کاربرد مهم اتریوم چیست؟

اتریوم و کاربردهای مهم آن را بشناسید

اتریوم برای اولین بار توسط بوترین در سال ۲۰۱۳ و با عنوان «اتریوم: قرارداد هوشمند نهایی و پلتفرم اپلیکیشن غیرمتمرکز» معرفی شد. ویتالیک بوترین در مورد یک کامپیوتر غیرمتمرکز سخن می‌ گوید که با دادن زمان و منابع کافی به آن، قادر است هر اپلیکیشنی را بدون دخالت و دستکاری انسان‌ ها اجرا کند.

در  واقع اتریوم، یک پلتفرم متن باز بلاک چین است که هدف اصلی آن اجرای اپلیکیشن ‌ها، قراردادها و امور مالی غیر متمرکز است که با استفاده از ارز دیجیتال مختص به خود به نام اتر (Ether) کار می‌‌ کند. قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌ های توزیع شده (Dapps) با کمک اتریوم قابل اجرا هستند و قابلیت آن را دارند که بدون هیچ گونه خرابی، توقف، کلاهبرداری، کنترل، یا یک واسطه‌ به کار خود ادامه دهند. به همین دلیل در شمار محبوب ‌ترین پلتفرم اپلیکیشن‌ ها و امور مالی غیرمتمرکز قرار دارند.

در حال حاضر، اتریوم و اتر به یکی از برترین شبکه‌ های بلاک چین و دومین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار تبدیل شده ‌اند. توصیه می شود تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا با اتریوم و کاربردهای آن، آشنا شوید و بیشتر در مورد آن بدانید.

اتریوم و ارزشمندی آن

اتریوم تنها یک پلتفرم نیست، بلکه یک زبان برنامه نویسی محسوب می‌ شود که بر روی بلاک چین اجرا شده تا اجازه دهد توسعه ‌دهندگان، اپلیکیشن‌ های غیرمتمرکز و توزیع شده خود را بسازند. اپلیکیشن‌ های شبکه اتریوم، روی توکن رمزنگاری شده مختص به این شبکه یعنی اتر کار می‌ کنند. اتر همانند یک وسیله نقلیه برای حرکت در پلتفرم اتریوم است و توسعه دهندگان برای توسعه و اجرای اپلیکیشن خود در اتریوم از آن استفاده می‌ کنند.

در واقع باید گفت که اتر، با دو هدف اصلی ایجاد شده است و هدف اول، معامله آن در صرافی ‌های ارز دیجیتال با دیگر ارزهای رمزنگاری شده و هدف دوم، استفاده از آن در خود اتریوم برای راه ‌اندازی اپلیکیشن ‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند می باشد.

یکی از بزرگ ‌ترین مزایای اتر و اتریوم، همکاری با مایکروسافت در خصوص ایجاد شبکه اتریوم به عنوان یک سرویس در پلتفرم مایکروسافت آژور (Azure) است. به گونه ای که توسعه دهندگان، با کمک این سرویس می ‌توانند تنها با یک کلیک، یک فضای توسعه بلاک چین ابری داشته باشند. همچنین توسعه دهندگان توانسته‌ اند فضایی را برای هنرمندان ایجاد کنند تا آثار خود را به علاقه ‌مندان بفروشند.

اتریوم به دلیل انعطاف‌پذیری بالا و کاربری وسیع آن در صنایع مختلف، توانسته راه خود را از بیت کوین که تنها بازارهای مالی را مورد هدف قرار داده، جدا سازد و به ارزش قابل توجهی دست یابد.

ویژگی منحصر به فرد اتریوم، قرارداد‌های هوشمند است، مقصود از قرارداد هوشمند، یک سری کد است و این کدها تحت شرایطی خاص اجرا می ‌شوند و می ‌توانند به عنوان یک قرارداد توافقی بین دو یا چند شخص عمل کند که توسط یک توسعه دهنده نوشته می ‌شود تا یک ماشین مجازی اتریوم بتواند آن را بخواند. سپس این قرارداد به یک آدرس ویژه ارسال می‌ شود تا قرارداد ثبت شود. در این مرحله، هر شخصی می ‌تواند از این قرارداد در کار خود استفاده کند. هنگامی که قرارداد هوشمند صاحب یک آدرس ثبت شود، برای تعامل با آن، کاربران باید مقدار مبلغ تعیین شده به اتریوم را برای آن ارسال کنند. این کار کد‌های یک قرارداد را آگاه می ‌سازد و سپس تمامی اعضای یک شبکه آن را روی کامپیوتر خود اجرا می ‌کنند و هنگامی که شبکه متوجه شود مبلغ مورد نظر برای قرارداد پرداخت شده است، سپس این قرارداد دستور خود را عملی می‌ کند.

از ویژگی های مهم دیگر اتریوم، ساخت توکن‌ در داخل بلاک چین اتریوم است و از طریق آن، کاربران می ‌توانند دارایی ‌های خود را روی آن بسازند، ذخیره کنند و همانند اتر آن را جا به جا کنند. این دارایی‌ ها را می ‌توان از طریق قراردادهای هوشمند نیز ایجاد کرد. بنابراین توسعه دهندگان قادر هستند تا پارامترهای خود را برای توکن ‌هایی که ایجاد می ‌کنند، تعیین نمایند. مواردی مانند اینکه چه مقدار از این توکن ها عرضه شود، چگونه منتشر شوند، آیا این توکن‌ ها قابل تقسیم هستند یا خیر، آیا قابل تعویض خواهند بود یا خیر و بسیاری از موارد مختلف دیگر، تنها در اختیار توسعه دهندگان بوده که می ‌توانند در هنگام تولید آنها را برنامه نویسی کنند.

توکن‌ ها دارای انعطاف بسیار بالایی برای استفاده در موارد مختلف هستند و عملکرد توکن ‌ها به نوآوران تمامی صنایع اجازه می ‌دهند تا راه و روش‌ های نوینی را در زمینه های تکنولوژی و اقتصادی در پیش گیرند که از انتشار توکن ‌های منحصر به فرد برای یک اپلیکیشن گرفته تا تولید توکن ‌های خاص همراه با پشتیبانی از دارایی‌ های فیزیکی را شامل می شود. لازم به ذکر است که توکن ‌ها، تازه در اول مسیر خود قرار دارند و باید انتظار راه‌ های خلاقانه‌ تری را برای استفاده از آنها داشته باشیم.

چگونگی خرید و فروش اتریوم

خرید و فروش اتر، کاملا ساده و از طریق صرافی آنلاین انجام پذیر است، تنها کافی است یک صرافی معتبر ارز دیجیتال را انتخاب نموده و وارد آن شوید. مراحل ثبت نام و احراز هویت را انجام دهید. پس از آن، ارز دیجیتالی که می ‌خواهید و شیوه پرداخت (دلار، یورو، پوند، ریال، رمزارز) را انتخاب می کنید که پس از پرداخت مبلغ، اتریوم به حساب‌ شما در کیف پول اختصاصی که صرافی در اختیار شما قرار می دهد، واریز خواهند شد. شما می ‌توانید آن را نگهداری نموده و یا اقدام به معامله و فروش آن نمایید.