ضرر چشمگیر و شدیدی را تجربه کردند. بسیاری از آن‌ها بیش از 90 درصد ارزش‌ شان را در این سه سال از دست دادند. برای مثال اگر بیت‌کوین را در نظر بگیریم، از اوج قیمتی خود که 20,000 دلار بود به حدود 3,000 دلار رسید. با وجود این که بیت‌کوین، بیش از 80 درصد ریزش را در بازار نزولی تجربه کرد، ارزش آن در بازار صعودی اخیر بیش از 2,000 درصد افزایش یافت و رکورد اوج قیمت را شکست.اگرچه تریدرهای کمی بودند که حاضر شدند در این قیمت پایین یا حتی قیمتی نزدیک به آن، بیت‌کوین بخرند. علت این مسئله هم این است که خرید یک دارایی بعد از چنین ریزش بزرگی، از نظر روانی سخت و دشوار است. حتی آن‌هایی که این کار را انجام دادند هم احتمالاً به‌اندازه کافی هولد نکردند که سود خود را به حداکثر برسانند.

می‌توان گفت که اگر صبر و برنامه معاملاتی درستی داشته باشید، بازارهای نزولی بهترین زمان برای پوزیشن‌گرفتن در ارزهای دیجیتالی هستند که از نظر فاندامنتال قوی ‌اند. اما تشخیص این که کدام ارزها صرفاً به‌ خاطر بازار نزولی دچار کاهش قیمت شده‌ اند و کدام‌یک در وضعیت فروش و ریزش دائمی هستند، کار آسانی نیست. مثل همیشه، گذشته خوب، لزوماً به‌معنای موفقیت در آینده نیست. اما با این حال، این که رمز ارزهایی به‌ طور مداوم تحرکات قیمتی داشته و همواره توانسته‌ اند که قوی‌ تر از قبل برگردند، نشانه خوبی محسوب می شود.