آشنایی با الگوی کندل استیک

چگونه نمودار قیمت ها را بخوانیم؟

خواندن نمودارها بسیار ساده است و تنها از اصول و قواعدی پیروی می کنند که با یادگیری آنها می توانید به خوبی آن را خوانده و به فعالیت های مفید و پرسود بپردازید و در واقع باید گفت از آن چیزی که تصور می‌کنید، بسیار ساده‌تر است. یک نوعی از نمودار که همواره در تحلیل ارزهای دیجیتال مشاهده می کنید، کندل استیک و یا نمودار شمعی نام دارد.

نمودارهای شمعی نیز دارای اصول مشخصی هستند و می توانید قیمت روزانه، هفتگی یا ماهانه را بررسی کنید. به یاد داشته باشید که در فرایند تحلیل تکنیکال و برای مشاهده تغییرات روزانه، هفتگی و ماهانه قیمت، نیاز است که یک بازه زمانی مناسب را برای نمودار انتخاب کنید. چنانچه شما نمودار را بر روی روزانه قرار دهید، بایستی در نظر داشته باشید که هر شمع، بیانگری از یک روز معاملاتی است و در واقع، نمودار روزانه نمیتواند شاخص و یا گزینه مناسبی برای معاملات ساعتی یا دقیقه‌ای باشد.

مزیت مهمی که نمودارهای شمعی در اختیار معامله گران بازار ارز دیجیتال قرار می دهد، این است که به دلیل شکل خاص آن، جزییات کاملی از نوسانان دارایی دیجیتال موردنظر را در یک دوره زمانی خاص نمایش می دهد.

الگوهای کندل استیک یا نمودار شمعی را بشناسید

شما با بررسی نمودار های شمعی، اشکال خاصی را در آن مشاهده می کنید که نشانگر وضعیت‌های خاص بازار ارز دیجیتال هستند. در ادامه به معرفی تعدادی از الگوهای نمودار شمعی که شامل، الگوی چکش، الگوی ستاره دنباله ‌دار، الگوی مرد دارآویز هستند و علت نامگذاری و ویژگی های آن صحبت می کنیم.

  • الگوی چکش:  در این نوع از نمودار شمعی، شکلی از چکش مشاهده می شود، در واقع زمانی که ظاهری از چکش درآمده باشد، بدین معناست که قیمت پیش از بسته شدن در پایان دوره، افت شدیدی را تجربه کرده ولی بازیابی شده است.

در واقع آنچه باید از مشاهده و بررسی این الگوی شمعی دریافت این است که، در دارایی مورد نظر و در طول دوره معاملاتی، فشار فروش به شکل گسترده وجود داشته ولی خریداران توانسته‌اند فشار خرید کافی برای رشد مجدد قیمت را وارد کنند.

این موضوع را هم مدنظر داشته باشید که گاهی مشاهده می شود که شکل چکش در نمودار می ‌تواند برعکس باشد، به این معنا که سایه بلند در بالای بدنه شمع قرار می گیرد و الگوی چکش برعکس، معمولا به معنای افزایش فشار خرید پس از یک فروش گسترده است.

  • الگوی ستاره دنباله دار:  الگوی ستاره دنباله‌دار شباهت زیادی به چکش برعکس دارد ولی زمینه آن متفاوت است. این الگو اغلب زمانی شکل می‌گیرد که قیمت رشد کرده ولی به احتمال قوی شروع به کاهش خواهد کرد.
  • الگوی مرد دارآویز:  الگوی مرد دارآویز یا مرد آویزان زمانی که بازار صعودی ضعیف می ‌شود و بعد از یک دوره صعودی شکل می‌گیرد و سایه پایین بلند نشان ‌دهنده فشار فروش است که به معنای پایان دوره صعود است.

نکته مهمی که باید در فرایند خواندن نمودار و الگوهای کندل استیک در نظر داشته باشید این است که، نمودار بلندمدت را با نمودار کوتاه‌مدت مشاهده و بررسی کنید. دلیل چنین تاکیدی در این نکته است که این الگوها را نباید به تنهایی نشانه صعود یا نزول بازار در نظر گرفته و حتما باید نگاهی به سایر عوامل تاثیرگذار نیز داشت.

چگونگی یافتن روندها و یک تکنیک تحلیلی مهم و کاربردی

بسیاری از تحلیل‌ها با هدف یافتن روندها انجام می‌شوند و روش بسیار متداولی که برای آن انجام می شود، کشیدن خطوط روند است. تحلیلگر با اقدام به کشیدن خطوط روند، تلاش می‌کند تا در بین نوسانات بازار، روند فعلی را مشخص کند.

دقت داشته باشید که در یک روند صعودی، سقف‌های قیمتی جدیدی وجود دارد و روند نزولی نیز در حال ایجاد کف‌های جدید است. کشیدن خط روند با تشخیص الگوهای کندل استیک می‌تواند ترکیب شود، به این ترتیب می‌توان احتمال تغییر یا ادامه‌دار بودن روند را بررسی کرد. پس از آن معامله‌گر می تواند راحت تر تصمیم گیری نماید که آیا وارد معامله شود یا خیر.

نوع دیگری از استراتژی معامله گری، میانگین ‌های متحرک نامیده می شود و شباهت بسیار زیادی زیادی به خط روند دارد، با این تفاوت که میانگین ‌های متحرک، نوسانات قیمت را نادیده گرفته و بینش و درک بهتری را نسبت به وضعیت فعلی روند در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهند.

در نهایت توصیه می شود ، چنانچه شما به صورت فعالانه مشغول معامله در بازار ارزهای دیجیتال هستید، حتما همه جوانب، اخبارها، تحلیل‌ها و اطلاعات به روز را بررسی و مطالعه کنید و به هیچ عنوان از آن غافل نباشید، چرا که چنین عواملی می تواند تاثیر مثبت یا منفی بر روند بازار و در نتیجه معامله شما داشته باشد که درک و آگاهی بیشتر شما می تواند منجر به کسب سود بیشتر شود.