کسب درآمد دلاری- خرید ارز دیجیتال

چه عواملی بر قیمت بیت‌کوین اثرگذار است؟

قیمت بیت‌کوین برگرفته از قیمت خرید و فروش بیت‌کوین در برابر سایر ارزهای دیجیتال است و هنگامی که گفته می شود قیمت بیت‌کوین 10 هزار دلار است، به این معناست که برای خرید یک بیت‌کوین باید 10 هزار دلار پرداخت شود.

در واقع می توان گفت که بیت‌کوین پرطرفدارترین ارز رمزنگاری شده محسوب می شود و به همین دلیل عوامل متعددی بر روی قیمت آن تاثیر می‌گذارد که برخی از آنها بسیار آهسته عمل نموده و تاثیر طولانی مدت دارند و برخی دیگر نیز به سرعت عمل نموده و تاثیر ناگهانی خود را در قیمت نشان می دهند. در این مقاله می خواهیم به معرفی و توضیح برخی از مهمترین فاکتورهای موثر در قیمت بیت کوین صحبت کنیم.

عوامل مهم و موثر بر افزایش و کاهش قیمت بیت کوین

در سال 2017 ، به دلیل پذیرش و استقبال بی نظیر کاربران از بیت کوین شاهد افزایش چشم‌گیر قیمت بیت‌کوین بودیم و همچنین بایستی این موضوع را نیز در نظر داشته باشیم که قیمت بیت‌کوین به دلیل ذات غیرمتمرکز بودن آن، توسط هیچ شرکت یا موسسه‌ یا فردی تعیین نشده و دلیل افزایش یا کاهش قیمت بیت‌کوین صرفا عرضه و تقاضاست.

دقیقا نمی‌توان تمامی فاکتورهایی که در قیمت این ارز دیجیتال نقش دارند را مشخص کرد، زیرا مجموعه عوامل مستقیم و غیرمستقیم زیادی وجود دارد. ولی تعدادی از موثرترین و مهمترین فاکتورها را که نقش زیادی در افزایش و کاهش قیمت بیت کوین دارند و تا به حال تاثیر خود را بر بازار و به خصوص ارز دیجیتال بیت کوین نشان داده اند را بررسی خواهیم نمود.

  • قوانین و مقررات موجود

معمولا بیانیه‌ های رسمی در خصوص قوانین بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال منتشر می شود که روی قیمت بیت‌کوین تاثیر می‌گذارد. حتی اگر اقدام آن دولت بطور مستقیم روی ارزهای دیجیتال تاثیر نداشته باشد، تاثیر آن اقدام به دلیل ماهیت بازارهای مالی، همواره بر قیمت بیت‌کوین وجود خواهد داشت.

بارها مشاهده شده که هر زمان یک محدودیت در جهت چگونگی استفاده از بیت‌کوین اعمال شود، قیمت‌ آن به صورت چشمگیری تغییر می‌کند. با توجه به ماهیت قابل توجه ارزهای دیجیتال که به صورت پنهانی و ناشناس بودن صورت می گیرد، معمولا دولت ها در تلاش هستند تا قوانینی را در جهت از بین بردن ناشناس بودن تراکنش‌ها اجرا نمایند.  در واقع هر نوع وضع قانون در این زمینه از سوی دولت ها وضع قوانین برای صرافی‌ آنلاین ارزهای دیجیتال، منجر به محدودیت فعالیت ها شده و بر قیمت تاثیر گذار است.

  • روند فعالیت و انتشار اطلاعات رسانه ‌ها

رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی پربازدید از جمله فاکتورهای بسیار موثر در جهت ایجاد تغییرات قیمتی هستند و به عنوان مثال انتشار اخبار منفی منجر به کاهش قیمت و اخبار مثبت نیز رشد قیمت بیت کوین و سایر ارزها را به دنبال دارد. این امر نشان از پویا بودن و فعالیت صحیح بازار ارزهای دیجیتال دارد. بارها مشاهده شده که اخبار هک شدن صرافی‌ها یا سرویس‌ها و سایت‌های مرتبط با ارزهای رمزنگاری شده نیز باعث افزایش اضطراب و ترس ناگهانی کابران شده و واکنش‌های منفی آنها را در پی دارد  و در مدتی کوتاه شاهد افزایش فشار فروش بیت‌کوین و در نتیجه کاهش قیمت آن هستیم و یا اخباری با این مضمون که بیت‌کوین در روند معاملات تجاری و بازرگانی بین المللی مورد تایید قرار گرفته و به عنوان پول رایج از آن استفاده می شود، نوعی خبر مثبت بوده و بازتاب چشمگیری در چگونگی فعالیت کاربران دارد که به سرعت تقاضای خرید و قیمت آن افزایش می یابد.

