صرافی آنلاین معتبر ایرانی ویننس

آشنایی با مفهوم ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال

موضوعی که برای هر یک از سرمایه گذاران در بدو ورود به بازار ارزهای دیجیتال، مهم و ضروری است، آشنایی با مفاهیم بنیادین این بازار از جمله ارزش جاری و ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال است. در واقع مقایسه تفاوت ارزش ذاتی و ارزش جاری، یک فاکتور کلیدی در مشخص کردن بهترین زمان برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال می باشد. زمانی که ارزش جاری یک ارز دیجیتال از ارزش ذاتی آن کمتر باشد، بهترین زمان برای خرید و زمانی که ارزش جاری از ارزش ذاتی بیشتر باشد، بهترین زمان برای فروش می باشد.

ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال چیست؟

در وهله اول باید گفت که، ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال برابر با ارزش بازاری آن نیست، بنابراین سرمایه گذاران برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال، اقدام به بررسی تفاوت در ارزش ذاتی و قیمت بازار می کنند. در صورتی که ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال نسبت به ارزش بازاری آن بیشتر باشد، تریدرها در این زمان اقدام به خرید می کنند و این ارز دیجیتال، کم ارزش نامیده می شود و در حالت عکس، ارز دیجیتال با ارزش نامیده می شود.

در نظر داشته باشید که تخمین ارزش ذاتی برای ارزهای دیجیتال با عرضه اولیه توکن ها که هنوز در بازار به واقعیت تبدیل نشده و یا به رسمیت شناخته نشده اند، امکان پذیر نخواهد بود.

ارزش ذاتی ارز دیجیتال در واقع بیانگر آن است که به بررسی تمامی جنبه های ملموس و ناملموس یک آن ارز مورد نظر پرداخته شده و برای تخمین دقیق ارزش ذاتی باید حتما برخی عوامل مرتبط ضروری، از جمله این عوامل می توان به در نظر گرفتن میزان تقاضای بازار برای آن، میزان توانایی و قابلیت تیم برای تحقق اهداف پروژه و ارزیابی میزان حمایت های مالی برای به نتیجه رسیدن یک طرح که از طریق مشارکت و مکانیسم های سرمایه گذاری و… اشاره کرد که به درستی بررسی شده باشد، چرا که در غیر این صورت تخمین درستی از میزان ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال به دست نخواهد آمد.

چه عواملی در تعیین ارزش ذاتی ارز دیجیتال در نظر گرفته می شوند؟

برای تخمین ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال نیاز است که حتما برخی از موارد مهم و ضروری از جمله، میزان تقاضای بازار، میزان کیفیت، میزان اعتبار و مشارکت شریکان، اندازه جامعه هدف، سطح توانایی گروه اجرایی و توسعه دهندگان ارز دیجیتال را به خوبی مدنظر قرار داد. در واقع همواره برای تخمین ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال ابتدا باید به بررسی این عواملی که نامبرده شد، پرداخته می شود.

در این مسیر نیاز است، برخی پرسش ها مطرح شده و پاسخ صحیحی برای آن بیابیم که عبارتند از:

 

  •         آیا برای این ارز دیجیتال یک بازار واقعی و اصولی وجود دارد؟
  •         اندازه جامعه هدف و میزان پتانسیل واقعی بازار چه مقدار است؟
  •         در پروژه ارز دیجیتال مورد نظر از چه روشی می توان درآمد و سود کسب کرد؟
  •         از پروژه ارز دیجیتال مورد نظر تا چه اندازه حمایت های معنوی و مالی صورت می گیرد؟
  •         میزان تخصص توسعه دهندگان پروژه در چه حد می باشد؟
  •         تیم اجرایی برای انجام موفقیت آمیز پروژه ای، تجربه لازم را دارد؟
  •         چه مکانیزمی برای ایجاد کسب درآمد داخل پروژه، در نظر گرفته شده است؟
  •         اعتبار شرکای اجرایی این پروژه قابل توجه است؟
  •         برای توسعه و گسترش پروژه در زمانبندی معین شده، منابع مالی کافی وجود دارد؟

 

تخمین ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال به چه روشی انجام می شود؟

شاید بهترین و سریع ترین روش تخمین ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال، روش نمودار قیمت در برابر زمان باشد. برای توضیح بهتر آن باید بگوییم که در این روش، نیاز است تا تمامی افزایش و کاهش قیمت هایی که از طریق عوامل غیر قابل پیش بینی تجاری و یا سیاسی و احساسی ایجاد شده، در نظر گرفته شود.

