انواع صرافی ارز دیجیتال

تفاوت صرافی متمرکز و غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال در چیست؟

در دنیای امروز که شاهد رشد و رونق بیش از اندازه ارزهای دیجیتال هستیم، مشاهده می شود که هر روزه تعداد افراد بیشتری روی به سوی این بازار جذاب آورده و تمایل به سرمایه گذاری در آن را دارند. موضوع مهم این است که برای فعالیت و معامله گری در این بازار، بایستی حتما از طریق یک صرافی آنلاین معتبر اقدام نمود.

هر یک از صرافی های آنلاین، خدمات متفاوتی را به کاربران خود ارائه می نمایند و شما می توانید از مجموعه خدمات و امکاناتی که ارائه می دهند، استفاده نمایید.

در این مقاله قصد داریم به معرفی صرافی آنلاین ارزهای دیجیتال پرداخته و همچنین به تعریف مختصری از صرافی متمرکز و صرافی غیر متمرکز نیز بپردازیم.

معرفی صرافی متمرکز و غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال

ممکن است برخی از کاربران در بدو ورود و فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال با عناوین صرافی متمرکز و غیرمتمرکز مواجه ‌شوند و کمی احساس سردرگمی نمایند که تفاوت آنها در چیست؟

صرافی متمرکز:

به بیانی ساده، صرافی ‌های متمرکز (Centralized Exchanges)، به پلتفرم ‌های آنلاینی گفته می ‌شوند که فضایی را بر روی سرورهای خود فراهم نمایند تا افراد بتوانند از طریق آن اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال نمایند و شاید این سوال نیز ایجاد شود که به چه دلیل به آن، صرافی متمرکز گفته می شود؟

به این موضوع توجه داشته باشید، به این دلیل به آنها، صرافی متمرکز گفته می ‌شود که کاربران بایستی برای انجام معاملات خود، پول فیات مانند دلار، پوند یا یورو و یا ارز دیجیتال را وارد این صرافی ‌ها نموده و سپس اقدام به خرید و فروش نمایند. بدین ترتیب، پولی که سرمایه گذاری نموده اید در حساب کاربری ‌تان و بر روی صرافی و در کیف پول دیجیتال شما، ذخیره می ‌شود.

این نکته قابل توجه است که عملکرد صرافی ‌های آنلاین، متفاوت با بانک ‌ها می باشد و در واقع مسئولیت اصلی کنترل و دسترسی به موجودی حساب کیف پول دیجیتال اختصاصی شما بر عهده شخص خود شما می باشد که بدون هیچ دردسری قادر خواهید بود تا سرمایه خود را از این پلتفرم ‌ها بیرون بکشید و درون کیف پول دیجیتال خود نگهداری کنید.

بنابراین توصیه می شود که در هنگام انتخاب یک صرافی، به عوامل مختلف آن و مهم تر از همه، امنیت و شهرت آن توجه داشته باشید. چرا که بی توجهی در انتخاب یک صرافی نامطمئن، ممکن است که هر لحظه هک شود و یا به هر دلیلی غیرفعال شود و شما را با دردسر و چالشهای از دست دادن سرمایه همراه نماید. به این صورت تمامی دارایی ‌های خود را از دست خواهید داد و هیچ شخصی نیست که برای پس گرفتن این پول ‌ها به شما کمک کند. ولی تنها با دقت در انتخاب صرافی و مزایایی که در اختیار شما قرار می دهند، می توانید خود را از مشکلات موجود رها ساخته و با اطمینان بیشتر آنها را محفوظ بدارید. برخی از مردم ترجیح می ‌دهند تا پس از هرگونه معامله، دارایی‌ های خود را از این پلتفرم ‌ها بیرون بکشند و به کیف پول مطمئن خود واریز کنند. برخی تریدرهای روزانه هم ترجیح می ‌دهند به دلیل راحتی کار، هر چند وقت یک بار پول ‌های خود را به کیف پول‌ شان واریز کنند.

صرافی غیر متمرکز:

صرافی ‌های غیر متمرکز (Decentralized Exchanges) عملکرد و مسیر متفاوتی را در مقایسه با صرافی متمرکز دارند. زمانی که یک صرافی غیر متمرکز را انتخاب نمایید، در واقع بدین معناست که تضمینی از سوی صاحب آن صرافی وجود نداشته و در حقیقت، شخص شما مستقیما با طرف مقابل خود به معامله می‌ پردازید و نیازی نیست پول و دارایی خود را به حساب کاربری ‌تان روی این صرافی بریزید.

یک صرافی همتا به همتا (Peer to Peer) اجازه می ‌دهد تا کاربران، بدون نیاز به یک صرافی واسطه، مستقیما ارز دیجیتال را از یک کیف پول به کیف پول شخص مقابل ارسال کنند و از این روی، به آن صرافی غیرمتمرکز گفته می ‌شود. در واقع در یک پلتفرم همتا به همتا، صرافی تنها نقش رابط را در بین خریدار و فروشنده ایفا می نماید. در این پلتفرم‌ ها، تمامی قوانین تنها بر عهده خود خریدار و فروشنده می باشد. برای انجام یک معامله با یک فرد، پس از توافق نهایی با او به هر شکلی، ارز دیجیتال را مستقیما به کیف پول طرف مقابل واریز می‌ کنید. همچنین می توانید آدرس کیف پول خود را به طرف مقابل ارائه داده تا پس از توافقات نهایی، ارز دیجیتال مورد نظر را برای‌ شما ارسال کنند و این توافق به صورت مستقیم و به لطف قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) صورت می ‌گیرد.

از آن جایی که هیچ مرکزی وجود ندارد که وظیفه نگهداری ارزهای دیجیتال را بر روی پلتفرم خود برعهده بگیرد، برخی ‌ها بر این باور هستند که پلتفرم ‌های صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال، از امنیت بالاتری نسبت به صرافی ‌های متمرکز برخوردار هستند. از دیگر مواردی که صرافی ‌های غیرمتمرکز را جذاب می‌ کند، عدم نیاز به احراز هویت است. برای استفاده از یک صرافی غیرمتمرکز، فقط نیاز به یک آدرس کیف پول دیجیتال دارید.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که در استفاده از یک صرافی غیر متمرکز این خود شما هستید که باید تمامی مراحل را با دقت انجام دهید تا ناگهان به هر دلیلی، یا با هر اشتباهی، دارایی خود را از دست ندهید.  بنابراین دقت در انجام معاملات روی این صرافی ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و مسئولیت تک تک مراحل آن تنها بر عهده خود شما خواهد بود. بهتر است زمانی به سراغ یک صرافی همتا به همتا بروید که طرف مقابل خود را به خوبی می‌ شناسید و به راحتی می ‌توانید با او توافق کنید.