معامله فیوچرز چیست

معرفی معاملات آپشن و فیوچرز ارز دیجیتال و تفاوت آنها

معاملات آپشن و فیوچرز ارزهای دیجیتال در شمار انواع ابزارهای مالی محسوب می شوند که تقریبا تمامی تریدرها از آن‌ در جهت انجام معامله بهتر و کسب سود بیشتر استفاده می کنند. در واقع این ابزارها به منزله محافظت از سرمایه معامله گران در برابر نوسانات موجود در بازار کریپتو است.

در واقع باید گفت، معاملات آپشن و فیوچرز یا آتی، راهی مفید برای تریدرها فراهم می ‌سازند تا کاهش قیمت ارزهای دیجیتال را پوشش داده و از نوسانات بالاتر از حد متوسط بازار ارزهای دیجیتال محافظت نمایند.

معاملات آپشن ارزهای دیجیتال چیست؟

معاملات آپشن، قراردادهای مشتقه ‌ای هستند و این حق را به تریدرها می ‌دهند که پیش از تاریخ انقضای توافق شده در قرارداد، دارایی ‌های خود را به قیمت تعیین ‌شده، خریده یا به فروش برسانند. در واقع هنگامی که به‌ عنوان یک تریدر اقدام به معامله آپشن جهت خرید یا فروش یک ارز دیجیتال می ‌کنید، حقیقتاً مالک آن ارزهای خریداری‌ شده نخواهید بود و معامله آپشن این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید هر ارز دیجیتالی را بدون خرید واقعی آن، در تیررس خود قرار دهید. علاوه بر این، معاملات آپشن دارای تاریخ انقضا هستند، بدین معنا که در نقطه و تاریخی مشخص، بایستی انجام شوند و همچنین، یک قیمت واحد تعیین می ‌شود که پیش از انقضای قرارداد، اختیار خرید یا فروش دارایی را در همان حد قیمتی برای تریدر فراهم می‌ سازد.

باید به این نکته مهم نیز اشاره نماییم که معاملات آپشن ارز دیجیتال، به دو شیوه مختلف انجام می شود که شیوه نخست آن، آمریکایی است و در آن می ‌توان قرارداد را در هر زمانی پیش از انقضای آن اجرا نمود و شیوه دوم آن به روش اروپایی معروف است و در آن می ‌توان قرارداد را تنها در لحظه انقضای آن انجام داد. به این موضوع دقت داشته باشید، هر سبک و روشی را که انتخاب می‌کنید، به معامله‌ای که مایل به پذیرش ریسک آن هستید و میزان اطمینان شما در خصوص روند بازار، بستگی خواهد داشت.

قرارداد آپشن که اختیار معامله نیز نامیده می ‌شود، قراردادی دوطرفه بین خریدار و فروشنده است که براساس آن خریدار قرارداد، حق دارد که مقدار معینی از دارایی مندرج در قرارداد را با قیمت معین و در زمانی مشخص بخرد یا بفروشد. در واقع، با در نظر داشتن اینکه ارزش دارایی مدنظر شما افزایش یا کاهش می ‌یابد، می ‌توانید از گزینه ‌های خرید و یا فروش استفاده کنید.

به طور کلی، گزینه خرید این امکان را به شما می‌دهد تا پیش از تاریخ انقضای قرارداد، دارایی پایه قرارداد را با قیمتی معین خریداری کنید. البته دقت داشته باشید که خریدها تنها زمانی سودآور هستند که بازار صعودی باشد، اما این گزینه به‌هیچ‌ عنوان از شما در مقابل نوسانات بازار محافظت نمی‌کند. از طرف دیگر، گزینه‌های فروش به شما اجازه می‌دهند تا پس از پایان قرارداد، یک دارایی را با قیمت توافق شده به فروش برسانید. در واقع این گزینه‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا زودتر از تاریخ مشخص‌شده، یک دارایی را با قیمتی بالاتر بفروشید.

