معرفی ارز دیجیتال ریپل

همه چیز درباره ریپل (Ripple) در دنیای ارزهای دیجیتال

هنگامی که افراد نام ریپل را می ‌شنوند، بلافاصله فکرشان به سمت ارز دیجیتال آن یعنی XRP می‌ رود. ولی نکته اساسی که باید بدانید این است که ریپل با XRP کمی فرق دارد.

XRP یک توکن است که برای انتقال ارزش از طریق شبکه‌ی ریپل استفاده می ‌شود و هدفش این است که واسطه ‌ای برای مبادلات دیگر، چه کریپتوکارنسی ‌ها و چه ارزهای فیات باشد. این فناوری نخستین بار توسط Chris Larsen و Jed McCaleb در سال ۲۰۱۲ راه ‌اندازی شد. نکته جالب در خصوص تکنولوژی ریپل، استقلال ارزی آن است.

در واقع ریپل با سایر ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین یا اتریوم هم تفاوت‌ های زیادی دارد. وقتی ارز دیجیتال اتریوم (ETH) می ‌خرید، به این معنی است که روی شبکه اتریوم سرمایه ‌گذاری می‌ کنید. وقتی ارز دیجیتال (BTC) می ‌خرید یعنی روی شبکه بیت کوین سرمایه‌ گذاری می‌ کنید اما وقتی ارز دیجیتال XRP می‌ خرید الزاما روی ریپل سرمایه‌ گذاری نکرده‌اید.

البته در بین جامعه ارزهای دیجیتال وقتی نام ریپل به میان می‌آید، منظور همان ارز دیجیتال XRP است اما لازم است بدانیم که این دو مفهوم در حقیقت با یکدیگر متفاوت هستند.

معرفی ریپل

نماد اختصاری ریپل، XRP است . این رمز ارز را می ‌توان به عنوان یک واسطه برای سایر ارزها در نظر گرفت. این ارز هیچ تمایزی بین سایر ارزهای دیجیتال قائل نمی ‌شود و مبادلات را برای هر ارزی آسان می ‌سازد. در حقیقت XRP تنها یک درگاه یا واسطه (Gateway) برای یک معامله است. ریپل هدف دارد تا واسطه‌ های چندگانه را در یک زنجیره اعتماد در بین تمام کاربران ایجاد کند. شما برای ساخت هر کیف پول فعال می بایست ۲۰ XRP برای آن هزینه نمایید و هرگز نمی توانید آن ۲۰ XRP را خرج یا منتقل نمایید.

ریپل می ‌خواهد یک شبکه پرداخت و ارتباطی امن و غیرمتمرکز را برای موسسات مالی سراسر جهان فراهم کند. در حالی که بیت کوین با هدف تراکنش‌ های همتا به همتا و حذف واسطه ‌‌ها و بانک ‌ها روی کار آمده است، رپیل عقیده دارد که بانک ‌ها به خودی خود بد نیستند و فقط نحوه انجام کار آن ‌هاست که باعث ایجاد مشکلات پرداختی و انتقال پول می‌شود. به همین دلیل است که، ریپل قصد دارد تا با عرضه محصولات بانکی غیر متمرکز، مشکل تبادلات بین‌المللی پول در جهان را برای همیشه حل کند.

مشکلات انتقال پول توسط بانک ‌ها و موسسات مالی سال‌ هاست که حل ‌نشده باقی مانده اند و با توجه به رشد فناوری، هنوز انتقال بین ‌المللی پول‌ های کلان بین ۳ تا ۷ روز طول زمان نیاز دارد و کارمزدهای بسیار بالا و فرایند هایی جهت کاغذ بازی ‌ها را به دنبال دارد. رپیل می‌ خواهد به این مشکلات برای همیشه پایان داده و بخش بزرگی از انتقالات پول را انجام دهد.

