میم کوین و دوج کوین

آشنایی با مهمترین میم کوین دنیای رمز ارزها

دوج کوین یک ارز دیجیتال معروف است که نام آن برگرفته از میم اینترنتی «doge» و نماد آن تصویری از یک سگ با نام shiba inu ، یک سگ از نژاد ژاپنی می باشد. جالب است بدانید که ایده اولیه آن به این صورت بود که یک نوع از ارز دیجیتال ساخته شود که کاملا ارزان باشد.

دوج کوین یک ارز دیجیتال است که توسط جکسون پالمر و بیلی مارکوس ساخته شده است و آنها تصمیم داشتند که یک سیستم پرداخت ایجاد کنند که بسیار سریع، سرگرم‌ کننده و با کارمزد پایین باشد. آن ‌ها چهره سگ Shiba Inu را از میم اینترنتی doge به عنوان لوگو و نماد این سکه انتخاب کردند. این رمز ارز در ۶ دسامبر سال ۲۰۱۳ معرفی شد و توانست به سرعت توسعه یابد.

هدف دوج کوین چیست؟

دوج کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز و همتابه‌همتا می باشد و این امکان  را در اختیار کاربران قرار می ‌دهد تا بتوانند به راحتی پول را به صورت آنلاین ارسال نمایند. از این روی به عنوان یک ارز دیجیتال محبوب شناخته شده است.

دوج کوین خود را به عنوان یک نسخه «سرگرم کننده» از بیت کوین با نماد Shibu Inu (سگ ژاپنی) به بازار عرضه کرد و به دلیل آنکه ارائه غیر رسمی آن کاملا متناسب با حرکت بازار در حال رشد ارز دیجیتال بود. توانست محبوبیت زیادی را کسب نماید. در واقع می توان گفت که، فناوری اسکریپت و عرضه نامحدود آن، بیانگر یک نسخه سریع ‌تر، سازگارتر و کاربر پسندتر نسبت به بیت کوین بود.

جالب است بدانید که ارز دیجیتال دوج کوین، به عنوان یک شوخی ایجاد شد، ولی توانست به عنوان گزینه ‌ای محبوب و قابل دسترس‌ انتخاب شود. امروزه اغلب از دوج کوین به عنوان یک نقطه ورود به دنیای ارزهای دیجیتال استفاده می ‌شود. دوج کوین در اصل طراحی شده بود تا بتواند جایگزینی مناسب برای بیت کوین، لایت کوین و سایر ارزهای دیجیتال باشد. این ارز دیجیتال از سال ۲۰۱۵ تاکنون هیچ به روزرسانی عمده‌ای نداشته است، اگرچه که می‌ تواند از بهینه ‌سازی کد لایت کوین به خوبی بهره‌ مند شود.

ارزش واقعی دوج کوین متکی بر جامعه قوی و پر جنب و جوش آن است که پیرامون آن شکل گرفته است. حتی خالق خود دوج کوین، جکسون پالمر، معتقد است که موفقیت دوج کوین نشان می‌ دهد که ارزهای دیجیتال تا چه حد از اهداف اصلی خود فاصله گرفته ‌اند و بیان می دارد که، من به تیم توسعه هسته دوج کوین برای پایدار و ایمن نگه داشتن نرم ‌افزار آن اعتقاد زیادی دارم، اما باور دارم، دوج کوین در مورد وضعیت حوزه ارزهای دیجیتال، چیزهای زیادی می‌ گوید. اینکه یک ارز دیجیتال و با نشان یک سگ، بیش از دو سال است که به روز رسانی نرم ‌افزاری ارائه نکرده و در عین حال، دارای ارزش بازار میلیارد دلاری است.

چگونگی عملکرد دوج کوین

دوج کوین یک ارز دیجیتال متن باز است که این برنامه، مبتنی بر لایت کوین بوده و همان فن آوری را در الگوی اثبات کار خود دارد. دوج کوین دارای طرفداران بیشماری است که به معامله آن می پردازند و از آن به عنوان یک ارز محبوب استفاده می نمایند.

موضوعی که دوج کوین را از بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال متمایز می ‌سازد، این است که یک ارز دیجیتال تورمی و نه ضد تورمی، به شمار می رود. مقصود از این جمله این است که، سقفی برای تعداد سکه‌ های در گردش این رمز ارز، وجود ندارد. در حالی که بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر با میزان موجودی مشخص طراحی شده ‌اند. مشکل احتمالی این مسئله این است که با رسیدن به آن سقف مشخص، ممکن است ادامه کار این سیستم دیگر برای استخراج‌ کنندگان سودآور نباشد. این موضوع به منظور تشویق ماینرها منجر به کارمزدهای بالا خواهد شد و یا اینکه به دلیل عدم انگیزه برای پردازش تراکنش ‌ها، زمان تراکنش ‌ها طولانی می‌ شود. خالق دوج کوین سعی داشت با اطمینان از این که استخراج کنندگان همیشه با دوج کوین جدید پاداش می‌ گیرند، این مشکل را حل نماید تا انگیزه‌ ای برای استخراج سکه ‌های بیشتر وجود داشته باشد.

در ابتدا، دوج کوین محدودیت عرضه ۱۰۰ میلیارد سکه را داشت، که خیلی بیشتر از حد مجاز ارزهای دیجیتال مطرح دیگر بود. با این وجود، در فوریه ۲۰۱۴، بنیانگذار دوج کوین، جکسون پالمر اعلام کرد که در تلاش برای کاهش مداوم نرخ تورم آن با گذشت زمان، این محدودیت حذف خواهد شد و هیچ محدودیتی در مورد کل عرضه دوج کوین وجود ندارد.