در حقیقت این گزینه در زمان نوسانات بازار، کمک می‌کند تا شما ضرر خود را به شکل قابل‌ توجهی کاهش دهید و در نظر داشته باشید که هر زمان وارد یک قرارداد آپشن می‌شوید، بایستی حق بیمه خود را پرداخت کنید. البته اگر مبلغ حق بیمه پرداخت‌ شده را پیش از تاریخ انقضا قرارداد استفاده نکنید، مبلغ آن از بین خواهد رفت. قیمت حق بیمه به مواردی همچون مدت‌ زمان باقی‌مانده از قرارداد، نوسانات قیمت ارز دیجیتال مد نظر و قیمت فعلی آن دارایی بستگی خواهد داشت.

معاملات آتی یا فیوچرز ارزهای دیجیتال چیست؟

منظور از قراردادهای آتی ارز دیجیتال آن است که شما می توانید یک دارایی دیجیتال را در تاریخی معین و در آینده، با قیمتی که از پیش تعیین شده است، خریداری نموده و یا به فروش رسانید. در واقع، این معاملات تنها با هدف هموار کردن نوسانات قیمت در بازارهای مربوط به مواد غذایی و کشاورزی (با اجازه دادن به کشاورزان جهت خرید محصولات یا بذر مورد نیاز خود از قبل با قیمت توافقی) به وجود آمدند و پس از آن، سرمایه‌گذاران از معاملات آتی بیت‌کوین برای محافظت از پوزیشن ‌های معاملاتی خود در بازار اسپات، آن را مورد استفاده قرار دادند.

در واقع باید گفت که، معاملات آتی نیز مشابه قراردادهای آپشن،  به یک دارایی اساسی مانند کالاها، سهام یا ارزهای دیجیتال اصلی مرتبط بوده و ارزش اصلی خود را از آن ‌ها می‌گیرند. همچنین در نظر داشته باشید که معاملات فیوچرز نیز این امکان را به شما می دهند تا یک ارز دیجیتال را بدون خرید واقعی آن، در تیررس خود قرار دهید.

با معاملات آتی یا فیوچرز ارزهای دیجیتال هر زمان که دو طرف، اقدام به ورود به یک قرارداد فیوچرز کنند، دارایی پایه بایستی همزمان با تاریخ انقضای آن قرارداد، خریداری یا فروخته شود. در حقیقت، چنین تعهدی است که باعث می‌شود معاملات فیوچرز به‌ صورت ذاتی، از ریسک بیشتری نسبت به معاملات آپشن برخوردار باشند.

بررسی شباهت ‌ها و تفاوت های معاملات آپشن و فیوچرز

شباهت معاملات آپشن و فیوچرز :

اولین شباهت این دو مفهوم این است که هردوی آن‌ها در شمار بازارهای مشتقه به‌ حساب می‌آیند و این بدین معنی است که دارایی‌های معامله‌ شده از طریق این معاملات، ارزش خود را از ارزهای دیجیتال بنیادی همچون بیت‌کوین به‌دست می‌آورند.

با این‌ حال، نه معاملات آپشن و نه معاملات فیوچرز، به تریدرهای خود هیچ‌گونه مالکیتی در قبال آن دارایی را نمی ‌دهند، بلکه در واقع این معاملات نوعی مزیت به‌ حساب می ‌آیند که به تریدرها این امکان را می ‌دهند تا از نوسانات قیمتی موجود در بازار کریپتو بدون خرید هرگونه ارز دیجیتالی در امان مانده و در کنار آن نیز کسب سود کنند.

تفاوت‌ معاملات آپشن و فیوچرز:

معاملات آپشن این امکان را در اختیار شما قرار می‌ دهند که پیش از یک تاریخ معین، یک ارز دیجیتال را با قیمت از پیش توافق شده بخرید و یا به فروش رسانید. از سوی دیگر، در برابر دریافت چنین تضمینی، نیاز است تا در زمان خرید یک قرارداد آپشن، حق بیمه آن را پرداخت کنید. همچنین قراردادهای فیوچرز، شما را ملزم به خرید یا فروش یک ارز دیجیتال با قیمتی توافقی در زمان پایان قرارداد می‌کنند. با این‌ وجود، در این قراردادها هیچ‌گونه نیازی به پرداخت حق بیمه وجود ندارد.

با توجه به موضوعات مطرح شده می توان بیان داشت که از میان این دو دسته از قراردادها، معاملات آپشن نیز روش نسبتاً کم‌خطرتری  محسوب میشود، چرا که تنها گزینه خرید یا فروش را پیش روی تریدرها قرار می دهد.