معرفی ارز دیجیتال XRP

ارز دیجیتال XRP، یک دارایی دیجیتال است که توسط شرکت ریپل ساخته و عرضه شده و بر روی یک دفتر کل توزیع شده به نام ایکس‌آر‌پی لجر (XRP Ledger) منتقل می‌ شود. تراکنش‌ های این ارز دیجیتال توسط نودهایی که روی این دفتر کل قرار دارند، تایید می ‌شوند.

از مزایای آن می ‌توان به سرعت تراکنش‌ های فوق‌العاده بالا و کارمزدهای به شدت پایین اشاره کرد. به طوری که در حال حاضر تکمیل شدن هر تراکنش ریپل فقط حدود ۴ ثانیه طول می‌ کشد و می ‌توان میلیون‌ ها دلار پول را فقط با چند دلار کارمزد انتقال داد.

ریپل متمرکز است یا غیرمتمرکز؟

بسیاری از منتقدان ریپل بر این عقیده هستند که این شرکت و ارز دیجیتال آن (XRP) غیر متمرکز نیستند و نمی ‌توانند در دسته کریپتوکارنسی ‌ها قرار بگیرند. با این حال این شرکت مدعی است که تمرکز و کنترل خاصی بر روی محصولات خود ندارد و به نوعی آن را اثبات هم کرده است.

با این‌که تعداد اعتبارسنج‌های تراکنش نودها در دفتر کل ریپل (XRP Ledger) بسیار کم است، اما هر کسی می ‌تواند به عنوان نود که در اجماع ریپل به آن سرور (Server) گفته می‌ شود، فعالیت کند. البته سرور شدن در ریپل یک سری شرایط خاص دارد، اما به هر حال هر کسی می‌تواند به صورت مستقیم به دفتر کل متصل شود.

اصل کار تایید تراکنش ‌ها توسط نودهایی خاص که به Unique Node Lists شهرت دارند، انجام می‌ پذیرد. زمانی که ۸۰ درصد از نودهای اعتبارسنج، اعتبار یک تراکنش را پذیرفتند، تراکنش تایید می ‌شود.

ریپل بارها اعلام کرده است که به دنبال افزایش تعداد نودهای اعتبارسنج است تا به تمرکززدایی بیشتر شبکه کمک کند. پروتکل XRP Ledger، متن باز و دارای یک سری قواعد خاص است که هر کس برای استفاده از آن باید قوانین را بپذیرد. بنابراین از نظر تئوری، در صورت نابود شدن شرکت ریپل، دفتر کل XRP Ledger و ارز دیجیتال XRP به کار خود ادامه می ‌دهند.

با این حال، اگر شرکت ریپل از بین برود، قطعا تاثیرات بسیار زیادی بر روی قیمت و کاربردپذیری XRP خواهد گذاشت. با تمام این حرفا می‌توان گفت که ریپل تقریبا یک شبکه نیمه متمرکز و غیرشفاف است و هنوز نمی‌توان به طور قطع غیرمتمرکز بودن آن را تایید کرد. از سوی دیگر شاید بتوان گفت که ریپل برای رسیدن به اهدافش خیلی نیاز به غیرمتمرکز بودن ندارد.

محصولات شرکت ریپل

در حال حاضر شرکت ریپل سه محصول اصلی برای بانک ‌ها و موسسات مالی دارد که عبارتند از، ایکس کارنت (xCurrent) ، ایکس رپید (xRapid)، ایکس ویا (xVia)می باشد و این‌ ها در حال حاضر سه محصول اصلی شرکت ریپل هستند که تحت عنوان یک نام جامع به نام ریپل ‌نت (RippleNet) قرار دارند.

ارز دیجیتال XRP فقط روی شبکه ایکس رپید کاربرد دارد و در دیگر محصولات این شرکت، یعنی ایکس کارنت و ایکس ویا، این ارز دیجیتال کاربرد و جایگاه چندانی ندارد. لازم به ذکر است که این روزها بیشتر شرکت‌ه ای تحت قرارداد ریپل از محصول ایکس کارنت آن استفاده می ‌کنند.