روش نمودار قیمت در برابر زمان، روشی کاربردی برای محاسبه ارزش ذاتی رمز ارزها در بلندمدت می باشد و در صورتی که سابقه فعالیت رمز ارزها طولانی تر باشد، این روش از اطمینان بسیار بیشتری برخوردار است و جالب است بدانید که تریدرها برای استفاده از این روش، نیازی به هیچ نرم افزار تخصصی و یا تحلیل های پیچیده ندارند.

روش های دیگری که میتوان برای تخمین ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال در نظر گرفت، میانگین نمایی متحرک و میانگین ساده متحرک می باشد. در واقع با کمک این روش می توان به شناخت مسیر رشد و توسعه ارزهای دیجیتالی و همچنین تعیین سطوح مقاومتی و حمایتی آن ها دست یافت.

برخی از نکات مهم و ضروری در محاسبه ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال

تریدرها  باید در نظر داشته باشند که در جهت تخمین ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال، نباید درگیر تحقیق و بررسی های وسواس گونه شوند زیرا گردآوری حجم زیادی از اطلاعات در این زمینه، ممکن است مانعی برای دقت و تمرکز بر روی هدف اصلی شما که همان سرمایه گذاری های پر سود است، شود.

همچنین نیاز است تشتره کنیم که برای محاسبه ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال، عوامل احساسی و عاطفی نیز تاثیرگذار است. دو مفهوم FUD به معنی ترس، تردید و عدم اطمینان و FOMO به معنی ترس از دست دادن از جمله این عوامل احساسی تاثیرگذار هستند.

عامل تاثیرگذار دیگر بر بازار ارزهای دیجیتال و نوسانات آن، اخبار روز و حواشی موجود است که برای تصمیم گیری درست در زمینه ارزهای دیجیتال، باید به محاسبه ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال و مقایسه کردن آن با ارزش های جاری پرداخت.

به عنوان مثال در محاسبه ارزش ذاتی بیت کوین باید بررسی کنیم که این ارز از نظر برخی سرمایه گذاران مشهور مانند وارن بافت، دونالد ترامپ، ارزش ذاتی ندارد و استدلال آنها ناشی از خاستگاه ارز دیجیتال بیت کوین به عنوان یک دارایی غیرمتمرکز و همتا به همتا می باشد. بنابراین برای بسیاری از سرمایه گذاران، ارزهای دیجیتال به دلیل دیجیتالی بودن به عنوان یک نرم افزار به حساب می آید.

گرین اسپن در این رابطه می گوید: داشتن ارزش ذاتی برای ارز دیجیتال بیت کوین بستگی به دیدگاه و تعریف سرمایه گذار از آن دارد. بنابراین در عین حال که برای برخی از افراد فاقد ارزش می باشد برای بسیاری از سرمایه گذاران یک دارایی با ارزش ذاتی بالا می باشد.

در خصوص نقدهایی که به ارزش ذاتی بیت کوین وجود دارد باید اشاره کنیم که، ترامپ در جولای 2019 با اشاره به این که ارز دیجیتال بیت کوین فاقد ارزش ذاتی می باشد، سخنانی را که قبلاً توسط وارن بافت و چارلی مانگر منتشر شده بود را تکرار کرد و توییت ترامپ در مورد این موضوع اینگونه بود: «من طرفدار ارزهای دیجیتال و بیت کوین نیستم زیر آنها پول محسوب نمی شوند و فاقد ارزش پایدار و اساس و بنیادی هستند»

استدلال های مبنی بر اثبات بی ارزش بودن ذاتی بیت کوین ناشی از خاستگاه آن می باشد که شبکه ای همتا به همتا و غیر متمرکز از توسعه دهندگان، استخراج کنندگان، کاربران و فول نودها می باشد که بدون حضور یک نهاد مرکزی یا گروه ناظر بر پروتکل بلاک چین، از سال ۲۰۰۹ به راه افتاده است. به همین دلیل ایده یک شبکه کاملاً متن باز و غیرمتمرکز که به صورت نظری به عنوان یک نرم افزار شناخته می شد، برای سرمایه گذاران بسیاری بیگانه است.