  •  پایداری شبکه بیت‌کوین

پایداری شبکه بیت‌کوین یکی از عوامل بسیار مهمی است که تمامی فعالان و سرمایه گذاران بزرگ بیت کوین نیز نگران آن بوده و خواهان یک شبکه امن هستند تا اطمینان داشته باشند که پول و سرمایه‌شان از بین نمی رود.

برخلاف ارزهای سنتی مانند دلار، ریال یا یورو، برخی از اقتصاددانان بیت‌کوین را صرفا یک حباب می‌دانند، دلیل این اظهارات این است که گفته می‌شود بیت‌کوین فقط زمانی ارزش دارد که با سایر ارزها مبادله شود و به خودی‌خود دارای ارزش ذاتی نیست. به طوری که گفته می شود، اگر افراد و کسب‌وکارها، پذیرش بیت‌کوین را متوقف نمایند، حباب بیت کوین از بین رفته و باعث ریزش قیمت بیت‌کوین می‌شود.

  • عرضه و تقاضای بیت‌کوین

یکی از دلایل موثر بر افزایش و کاهش قیمت بیت‌کوین، عرضه و تقاضای آن است. در مواقعی که سفارش برای خرید یا فروش مقادیر زیادی بیت‌کوین در مدت زمانی کوتاه ارسال می‌شود، قیمت‌ دچار نوسان شدیدی می شود.

  • پذیرش گسترده بیت‌کوین

این هم یکی دیگر از عوامل بسیار تاثیرگذار در قیمت بیت‌کوین است، زیرا در صورتی که یک شرکت بزرگ یا چندین هزار یا چند میلیون مشتری شروع به پذیرش بیت‌کوین کند، تعداد کاربران بیت‌کوین و در نتیجه تقاضا برای آن افزایش می‌یابد. لازم به ذکر است که امروزه مشاهده می شود تعداد بیشماری از از شرکت‌های بزرگ و مشهور در جهان،  بیت‌کوین را به عنوان یک روش پرداخت برگزیده اند و توسط آن معامله می نمایند. در واقع پول رایج و مورد پذیرش محسوب معاملات تجاری محسوب می شود.

  • فعالیت سرمایه گذاران بازار

گاهی اوقات افرادی که مقادیر زیادی ارز دیجیتال بیت‌کوین را در اختیار دارند یا گروهی از افراد با هدف افزایش ناگهانی قیمت، اقدام به ثبت سفارشات خرید نموده و پس از اینکه توجه سایر سرمایه‌گذاران بدان جلب شد و وارد معامله شدند، ارز خریداری شده را با قیمتی بالاتر به سایر افراد و کاربرانی که خواهان خرید آن هستند، می ‌فرشند. در نظر داشته باشید، افرادی که مقادیر زیادی از بیت‌کوین را دارا هستند و اقدام به خرید و فروش های بزرگ و دستکاری می کنند، به اصطلاح نهنگ‌ گفته می‌شود.

  • هارد فورک

اولین انشعاب سخت بیت‌کوین که به Hard Fork معروف است و در سال 2017 رخ داد که نتیجه آن متولد شدن یک ارز جدید با نام بیت‌‌کوین‌کش بود. برخی از افراد اینگونه تصور داشتند که این کار ممکن است به طور کامل بیت‌کوین را نابود نموده و یا تغییراتی را در قیمت آن ایجاد نماید، ولی بر خلاف تصور ایجاد شده و طرزی غیرقابل پیش‌بینی، شاهد آن بودیم که قیمت بیت‌کوین دستخوش تغییرات منفی نشد. در حقیقت تقسیم زنجیره بلاک به دو بخش، باید روی قیمت یک تاثیر بگذارد به دلیل اینکه اگر شما مقداری بیت‌کوین در زمان انشعاب داشتید، بطور رایگان مقادیری از ارز جدید منشعب شده بدست می‌آوردید.

در نهایت باید اشاره کنیم که ممکن است برخی از فاکتورهای دیگر نیز در بازار و قیمت بیت کوین و همچنین سایر ارزهای دیجیتال تاثیر گذار باشد، به طوری که این روند و افت و خیزی که در ارزهای دیجیتال مشاهده می شود، ذات بازار محسوب می شود و کاربران می توانند با دانش و آگاهی کافی در این زمینه به کسب سود مورد نظر خود دست یابند.