پالمر و ماركوس به عنوان خالقان این دارایی دیجیتال، این ویژگی را در دوج کوین پیاده سازی کردند، با این امید كه تصادفی بودن سیستم پاداش، استخراج کنندگان دوج را آزرده خاطر كند و از استفاده طولانی مدت این توکن به عنوان راه حل پرداخت جلوگیری نماید. لازم به ذکر است که تنها یک ماه پس از اجرای این پروژه، وب سایت رسمی دوج کوین بیش از یک میلیون بار بازدید شد و به سرعت دنبال ‌کنندگان زیادی را جذب نمود.

کاربرد دوج کوین

دوج کوین به عنوان یک واحد پولی و ابزاری برای خریدهای آنلاین و کمک ‌های مالی مورد استفاده قرار گرفت و با ویژگی هایی که دارد به عنوان یکی از بزرگترین و فعال‌ ترین های دنیای ارزهای دیجیتال می باشد. در واقع می توان گفت که، این جامعه گرد هم آمده تا بتواند برخی از کارهای خیرخواهانه و پروژه‌ های دیگر در این زمینه را تامین مالی کند و در حال حاضر، یکی از متداول‌ ترین کاربردهای دوج کوین، خدمات اطلاع ‌رسانی است. آنها حتی موفق به حمایت مالی NASCAR که یکی از بزرگ ‌ترین برگزار کنندگان مسابقات اتومبیل رانی میباشد، شده است. برخی از کاربران چنین استدلال می نمایند که دوج کوین می‌ تواند یکی از انواع ارزهای دیجیتالی باشد که به عنوان یک ارز عملی و نه به عنوان یک دارایی سوداگرانه مورد استفاده قرار گیرد. این واقعیت که دوج کوین یک ارز تورمی است، به آن امکان می ‌دهد تا بیشتر شبیه یک ارز واقعی در دنیای واقعی باشد.

در سال ۲۰۱۴، جامعه دوج کوین مشتاق بود تا ثابت کند که این ارز دیجیتال مبتنی بر میم، دارای کاربری زیادی در دنیای واقعی است و شروع به جمع‌ آوری سرمایه از طریق کمک ‌های مالی برای کمک به حمایت از طیف وسیعی از اهداف ورزشی و خیرخواهانه نمود.

اولین مورد این بود که این جامعه در طی چند ساعت، ۳۰۰۰۰ دلار جمع‌آوری کرد تا تیم سورتمه سواری جامائیکا را برای بازی‌ های المپیک زمستانی ۲۰۱۴ به سوچی روسیه بفرستد. این خبر توسط تعدادی از رسانه‌ های جریان اصلی خبری، منتشر شد و به شاخته شدن این ارز دیجیتال در سراسر نقاط جهان کمک بسزایی نمود. تا اواسط ژانویه، حجم تراکنش‌ های دوج کوین برای مدت کوتاهی از بیت کوین و هر ارز دیجیتال دیگر پیشی گرفت.

ابتکار عمل دیگری تحت عنوان «Doge4Kids» به رهبری این جامعه در ماه فوریه آغاز شد و ۳۰۰۰۰ دلار برای موسسه خیریه 4 Paws For Ability charity که سگ‌ های خدمات رسان را برای کودکان با نیازهای ویژه تربیت می ‌کند، جمع‌آوری کرد.

علاوه بر این، مقاله‌ ای از واشنگتن پست در کانال Dogecoin Reddit به اشتراک گذاشته شد که توصیف وضعیت یک سورتمه سوار هندی به نام شیوا کشاوان (Shiva Keshavan) بود که برای حضور در بازی‌ های المپیک زمستانی ۲۰۱۴ سوچی به شدت به پول احتیاج داشت، چرا که کشورش توسط کمیته بین‌ المللی المپیک به دلیل فساد تعلیق شده بود. در عرض ۲۴ ساعت، بیش از ۷۵۰۰ دلار دوج توسط جامعه Reddit جمع آوری شد و به این ورزشکار امکان داد تا وارد این مسابقات شود.

در تاریخ ۱۱ مارس ۲۰۱۴، جامعه دوج کوین ۵۰ هزار دلار برای حمایت از یک پروژه خیریه تأمین آب پاک در کنیا، کمک کرد. این کمک‌ های سخاوتمندانه باعث شد یک سازمان غیر انتفاعی مستقر در ایالات متحده بتواند دو چاه آب جدید در این منطقه احداث کند.

در ۱۷ مارس ۲۰۱۴، یک راننده Nascar به نام جاش وایز (Josh Wise) به دنبال یک اسپانسر بود تا امکان ورود به مسابقه Talladega Superspeedway را پیدا کند و انتشار پستی در کانال r/Dogecoin Reddit بار دیگر جامعه را به منظور استفاده مثبت از دوج کوین ‌های خود و تبدیل شدن به حامی مالی این ورزشکار واداشت. در مجموع بیش از ۶۷ میلیون دوج به ارزش ۵۵۰۰۰ دلار اهدا شد. اتومبیلی با نام «98 Moonrocket» نیز با میم Shiba Inu تزئین شد و این اولین بار بود که این پروژه در یک رویداد مهم ورزشی به صورت فیزیکی تبلیغ میشد و توانست به موفقیت دست یابد.

مجموعه موارد بیان شده، نشانه ای از کاربرد های مهم این رمز ارز محبوب است که دارای ویژگی هایی قابل توجه بوده و از سوی کاربران این بازار مورد استقبال زیادی قرار گرفته است و بسیاری از افراد نیز آینده ای درخشان را برای آن در نظر گرفته اند.