ان اف تی. NFT

چگونگی فرایند ساخت NFT بر روی شبکه بیت کوین

 NFT های بیت کوین یک روش عالی برای ثبت محتوای دیجیتال در بلاک چین بیت کوین است و تحت عنوان نام پروتکل اردینالز بیت کوین نیز شناخته می شود که در ژانویه 2023 و توسط کیسی رودرمور معرفی و راه اندازی شد. این پروتکل امکان ثبت محتواهای دیجیتالی در بلاک چین بیت کوین را در اختیار کاربران قرار داد.

کیسی رودرمور قصد داشت تا در بستری غیرقابل تغییر، امکان ایجاد یک اثر هنری را به صورت متنی و یاتصویری و ویدیویی ایجاد نماید که برخلاف NFT های موجود در اتریوم و بلاک‌ چین‌های دیگر باشد. اگر علاقه مند به دنیای ان اف تی هستید پیشنهاد می کنیم تا پایان متن با ما همراه باشید، در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه ساخت NFT روی شبکه بیت کوین بپردازیم.

معرفی پروتکل اردینالز

در سال 2021 فضای NFT مبتنی بر استاندارد ERC-721 اتریوم بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته بود و کیسی رودرمور به عنوان یک هنرمند و یک برنامه نویس، از این فرصت استفاده نمود تا بتواند در بلاک چین بیت کوین، تجربه ای مشابه و کاملا منحصر به فرد را ایجاد نماید. از این رو، پروتکل اردینالز بیت کوین را معرفی و اجرا کرد و بدین طریق این امکان را برای کاربران فراهم نمود تا کوچکترین واحدهای بیت کوین یا ساتوشی را با استفاده از اعداد ترتیبی یا اوردینال، در بلاک چین به‌ صورت منحصر به‌ فرد شناسایی و شماره‌ گذاری کنند. به طوری که هر ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ساتوشی معادل یک بیت کوین است و می‌توان به هر بیت کوین داده‌هایی در قالب متن یا تصویر را اضافه کرد که هر یک از این داده‌های اضافه ‌شده به ساتوشی‌ها، داده‌های حک شده نامیده می‌شود. این ساخته‌ها، همراه با دریافت ویژگی‌ها و هویت فرد فرستنده، در نهایت به یک NFT تبدیل می شود و سپس به بلاک چین بیت کوین منتقل می‌شوند.

با بروزرسانی مهم تپروت ( Taproot) در شبکه بیت کوین، عرضه پروتکلی اردینالز ممکن شده‌ است. این بروزرسانی که با هدف بهبود حریم خصوصی و کارایی شبکه در نوامبر ۲۰۲۱ انجام شد، برای ساخت برنامه‌های بومی بیت کوین فرصت‌های زیادی را در اختیار توسعه ‌دهندگان قرار داده‌ است. از جمله این فرصت‌ها می توان به ایجاد امکان ثبت طیف خاصی از داده‌ها اشاره کرد. از این رو می‌توان NFTهایی را که قابلیت معامله دارند را ایجاد نمود و پروتکل اردینالز نیز زمینه انجام آن را به خوبی فراهم کرده است.

برخلاف NFTها در شبکه اتریوم که در شبکه اصلی فقط تنها نشانگری از آن‌ها ثبت می‌شود و خود فایل jpeg در یک سرور ثالث قرار دارد، این نحوه از ثبت NFT در شبکه بیت کوین، تمام اطلاعات NFT را در فضای بلاک شبکه بیت کوین ذخیره می‌کند و به سرور خارجی وابسته ‌نیست. پس از مینت شدن تصاویر به صورت توکن NFT، پروتکل اردینالز در شبکه بیت کوین تراکنشی ثبت می‌کند که نمودار آن نشان دهنده افزایش تعداد NFT های شبکه بیت کوین به صورت تصاعدی است.

NFT  اوردینالز چطور ساخته می شود؟

در حال حاضر ۲ روش وجود دارد که با کمک آن می توان اقدام به استخراج یا ایجاد NFT اوردینالز نمود که در ادامه متن در مورد هر دو روش صحبت خواهیم نمود.

