ارزش ذاتی بازار ارز دیجیتال

ارزش بازار ارزهای دیجیتال به چه معناست؟

در دنیای ارزهای دیجیتال نیز همانند سایر بازارهای مالی، یک اصطلاح رایج به عنوان ارزش بازار وجود دارد که در واقع معیار مهمی برای تمامی فعالان بازار به شمار می رود و نیاز است که برای درک چشم انداز بازار از آن مطلع باشید.

ممکن است شما اینگونه تصور کنید که عامل قیمت به تنهایی برای اندازه گیری ارزش یک ارز دیجیتال کافی است، اگر چه که عامل مهمی محسوب می شود ولی بهتر است بدانید که این موضوع کافی نیست و باید حتما در مورد ارزش بازار برای ارزش گذاری ارزهای مورد معامله نیز استفاده کرد.

ارزش بازار ارزهای دیجیتال  

ارزش بازار تحت عنوان OMV  و یا “ارزش‌گذاری بازار باز” نیز به کار برده می شود که مقصود از آن، قیمت دارایی دیجیتال مورد نظر است که در بازار به دست آورده و یا میزان ارزشی است که سرمایه‌گذاران به آن اختصاص داده اند.

تعیین ارزش بازار برای ابزارهای قابل معامله در بورس و سهام، آسان‌ تر است، به این دلیل که، قیمت ‌های بازار آنها به طور گسترده منتشر می‌شود و به راحتی در دسترس است، اما برای ابزارهای خارج از بورس مانند اوراق بهادار با درآمد ثابت، سنجش و محاسبه آن کمی چالش برانگیز تر است. با این حال، بزرگترین مشکل در تعیین ارزش بازار در تخمین ارزش دارایی های غیرنقدی مانند املاک و مشاغل است که ممکن است به ترتیب نیاز به استفاده از ارزیابان املاک و کارشناسان ارزیابی کسب و کار را داشته باشد. در واقع ارزش بازار، برای اشاره به ارزش بازار یک شرکت سهامی عام استفاده می شود و با ضرب تعداد سهام موجود آن در قیمت فعلی سهم محاسبه می شود.

حال می خواهیم در مورد ارزش بازار در ارزهای دیجیتال صحبت کنیم.

ارزش بازار ارزهای دیجیتال به منزله یک معیار مهم است که  بر اساس آن ارزش سرمایه در گردش و اندازه یک ارز دیجیتال را نشان داده می شود. در واقع روشی است که می توان با تکیه بر آن، ارزش یک ارز دیجیتال را تشخیص داده و آن را با سایر ارزهای دیجیتال مقایسه نمود و این سنجش و محاسبه راهی برای نشان دادن ارزش کل یک شرکت است.

ممکن است این سوال ایجاد شود که چرا توجه به ارزش بازار مهم است؟

در پاسخ باید گفت که، قیمت سهم به تنهایی می تواند تخمین نادرستی از اندازه شرکت را نشان دهد. به همین ترتیب، قیمت یک ارز دیجیتال می تواند معیاری نادرست از ارزش کل ارز دیجیتال باشد. به همین دلیل است که خیلی از تحلیلگران بازار سهام و تحلیلگران رمز ارزها از ارزش بازار برای تصمیم گیری سرمایه گذاری آگاهانه استفاده می کنند.

چگونه باید ارزش بازار رمز ارزها را محاسبه کنیم؟

برای آنکه بتوانیم ارزش بازار ارزهای دیجیتال را به دست آوریم باید از معادله ساده زیر پیروی کنیم، بدین صورت که، با آگاهی از قیمت فعلی ارز دیجیتال و ضرب نمودن آن در تعداد کل رمز ارزهای در گردش می توانیم بدان دست یابیم.

ارزش بازار ارز دیجیتال = قیمت فعلی ارز دیجیتال * تعداد کل رمز ارزهای در گردش

برای درک بهتر این موضوع و محاسبه ارزش بازار ارز دیجیتال، به این مثال توجه نمایید که، قیمت هر عدد از ارز دیجیتال ریپل 438/. دلار و مجموع عرضه آن 50.22 میلیارد است. در واقع این قیمت بیانگر آن است که، ارزش بازار ریپل، 22.10 میلیارد دلار است، و همچنین قیمت لایت کوین  نیز معادل 64.65 دلار و تعداد کل عرضه آن 72 میلیون باشد. پس باید بگوییم که، لایت کوین نیز دارای ارزش بازاری برابر با 4.62 میلیارد دلار می باشد.

پس میتوان نتیجه گرفته که، با وجود اینکه قیمت لایت کوین بالاتر است، ریپل عرضه بسیار بیشتری در گردش دارد و این موضوع بدان معناست که در بازار رمز ارزها، ارزش کل ریپل از نظر ارزش بازار بیشتر است.

آشنایی با سه معیار محاسبه ارزش بازار ارزهای دیجیتال

برای محاسبه و سنجش ارزش بازار ارزهای دیجیتال همواره از سه عامل، عرضه در گردش، عرضه کل و حداکثر عرضه استفاده می شود که در ادامه در مورد هر سه مورد توضیح می دهیم.