در سال ۲۰۱۸ نایب رئیس برکشایر هاتاوی که چارلی مانگر نام دارد، بیان نمود که، بیت کوین یک طلای بی ارزش و مصنوعی است و آن را به عنوان بخشی از دانش کامپیوتری هوشمند معرفی کرد. همان طور که گفته شد به دلیل ساختار توزیع شده، غیرمتمرکز و ماهیت دیجیتالی بیت کوین، مواضع منفی نسبت به این رمزارز و شک و تردید نسبت به ارزش آن وجود دارد. اما برخی از سرمایه گذاران بزرگ و مدیران حوزه مطرح حوزه ارز دیجیتال، ارزش بیت کوین را به گونه ای متفاوت تر درک نموده آن را و بسیار با ارزش می دانند.

و همچنین در مورد طرفداران ارزش ذاتی بیت کوین باید گفت، آری پاول در یک مصاحبه توضیح داد که ارزش ارز دیجیتال بیت کوین ناشی از کنترلی ست که به صاحبان سرمایه می دهد. ویژگی غیر قابل مصادره بودن این رمزارز، برای کاربران خود سطحی بی سابقه از آزادی اقتصادی را در مقایسه با دارایی های سنتی فراهم می کند. برای مثال طلا که به عنوان پناهگاه امن در سیستم های مالی به شمار می رود و طبق پیش بینی بسیاری از سرمایه گذاران بیت کوین در دراز مدت می تواند با طلا رقابت کند. البته در گذشته چندین بار دولت ها اقدام به ضبط طلاهایی کرده اند که افراد به صورت شخصی نگهداری می کردند.

پاول همچنین گفت: «ارز دیجیتال بیت کوین دارای ویژگی های بسیاری می باشد، به واسطه این حقیقت که بیت کوین تنها راه برای سرپا نگه داشتن شبکه بلاک چینی خودش است، ارزش این رمزارز ایجاد می شود»

پاول معتقد است که بخش زیادی از ارزش ارز دیجیتال بیت کوین از مقاومتش در برابر ضبط شدن و توقیف ناشی می شود. او می گوید در صورتی که بخواهد یک دلار از ثروت خود را به گونه ای که توسط دولت ها به طور خودسرانه قابل مصادره نباشد، ذخیره کند، به یک دلار بیت کوین نیاز دارد. بیت کوین با این ساختار، با سیستم بانکداری offshore banking تقریبا قابل مقایسه است که دارای بازاری با ارزش حدود ۳۰ تریلیون دلار است.

در واقع این استدلال که ارزش ارز دیجیتال بیت کوین ناشی از مقاومت آن در برابر مصادره می باشد میتواند همخوانی قابل توجهی با صحبت های مدیرعامل شرکت ارائه دهنده کیف پول و خدمات امانت سپاری زاپو داشته باشد، به طوری که متی گرین اسپن (Matic Greensan) معتقد است ارزش حقیقی و ذاتی ارز دیجیتال بیت کوین تنها بستگی به درک سرمایه گذار از بیت کوین و کل طبقه دارایی دارد و منظور از طبقه‌ی دارایی گروهی از ارزهای دیجیتال و یا گروهی از اوراق بهادار است که در بازار دارای خصوصیات مشترکی بوده و رفتار مشابهی از خود نشان می دهند.

ارزش ذاتی اشاره به ارزش اساسی، ذاتی و واقعی یک کالا، دارایی و یا ارز دارد اما ارزش یک مقوله کاملا ذهنی است که اغلب اوقات به طور قابل توجهی بر اساس شرایط مختلف تغییر می کند. و باید به این موضوع اشاره کنیم که، ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال در طول زمان و با شناخت بیشتر و بهتر فعالان بازار، افزایش خواهد یافت و به دنبال آن، تمامی ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین از پایداری بیشتر و نوسانات کمتری برخوردار خواهند شد. در صورتی که ارز محبوب بیت کوین به ارزش بازار گسترده تر، لیکوئیدی بیشتر، زیرساخت های قوی تر و نظارت دقیق تر دست یابد، ارزش ذاتی آن بالاتر خواهد رفت.