فناوری بلاکچین و کاربرد آن در صنایع مختلف

در مورد اثربخشی فناوری بلاکچین بر صنایع مختلف، چه می دانید؟

بلاک چین را میتوان یک سیستم قدرتمند ثبت اطلاعات دانست که به عنوان یک فناوری نوآورانه شناخته شده است، زیرا اطلاعات ذخیره شده در بلاک چین، غیر قابل تغییر و یا هک شدن هستند و همه این ها به دلیل شیوه متفاوت بلاک چین در ذخیره سازی اطلاعات است.

شرکت هایی که تمایل دارند از امنیت و کیفیت داده های خود اطمینان داشته باشند،  ترجیح بر انتخاب و استفاده از فناوری بلاک چین برای ذخیره سازی اطلاعات مجموعه خود دارند.

مطابق با آمار منتشر شده از سوی Report Linker، اندازه بازار جهانی بلاکچین در سال ۲۰۲۰، ۱.۰۶ میلیارد دلار بوده است و این احتمال وجود دارد که در سال ۲۰۲۵ به ۱۰.۴۵ میلیارد دلار نیز افزایش یابد و این افزایش بازار جهانی، منوط به تمایل و ترجیح بانک ها و شرکت های مالی به فناوری بلاک چین می باشد. به عنوان مثال، شرکت های بیمه می توانند داده های درون قراردادها را با استفاده از قابلیت تایید منحصر به فرد دفتر کل توزیع شده و به صورت کاملا مستقل تایید کنند، تا مراحل انجام کارها به صورت ساده تری صورت پذیرد.

لازم به ذکر است که فناوری بلاک چین، قابلیت کاهش موانع اداری را داشته و در عین حال، به بهبود امنیت و شفافیت اطلاعات کمک می نماید.

به طور کلی بلاک چین باعث ساده سازی قسمت های مختلف رویه های دولتی می شود که همین موضوع مهم باعث تمایل هر چه بیشتر صنایع مختلف به آن شده است. زیرا می تواند تحولی عظیم در روش های پرداخت بین مرزی ایجاد نماید. این روش ها می توانند محرمانه بودن داده ‌ها و هویت آنها را تقویت کنند و همچنین باعث تحول روش هایی می شود که قراردادهای هوشمند می توانند عملکرد را به دنیای کسب و کار اصلی، گسترش دهند.

بلاکچین در حوزه ارزهای دیجیتال نقش بسیار پر رنگ و موثری دارد ولی نمی توان تاثیر بلاک چین بر صنایع دیگر را نادیده گرفت. در ادامه تاثیر بلاک چین بر صنایع و حوزه های مختلف را بررسی می کنیم.

فناوری بلاکچین و بانکداری و پرداخت

امور بانکداری و پرداخت یکی از تاثیرات بلاک چین است. بانک ها و شرکت های مالی و پرداخت، از نخستین بخش هایی محسوب می شوند که به بلاکچین و عملکردهای آن علاقه مند شده و تمایل به استفاده از آن را داشتند.

بلاکچین این امکان را به کاربران در سراسر جهان می دهد که بتوانند دسترسی مناسبی به فرصت های بانکی داشته باشند و این موضوع برای کاربران کشورهای در حال توسعه که دسترسی به بانک های استاندارد ندارند نیز می تواند حائز اهمیت باشد تا بتوانند از طریق بلاک چین به این خدمات دسترسی آسان تری داشته باشند. مزیت مهم دیگر این است که از طریق همکاری و شراکت با ارزهای دیجیتال، می تواند با کمترین هزینه و در سریع ترین زمان، بین کشورهای مختلف انتقالات فوری پول را انجام دهد.

فناوری بلاکچین و صنعت بیمه

شرکت های بیمه از دیگر صنایع مهم و فعال محسوب می شوند که برای ادغام فناوری بلاک چین، آغاز به کار نموده اند. شرکت های بیمه می توانند به صورت مستقل و با استفاده از قابلیت منحصر به فرد دفتر کل توزیع شده، داده های درون قراردادها را تایید کنند. در واقع، شرکت های بیمه می توانند از طریق فناوری بلاک چین، فرآیندهای خود را تا حد امکان بهبود بخشند.

