صرافی ویننس. حد سود

تعیین حد سود به چه معناست؟

یکی از مفاهیمی که هر معامله گر در بازار های مالی و در هنگام تعیین استراتژی معاملاتی خود با آن مواجه خواهد بود، «حد سود» است. اما می خواهیم بدانیم که مفهوم حد سود در در بازار های مالی به چه معناست.

حد سود و استراتژی معامله در بازار

رشد و توسعه در هر کسب و کار و تجارتی رخ می دهد و باید بدانیم که این موضوع، محدوده مشخصی دارد. مفهوم حد سود در بازار، به عنوان نقطه ای محسوب می شود که احتمالا با وارد شدن در آن، تغییراتی در تحرکات و روند معاملات مشاهده می شود و تعیین این ناحیه، برای افرادی که در این حوزه مشغول به کار هستند، بسیار حیاتی بوده و نیاز است که با تحلیل و بررسی های دقیق انجام شود.

در نظر داشته باشید که این نقطه معمولا از طریق تجربه های معاملاتی و یا استراتژی های موفقی که دیگران در موقعیت های مشابه با به کارگیری آنها، قادر به جلوگیری از زیان های بعدی بوده اند، تعیین می شود. تمام این موارد، علاوه بر تجزیه و تحلیل های اساسی، بستگی به استراتژی های معاملاتی خواهد داشت. اینکه فرد در چه حدی از سود، رضایت به تغییر روند داده و یا اقدام به ذخیره آن نماید و در عین حال که عوامل شخصیتی افراد نیز در این زمینه، نقش دارند. در هر صورت آن چه که در استراتژی های معاملاتی مهم است، مقید بودن به حدود تعیین شده است.

در این مقاله می خواهیم به صورتی جامع و کامل به بیان مفهوم حد سود پرداخته و شما را با یک معامله موفق و هدفدار آشنا نماییم. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

حد سود چیست؟

یک مفهوم مهم و کلیدی در دنیای سرمایه گذاری و تجارت، تعیین حد سود است و بیانگر آن نقطه و بازه ای از قیمت است که بر اساس آن، معامله گران تصمیم به خروج از بازار می گیرند. تعیین این نقطه با تکیه بر تحلیل های دقیق معتبر، شناسایی می شود، سپس در موعد مقرر نیز اقدامات لازم برای آن انجام می شود. این اقدام با هدف حفظ محدوده سود و خروج به موقع از ناحیه تعیین شده خواهد بود که در نهایت، منجر به ذخیره سود و جلوگیری از زیان های احتمالی می شود.

در نظر داشته باشید که سود نهفته در خروج به موقع از بازار می تواند مانند سودی که در هنگام رشد بازار به دست می آید، یک معامله را جذاب و شیرین سازد.

بنابراین حتما دقت و توجه زیادی در جهت تعیین محدوده سود، در نظر داشته باشید و دلیل تاکید بر این موضوع از این جهت است که کنترل رسیدن به این محدوده در تحلیل ها و صحت محل ورود به سهم از بین رفته و سبب زیان های فراوانی خواهد شد. توصیه می شود که همواره نسبت به کنترل سهم و ارزیابی حرکت آن در محدوده سود، آگاه و حساس باشید و پس از ورود به سهم، تمرکز خود را برای خروج به موقع از آن به کار ببندید.

تعیین هدف در استراتژی معاملاتی

استراتژی های معاملاتی به منزله تعیین راهبردهایی موثر برای داشتن یک معامله موفق هستند که  شما را در شرایط و موقعیت های خطیر و دشوار، کمک می کنند.

در واقع شما باید پاسخ صحیحی برای هر یک از سوالاتی از قبیل اینکه، چه زمانی به سهم ورود کنم و یا چه زمانی آن را فروخته و خارج شوم؟ و یا اگر در شرایطی واقع شوم که تا قبل از رسیدن به موعد مقرر، شرایط، خوب و یا بسیار بد شد، بهتر است چه تصمیمی بگیرم و چه کاری انجام دهم؟ را به خوبی بدانید و توصیه می شود که در این مواقع به صورت چند هدفی کار کنید.

سعی کنید اهداف خود را اولویت بندی کنید و در تحقق هر مرحله از آن، استراتژی های معاملاتی خود را مورد بررسی دقیق قرار دهید. چنانچه شما در مرحله اول تحقق هدف خود هستید و شرایط کلی بازار را مثبت و صعودی می بینید، هدف دوم را در محدوده بعدی سود تعریف کنید و منتظر رویدادهای بعدی باشید و اگر شرایط را در زمان حصول هدف، نزولی می ببینید، سعی کنید که اقدام مورد نظر خود را به سرعت عملی کنید. برای کسب موفقیت نیاز دارید که میان زمان ورود و خروج خود تعادل برقرار نمایید و به هیچ عنوان، در فکر داشتن و دریافت سود، بیش از حد مجاز آن نباشید.

تعیین محدوده سودآوری معمولا مطابق با روند بازار مشخص می شود و نتایج و داده های تحلیل بازار عامل تعیین کننده آن خواهد بود. این داده ها را با توجه به ویژگی های شخصیتی خود که در روند تجارت اعمال می کنید، در نظر گرفته و بر اساس آن عمل کنید و سپس خروجی آن را مشخص کنید. مقصود از این توصیه این است که شخصیت افراد در پذیرش و تحمل ریسک و همچنین میزان رضایت از سودآوری، می تواند به عنوان عاملی تعیین کننده، دخیل باشد.

بنابراین برای داشتن معامله ای موفق، باید فاکتورهایی را در نظر داشته باشید و به مرور زمان و کسب تجربه در معاملات گوناگون، چارچوب های اقتصادی و روانی مشخصی را برای خود ترسیم کنید. در همین راستا نیز برنامه ریزی و تعیین هدف، اهمیت زیادی دارد. در واقع این تفکر که، نسبت به شرایط بازار تصمیم گیری خواهیم کرد، بسیار زیان ده بوده و شما را از دایره معامله گران حرفه ای و موفق دور می سازد.

توصیه می شود، پیش از خرید یک سهم، به خوبی آن را بررسی نموده و همچنین محدوده های ورود و خروج را به طور کامل مشخص کنید. در فرایند سوددهی سهم موردنظر، به میزان رشد مورد انتظاری که تعیین کرده اید، وفادار بمانید و انتظار از آن را زیاد بالا نبرید. در صورتی که بخواهید درجه ای از ریسک را پذیرفته و آن را به کار بندید، چند هدفی کار کنید و ریسک را در محدوده های مختلف پخش کنید تا از خطرات احتمالی آن در امان بمانید. این امر می تواند یکی از بهترین استراتژی های معاملاتی اتخاذ شده از سوی شما برای سرمایه گذاری و کسب سود باشد.