ویژگی مهم ارز دیجیتال چیست

معرفی ویژگی های مهم و اساسی رمز ارزها

معمولا ارز دیجیتال با عناوین رمز ارز یا کریپتوکارنسی نیز معرفی و شناخته می ‌شود که این نوع از دارایی به دلیل ماهیت و ویژگی هایی که دارد در طی سالیان اخیر، توجه بسیاری از مردم جهان را به خود جلب کرده و مورد استقبال زیادی واقع شده است. به طوری که پیش بینی های صورت گرفته بیان می دارند که رمز ارزها به نوعی واحد پولی در سال های آینده خواهند بود.

هر یک از انواع رمز ارزها که در ادامه به معرفی رایج ترین آنها خواهیم پرداخت، درای ویژگی ها و خصایص مشخصی هستند که همین موارد نیز به خوبی آنها را معرفی می کند.

شماری از ویژگی های رمز ارزها

دیجیتالی بودن

رمز ارز ها به صورت دیجیتالی و تنها بر بستر اینترنت وجود دارند. شما هیچ سکه یا اسکناسی از آن مشاهده نمی کنید و ماهیت آن تنها به صورت دیجیتالی است که از همان طریق نیز معامله می شود.

غیر متمرکز بودن

رمز ارز ها سرور مرکزی ندارند و معمولاً در میان شبکه ‌ای از هزاران کامپیوتر منتشر و توزیع می شوند. به آن نوع از شبکه ‌هایی که سرور مرکزی نداشته باشند، شبکه ‌های غیر متمرکز گفته می ‌شود.

همتا به همتا

رمز ارز ها به صورت آنلاین از یک شخص به شخص دیگر منتقل و مبادله می ‌شوند. کاربران رمز ارز می توانند بدون واسطه با یکدیگر داد و ستد نمایند. در دنیای پول فیات، بانک ‌ها، پی ‌پال و فیسبوک به عنوان اشخاص ثالث معتمد شناخته می‌ شوند. اما در دنیای رمز ارز ها هیچ شخص ثالث معتمدی وجود ندارد.

عدم نیاز به ناظر و معتمد

عدم وجود اشخاص ثالث معتمد به معنای این است که برای استفاده از این بستر، نیاز نیست که به شخص یا سازمانی برای نظارت و کنترل دارایی خود اعتماد کنید. زیرا تنها خود کاربران مسئولیت کنترل کامل پول و اطلاعات خود را در اختیار دارند.

رمزنگاری ‌شده

هر کاربر کد ویژه‌ای دارد که از دسترسی سایر کاربران خارج است که با محافظت صحیح از آن، می تواند از دسترسی به اطلاعات خود از سوی دیگران جلوگیری ‌کند. به این ویژگی، رمزنگاری گفته می ‌شود و هک کردن آن تقریبا غیر ممکن است.

جالب است بدانید بخش Crypto که از اصطلاح Cryptocurrency وارد بازی می ‌شود، به معنای رمزنگاری شده و مخفی شده است. وقتی اطلاعات از طریق رمزنگاری مخفی می ‌شود، اصطلاحا می‌گویند اطلاعات رمزنگاری شده است.

بین المللی و بدون مرز

هر کشور ارز مخصوص به خودش را دارد که به آن ارز فیات می ‌گویند. انتقال ارزهای فیات در سطح جهانی کار آسانی نیست. ولی رمز ارز ها را به راحتی می ‌توان به سراسر جهان ارسال کرد و به همین دلیل، ارزهای رمزنگاری ‌شده به عنوان ارزهای بدون مرز شناخته می شوند.