فناوری بلاکچین و سیستم جمع آوری آرا

یک نگرانی جدی در همه کشورهای جهان، اطمینان از عادلانه بودن، صحت فرآیند رای گیری و پاسخگو بودن فرآیندهای رای گیری می باشد که فناوری بلاک چین می تواند ضمن بهبود فرآیندهای رای گیری، میزان اطمینان و امنیت رای گیری را تا حد قابل توجهی افزایش دهد. بلاک چین می تواند به بهبود تمام مراحل رای گیری، از ثبت نام رای دهندگان تا شمارش آرا کمک کند. زیرا دفتر کل توزیع شده بلاک چین باعث افزایش شفافیت در فرآیند رای گیری می شود و قابل دسترس برای همگان بوده و در عین حال، غیر قابل تغییر است.

فناوری بلاکچین و سیستم های پیش بینی

برخی از شرکت ها برای توسعه بازارهای پیش بینی غیرمتمرکز جهانی از فناوری بلاکچین استفاده می کنند. در کنار این نوع سیستم های شرط بندی، برنامه های پیش بینی دیگری نیز برای فناوری بلاک چین وجود دارند. بلاکچین این قابلیت را دارد که باعث ساده سازی امور سازماندهی داده ها شود. به عنوان مثال، در فرایند پیش بینی مدل های ترافیکی و آب و هوا، می تواند کاملا موثر عمل نماید.

فناوری بلاکچین و فعالیت های دولتی

عملکرد دولت ها عموما به صورت بوروکراتیک و همراه با تشریفات اداری است، از این رو گاهی مشاهده می شود  که برخی از جنبه های امور دولتی، فاقد کارآمدی و شفافیت لازم هستند، بنابراین دولت ها در معرض فساد قرار دارند. در حالی که بلاک چین می تواند به ساده سازی عملکرد های دولت کمک نموده و باعث افزایش میزان امنیت و شفافیت اطلاعات دولت ها، رفع و کاهش موانع اداری شود.

فناوری بلاکچین و تامین مالی عمومی

فناوری بلاکچین می تواند یکی از محبوب ترین روش ها برای جمع آوری سرمایه مورد نظر جهت راه اندازی پروژه ها و اهداف و سرمایه گذاری جمعی، محسوب شود. در روش تامین مالی جمعی، باید بین افرادی که دنبال تامین مالی هستند، با افرادی که تمایل به مشارکت و سرمایه گذاری برای حمایت از پروژه ها و اهداف آنها دارند، اعتماد و اطمینان ایجاد شود. سایت های سرمایه گذاری جمعی، برای حفظ خود، بابت خدماتی که ارائه می دهند، هزینه هایی را دریافت می کنند. همچنین میان توسعه دهندگان و ارائه دهندگان پروژه به عنوان واسطه عمل می کنند. استفاده از بلاکچین در این فرآیند می تواند باعث کاهش نیاز به واسطه ها شده و آن را تسهیل نماید.

فناوری بلاکچین و صنعت خرده فروشی

خریداران در تمام صنایع به سیستم های خرده فروشی اعتماد می کنند و بلاک چین با حذف واسطه ها، قابلیت آن را دارد که هر یک از خریداران و فروشندگان را مستقیما به یک دیگر وصل کند و باعث حفظ قیمت های رقابتی شود. فناوری بلاکچین همچنین می تواند به توسعه قراردادهای هوشمند برای افزایش امنیت و تقویت آن بپردازد.

فناوری بلاکچین و حوزه املاک و مستغلات

همواره حوزه املاک و مستغلات به دلیل عدم شفافیت لازم، با احتمال تقلب و ایجاد بروکراسی مواجه می باشد که کسب اعتماد و اطمینان نسبت به آن را از دیدگاه دیگران، می کاهد. در صورتی که فناوری بلاک چین، ضمن ایجاد اطمینان و سرعت بخشی به امور، می تواند سفارش های انجام شده را به صورت صادقانه نگه دارند. بنابراین می توان گفت که، بلاکچین باعث بهبود صنعت املاک و مستغلات می شود، زیرا در نهایت منجر به کاهش استفاده از کاغذ و کمک به فرآیند ردیابی و تایید مالکیت ها می شود.