استیبل کوین- تتر

با محبوب ‌ترین استیبل کوین دنیای ارز های دیجیتال آشنا شوید

برای آشنایی با تتر باید بدانیم که یکی از محبوب ‌ترین استیبل کوین‌ ها می باشد، نوعی از ارزهای دیجیتال هستند که با قیمت ثابت، طراحی شده ‌اند تا در میان نوسانات بازار ارزهای دیجیتال، قیمت ثابتی داشته باشند.

تتر اولین استیبل کوین دنیاست که برای نگهداری یک به یک ارزش دلار آمریکا طراحی شده است. رمز ارز تتر روی بلاکچین ‌های مختلفی وجود دارد و طی چند سال گذشته با افزایش حجم معاملات و بهبود نقدینگی روبرو بوده است. ویژگی مهمی که به همراه دارند در این است که، برای معاملات ارزهای دیجیتال مفید هستند، زیرا امکان آن را برای تریدرهای ارزهای دیجیتال فراهم می کنند که از نوسانات بازار که در بیت کوین و سایر دارایی ‌های دیجیتال متداول است، در امان بمانند. با استفاده از استیبل کوین‌ ها هزینه‌ های اضافی و تاخیر در تبدیل رمز ارزها و ارز فیات کاهش می ‌یابد.

تتر قسمت اصلی اکوسیستم ارزهای دیجیتال محسوب می شود و علاوه بر این، به عنوان سکه‌ ای با بالاترین حجم معاملات روزانه، حتی بیشتر از بیت کوین نیز رتبه بندی می ‌شود.

استیبل کوین چیست و چگونه کار می ‌کند؟

استیبل کوین یک ارز دیجیتال است که پشتوانه آن یک ارز جهانی واقعی یا همان ارز فیات، به عنوان مثال دلار آمریکا، یورو و غیره می باشد. در واقع، استیبل کوین ‌ها توسط شرکت ‌های متمرکزی که آن پشتوانه را نگهداری می ‌کنند، صادر می‌ شوند که این کار یا با قرار دادن وثیقه یا از طریق نوعی الگوریتم انجام می ‌شود که عرضه استیبل کوین را با توجه به میزان تقاضای آن، مدیریت می ‌کنند. صرافی ‌ها از طریق استیبل کوین ‌ها می ‌توانند بدون پذیرش ارز فیات، جفت ارز فیات تولید کنند.

تتر در واقع نوعی از استیبل کوین است که پشتوانه آن ارزهای فیات است. محبوب‌ ترین پشتوانه ‌ای که تتر از آن استفاده می ‌کند، دلار آمریکاست. تتر با نماد USDT نشان داده می‌ شود. این استیبل کوین توسط شرکت هنگ کنگی Tether Limited صادر می ‌شود. تتر به تریدرها امکان می‌ دهد «معادل ارز فیات» را از نظر ارزش، بدون نیاز به قوانین ارز فیات در بین صرافی ‌ها جابجا نمایند. چرا که یک تتر دقیقا برابر با ۱ دلار (نه بیشتر و نه کمتر)، در نظر گرفته شده است و از نظر ارزشمندی، یک دلار رمزنگاری شده محسوب می ‌شود.

هر واحد تتر صادر شده در گردش با نسبت یک به یک و توسط واحد ارز فیات مربوطه که در سپرده شرکت Tether Limited مستقر در هنگ کنگ، نگهداری و پشتیبانی می ‌شود. پشتوانه تتر به صورت وثیقه است. شرکت صادرکننده تتر مدعی است که به ازای هر یک USDT یک دلار یا دارایی ‌های دیگری وجود دارد که ذخیره شده است. برای اینکه یک USDT ارزش یک دلار را داشته باشد، باید در هر زمان با یک دلار قابل نقد شدن باشد. این موضوع را در نظر داشته باشید که برای یک تتر با ارزش یک دلار، شرکت تتر و صرافی ‌ها باید به ازای هر یک تتر، یک دلار ذخیره داشته باشند. در حالی که دارایی یک به یک اصلی برای تتر، دلار (USD) است، اما اکنون شامل نگهداری وثیقه بوده و با سایر معادل‌ های نقدی، دارایی‌ ها و مطالبات دریافتی از وام‌ ها در دنیای واقعی جایگزین شده است.

مزایای تتر

زمان تراکنش: واریز و برداشت‌ دلار (USD) از/به صرافی ‌های خارجی معمولا یک پروسه زمانبر است. به طوری که برای انجام آن بایستی حدود یک الی چهار روز در انتظار بود. اگر تراکنشی پس از ساعت کاری بانک ‌ها و یا آخر هفته و در تعطیلات انجام شود، زمان انتظار برای انجام آن، طولانی تر از حد معمول خواهد بود.

در نظر داشته باشید که، تراکنش ‌های تتر (USDT) در عرض چند دقیقه انجام می ‌شوند. این مزیت قابل توجه است، زیرا تریدرهای ارزهای دیجیتال اغلب نیاز به جا به‌ جایی سریع دارایی های خود را دارند و در بسیاری از مواقع از فرصت ‌های آربیتراژ استفاده می‌ کنند.

کارمزد تراکنش ‌ها: انتقالات SWIFT یا جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی، معمولا بسیار گران است و هزینه آن بیش از ۲۰ دلار است. علاوه بر این، اگر از ارز فیات دیگری به غیر از ارزهای پشتیبانی شده توسط صرافی استفاده کنید، بانک ‌ها هزینه دیگری بابت تبدیل ارز و درصد انتقال آن از شما دریافت می ‌کنند. در مقابل، هزینه تراکنش بین کیف پول ‌های تتر صفر است و تنها کارمزدهای استاندارد شبکه بلاکچین اعمال می ‌شوند.

ثبات قیمت: ارزهای دیجیتال به بی ‌ثباتی و نوسان قیمت مشهور هستند و معامله یک ارز بی ‌ثبات با ارز دیگر، پیچیدگی و ریسک زیادی دارد. به همین دلیل یک ارز با قیمت ثابت بسیار مفید است.

جابه‌جایی سریع تر: با استفاده از تتر، می ‌توانید وجوه خود را بین صرافی‌ ها خیلی سریع جابه‌جا کنید. این موضوع می ‌تواند برای معاملات آربیتراژ با سکه‌ های دیگر نیز کاربردی تر باشد.