بیت کوین یا اتریوم؟

بررسی شباهت ها و تفاوت های بیت کوین و اتریوم

در بازار ارزهای دیجیتال اگر چه که بیت کوین همچنان محبوب ترین و ارزشمندترین ارز دیجیتال شناخته می شود ولی می توان بیان داشت که اتریوم نیز از دیگر ارزهای دیجیتال است که پتانسیل رشد بالایی دارد و قابل توجه افراد زیادی قرار گرفته است.

در این مقاله به بررسی و معرفی دو ارز دیجیتال مهم، بیت کوین و اتریوم و تشابه و تفاوت آنها خواهیم پرداخت. در صورتی که می خواهید در بازار ارز دیجیتال، سرمایه گذاری موفقی داشته باشید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

معرفی بیت کوین و اتریوم

بیت کوین:

بیت کوین یک ارز دیجیتال مبتنی بر فرآیند بلاک چین است که هویت آن ناشناخته است. مهم ترین ویژگی این رمز ارز، کمیاب بودن آن است که تورم را کاملا از بین می برد. هر واحد بیت کوین به 8 رقم اعشار تقسیم می شود. بیت کوین یک رمزارز غیرمتمرکز بوده که فقط برای افراد قابل دسترسی بوده و وابسته به هیچ بانک و نهاد مالی نمی باشد.

اتریوم:

ویتالیک بوترین، اتریوم را در سال 2014 ایجاد کرد. هدف این رمز ارز، تمرکززدایی تمامی تراکنش ها، خدمات مالی و غیر مالی است. در واقع، بالاترین هدف اتریوم این است که افراد بتوانند تمام زندگی خود را بدون نیاز به کسب و کار، موسسه یا بانک تامین کنند. اتریوم به دنبال دنیایی بدون واسطه است. خود مردم از طریق اتریوم تمام امورشان را به دست می گیرند و بدین ترتیب نقش واسطه ها، از بین خواهند رفت.

ارز دیجیتال اتریوم نوعی زیرساخت مبتنی بر فناوری بلاک چین است و قادر به اجرای برنامه های کامپیوتری غیر متمرکز است. عدم تمرکز اتریوم به این معنی است که به یک یا چند نفر خاص تعلق ندارد. اتریوم به گونه ای توزیع شده است که پس از نصب اپلیکیشن در شبکه اتریوم، به هیچ وجه متوقف نمی شود. هیچ کس، حتی سازنده آن نیز قادر نخواهد بود تا این برنامه را حذف کند یا از بین ببرد. اتریوم یک پلتفرم غیرمتمرکز برای اجرای قراردادهای هوشمند است.

با توجه به تعریف این دو رمز ارز باید بگوییم که تفاوت ها و تشابهات زیادی با هم دارند که در ادامه در مورد هر یک از آنها توضیحاتی ارائه شده است.

وجه تشابه بیت کوین و اتریوم

  • هر دو به منزله روشی برای پرداخت کالاها و خدمات هستند.
  • هر دو مبتنی بر فناوری بلاک چین هستند.
  • هیچ کدام توسط دولت یا هیچ نهادی کنترل نمی شوند.
  • هیچ مرجع رسمی و شناخته شده ای در دنیا وجود ندارد که آنها را صادر کند.
  • هر دو از یک روش استخراج استفاده می کنند.
  • هر دو از طریق صرافی های آنلاین معامله می شوند.

وجه تفاوت بیت کوین و اتریوم

تفاوت های فنی:

زبان برنامه نویسی این دو رمزارز متفاوت است. الگوریتم هش یا استخراج بیت کوین SHA-256 است، اما برای اتریوم، Ethash  است و حافظه قدرتمندی دارد.

بیت کوین در زمینه هایی مانند بانکداری، خرده فروشی، سرگرمی و غیره کاربرد دارد و برنامه های اتریوم به حوزه هایی مانند رانندگی، سیاست و غیره مربوط می شود.

الگوریتم اجماع برای بیت کوین اثبات کار است اما الگوریتم اتریوم برای اثبات سهام در حال تغییر است.

سخت افزار استخراج بیت کوین یک دستگاه Asic است اما برای اتریوم یک کارت گرافیک (GPU) است.

تفاوت های قیمتی:

بیت کوین از نظر قیمت بهتر از اتریوم بوده و همچنان بهترین انتخاب برای سرمایه گذاران است.

تفاوت های ساختاری:

سرعت تراکنش، ظرفیت انتقال داده و پذیرش سازمان ها در اتریوم نسبت به بیت کوین برتری دارد.

ماینرها در هر 10 دقیقه حدود 12 بیت کوین و در هر 15 ثانیه 3 اتریوم تولید می کنند. یعنی در هر 1 دقیقه، 12 اتریوم ایجاد می شود.

بیت کوین تنها 21 میلیون واحد بوده و محدود است، در صورتی که اتریوم نامحدود است.

بیت کوین یک رمز ارز و وسیله ای برای پرداخت است. در صورتی که اتریوم، قابلیت نصب برنامه را دارد.