 عرضه در گردش

این مورد را میتوان به منزله یکی از رایج ترین معیارهای محاسبه در نظر داشت، چرا که عرضه در گردش به معنای تعداد رمز ارزهایی است که در حال حاضر در بازار در دسترس عموم است.

عرضه کل

از دیگر معیارهای مهم اندازه گیری ارزش بازار، توجه به عرضه کل ارز دیجیتال مورد نظر است که نشان دهنده تعداد کل توکن های موجود در بازار است و همچنین ممکن است شامل توکن هایی که قفل شده، رزرو شده یا در بازار عمومی فروخته نمی شوند نیز باشد.

 حداکثر عرضه

این مورد که حداکثر عرضه نامیده می شود به مجموع توکن هایی اشاره دارد که می تواند در طول عمر فعالیت یک ارز دیجیتال ایجاد شود. به عنوان مثال، حداکثر عرضه در بیت کوین برابر 21 میلیون است اما در مورد ارز اتریوم نمی توان سقفی برای حداکثر عرضه در نظر گرفت.

بهتر است به این موضوع نیز توجه داشته باشید که در بازار ارزهای دیجیتال، توکن هایی با عرضه کل بیشتر، ارزان قیمت تر هستند. زیرا کمیابی نیز به عنوان عاملی محرک در ارزش ارزهای دیجیتال محسوب می شود که می توان به قیمت ریپل، با حداکثر عرضه 1 میلیارد واحد در مقایسه با قیمت بیت کوین، که حداکثر عرضه آن 21 میلیون واحد است، اشاره نمود.

  • یک نکته مهم:

معمولا مشاهده می شود که برخی از سرمایه گذاران جدید ارزهای دیجیتال، اینگونه تصور می کنند که ارزش بازار نشان دهنده کل پول فیات سرمایه گذاری شده بر روی یک رمز ارز است. در صورتی که، ارزش بازار ارز دیجیتال با کل پول فیات سرمایه گذاری شده یکسان نیست. در ادامه به دلایل عدم صحت آن اشاره می کنیم.

زمانی که یک رمز ارز برای اولین بار ایجاد شده و به بازار معرفی می شود، لزوما همه توکن ها خریداری نمی شوند و اگر فقط یک نفر یک واحد از آن را با قیمتی معادل با یک دلار خریداری کند و تعداد کل واحد ها 20،000،000 باشد، در این صورت کل ارزش بازار همچنان 20،000،000 دلار خواهد بود.

همچنین باید گفت که چنانچه، میزان تقاضا برای ارز مورد نظر افزایش یابد و معامله گران بازار، اقدام به خرید تهاجمی آن نمایند، باعث میشود که قیمت آن افزایش قابل توجهی یابد که این موضوع باعث افزایش ارزش توکن های افراد دیگر و همچنین افزایش ارزش کل بازار خواهد شد.

در نهایت، ممکن است شرایطی پیش آید و ناگهان تمامی افراد تصمیم بگیرند که ارز دیجیتال را وقتی ارزش بازار به 200 میلیارد دلار برسد، بفروشند، این امر باعث کاهش تقاضا شده و در نتیجه، کاهش قیمت آن ارز دیجیتال را به همراه دارد و میزان کل ارز فیات که سرمایه گذاران قادر به برداشت هستند، کمتر از 200 میلیارد دلار خواهد بود. بنابراین توجه داشته باشید که این امر تفاوت زیادی بین ارزش بازار و کل پول سرمایه گذاری شده ایجاد می کند.

آیا ارزش بازار به معنای میزان محبوبیت ارز دیجیتال است؟

به طور کلی باید گفت که ارزهای دیجیتال با ارزش بازار بزرگ، به منزله ارزهایی مطمئن تر و ایمن‌تر در مقایسه با انواع دیگر شناخته می شوند و سرمایه گذاری بر روی ارزهای دیجیتال با ارزش بازار بزرگ معمولا یک استراتژی محافظه کارانه است.

این رمز ارز ها به احتمال زیاد نسبت به سایر ارزهای رمزنگاری شده دارای نوسان کمتری هستند و ارزش بازار آنها بیش از 20 میلیارد دلار است. ارزهای دیجیتال با ارزش بازار متوسط، ناپایدارتر بوده اما از رشد بسیار بالاتری نسبت به ارزهای رمزنگاری شده با سرمایه بزرگ برخوردارند. این ارزها ارزش بازاری بین 1 تا 20 میلیارد دلار دارند و ارزهایی با ارزش بازار کمتر از 1 میلیارد دلار، اغلب بسیار بی ثبات هستند و سرمایه گذاری روی آنها بسیار پر ریسک محسوب می شود.

در پایان توصیه می شود که پیش از سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، حتما تمام عوامل را در نظر گرفته و تحقیقات لازم را انجام دهید و ارزش بازار که به عنوان یکی از عوامل مهم تلقی می شود و می تواند در روند تصمیم گیری شما موثر باشد نیز در این مقاله توضیح داده شده و مطالعه آن می تواند برای فعالان بازار ارزهای دیجیتال سودمند باشد.