روش اول: شامل راه‌ اندازی یک نود کامل بیت کوین و اجرای کیف پول Ord در این نود می باشد. سپس افراد می‌توانند داده‌های دلخواه را با استفاده از کیف پول خود، بر ساتوشی‌ها حک کرده و در نهایت NFT اوردینالز را ایجاد کنند. این روش نیاز به دانش فنی قوی داشته و مناسب افرادی که علاقه مند به NFT ها و مسلط به تکنولوژی، است.

روش دوم: استفاده از یک ابزار اینسکریپشن بدون کد، است. این روش در مقایسه با روش قبلی راحت‌ تر است و در صورت اعتماد به فرآیند ساخت NFT، مشکلی پیش نمی‌آید. پلتفرم Gamma (گاما) یک ابزار بدون کد است که می‌توان از آن برای ساخت توکن های غیر مثلی اوردینالز استفاده کرد. برای کسانی که با بیت کوین آشنا هستند، استفاده از این ابزار راحت است و در عین حال نیاز به دقت بالایی دارد.

شما برای ساخت NFT اوردینالز با پلتفرم گاما باید بدین طریق عمل نمایید که، در ابتدا و پیش از انجام هر کاری باید به این اطمینان برسید که به حد کافی (حداقل ۵۰ دلار) در کیف پول خود بیت کوین دارید تا قادر به پرداخت هزینه کارمزد اینسکریپشن خود باشید. کیف پول مورد استفاده باید دارای قابلیت ارسال بیت کوین‌ به آدرس‌های Taproot باشد. بعد از تهیه بیت کوین کافی قادر به شروع فرآیند ساخت NFT اوردینالز خواهید بود. دقت داشته باشید که علاوه بر گاما، از Ordinalsbot نیز می توان در راستای این کار استفاده کرد.

تفاوت NFT اوردینالز با NFT های سنتی چیست؟

برای توضیح این مورد باید گفت که، ساخت NFT روی شبکه بیت کوین با NFT های سنتی از دیدگاه طراحی فنی، تفاوت دارد. در واقع ویژگی های مشخصی وجود دارد که قیمت گذاری برای اوردینالز را متفاوت کرده است. به عنوان مثال، دستورات بیت کوین، به شناسایی منحصر به فرد sats کمک می کند و محتوا یا اثر هنری را در بستر خود ذخیره می کند. در حالی که استاندارد ERC-721 اتریوم که برای ایجاد NFT استفاده می‌شود، معمولاً بر بستر داده های ابری آن را ذخیره و نگهداری می کند و در حل حاضر نیز برخی از NFT های اتریوم در حال آزمایش با ذخیره سازی بر روی زنجیره هستند و هنوز به نتیجه دقیق و شفافی دست نیافته اند.

تفاوت دیگری که می توان بدان اشاره کرد، نحوه استخراج و نحوه عملکرد قیمت گذاری در NFT های اوردینانز با NFT های سنتی مبتنی بر اتریوم، ویژگی های هنر معمولاً نادر بودن NFT و متعاقباً قیمت آن را مشخص می کند. به عنوان مثال، با NFT هایی مانند سرویس نام اتریوم (ENS)، عرضه محدود باعث ایجاد ارزش می شود. با این حال، با دستورات بیت کوین، قیمت گذاری با لحظات کلیدی که یک بلوک بیت کوین نشان می دهد، تعریف می شود. 1000 یا 10,000 اولی که حک شده اند ممکن است هنوز توسط کلکسیونرها نگهداری شوند. تعجب نکنید اگر بیت کوین اصلی در طی چند سال به قیمت چند میلیون دلار فروخته شود. با این حال، برخی از آن‌ها با ارزش‌تر از بقیه در نظر گرفته می‌شوند.

در واقع چارچوب ساده ای که توسط بنیانگذاران بیت کوین Ordinals پیشنهاد شده است این است که رویدادهای کلیدی در مورد نادر بودن یک نشست و ترتیبی که در آن حک شده است، تصمیم می گیرند.