بنابراین وقتی خبر همکاری ریپل با یک شرکت بزرگ منتشر می‌شود، لزوما به معنای کاربرد بیشتر XRP و احتمال افزایش قیمت آن نخواهد بود.

ایکس کارنت (xCurrent):

ایکس کارنت پلتفرمی است که بانک ‌ها و موسسات مالی برای انجام پرداخت ‌های برون مرزی از آن استفاده می‌ کنند. این محصول روی یک دفتر کل توزیع شده به اسم اینترلجر (Interledger) کار می ‌کند. نکته قابل توجه این است که این دفتر کل توسط متخصصان شرکت ریپل ساخته شده است اما توسط این شرکت کنترل نمی ‌شود و کنترل دفتر کل اینترلجر در دست کنسرسیوم شبکه جهانی وب (W3C) است که یک سازمان غیرانتفاعی  بوده و استانداردهای بین ‌المللی شبکه جهانی وب را تعیین و کنترل می‌ کند.

هدف اصلی xCurrent ایجاد قابلیتی برای انجام پرداخت‌ها و تراکنش‌های آنی با همه ارزها و نه فقط ارزهای دیجیتال می باشد. ایکس کارنت با فراهم کردن نقدینگی کافی از ارزهای گوناگون و فراهم کردن یک پیام‌رسان مالی غیرمتمرکز، به بانک‌ها این امکان را می‌دهد که بدون نگرانی با یکدیگر به تعامل مالی بپردازند.

ایکس رپید (xRapid):

ایکس رپید یک محصول برای حل مشکل نقدینگی در انجام معاملات بین بانکی است که به صورت مستقیم از ارز دیجیتال XRP استفاده می‌ کند. این محصول پول فیات را به XRP تبدیل کرده و پس از انتقال، آن را به پول مورد نیاز در بانک مقصد تبدیل می‌ کند. با این روش، بانک مبدأ برای ارتباط با بانک مقصد نیازی به استفاده از یک بانک واسط یا تامین کننده نقدینگی نخواهد داشت.

ایکس رپید یک محصول برای حل مشکل نقدینگی در انجام معاملات بین بانکی است که به صورت مستقیم از ارز دیجیتال XRP استفاده می ‌کند. این محصول پول فیات را به XRP تبدیل کرده و پس از انتقال، آن را به پول مورد نیاز در بانک مقصد تبدیل می‌ کند. با این روش، بانک مبدأ برای ارتباط با بانک مقصد نیازی به استفاده از یک بانک واسط یا تامین کننده نقدینگی نخواهد داشت.

ایکس ویا (xVia):

ایکس ویا یک واسط کاربر است که برای استفاده آسان ‌تر از ایکس کارنت و ایکس رپید طراحی شده است و امکان برقراری ارتباط بین محصولات مختلف ریپل را با روشی ساده فراهم می ‌کند. این محصول در سال ۲۰۱۸ طراحی شده و هم‌اکنون در مرحله آزمایشی قرار دارد.

چگونه ریپل (XRP) بخریم؟

ریپل یکی از آن ارزهای دیجیتالی است که تقریبا تمام صرافی‌ های بزرگ و معتبر از آن پشتیبانی می ‌کنند. اگر قصد خرید مستقیم ریپل با ریال و کارت بانکی خود را دارید، می توانید از طریق صرافی آنلاین ایرانی اقدام کنید.

متداول ترین روش خرید ریپل برای کاربران ایرانی، به این صورت است که ابتدا باید از طریق سایت ‌های صرافی ایرانی، بیت کوین یا اتریوم بخرید و سپس بیت کوین‌ یا اتریوم خود را به یک صرافی بین‌ المللی ببرید و به ریپل تبدیل کنید و در کیف پول دیجیتالی اختصاصی خود آن را نگهداری و ذخیره نموده و یا برای خرید و فروش و مبادلات مورد نظر استفاده نمایید.