امنیت دارایی دیجیتال

راهکارهای مهم در جهت افزایش امنیت ارز دیجیتال شما

هر یک از انواع ارزهای دیجیتال به منزله یک دارایی دیجیتال محسوب شده و  هیچ نسخه فیزیکی ندارند. در واقع شما برای دسترسی به آن، بایستی از طریق یکی از صرافی ‌های آنلاین اقدام به خرید و نگهداری آن نمایید و در این میان، موضوعی که بسیار مهم و ضروری تلقی می شود،  امنیت نگهداری آنهاست که به این منظور باید از یک کیف پول دیجیتالی استفاده نمایید.

بله درست است، دارایی دیجیتال شما نیاز به یک کیف پول دیجیتال دارد که می توانید آن را در صرافی آنلاین انتخابی خود داشته باشید، این موضوع را در نظر داشته باشید که یکی از قابلیت های مهمی که در انتخاب صرافی آنلاین باید در نظر بگیرید این است که کیف پول دیجیتالی اختصاصی برای هر کاربر خود ارائه نماید.

شما برای شروع فعالیت و خرید ارزهای دیجیتال باید از یک صرافی آنلاین اقدام کنید و نیاز است تا مراحل زیر را انجام دهید:

در ابتدا باید برنامه تجاری خود را مشخص کرده و با توجه به آن، یک صرافی آنلاین‌ معتبر و با امکانات و قابلیت های مهم را انتخاب کنید.

سپس به یک شبکه مطمئن اینترنت متصل شوید، توصیه می شود که برای ایجاد امنیت بیشتر برای خود، از وای فای در مراکز عمومی استفاده نکنید.

اکنون باید یک حساب کاربری در صرافی‌ موردنظر ایجاد نموده و مراحل احراز هویت شخصی که شامل ارائه مدارک شناسایی، حساب بانکی، آدرس و شماره تماس می باشد را انجام دهید.

از طریق حساب بانکی مقداری ارز فیات (ریال، دلار و…) را به ‌حساب کاربری خود واریز کنید.

نوع و میزان ارز دیجیتال را مشخص کنید.

سفارش خود را در یکی از قسمت‌های Market و یا Stop Limit ثبت کنید.

حال که مراحل بالا را طی نموده و دارای یک حساب کاربری مشخص هستید، می توانید معاملات مورد نظر خود را انجام داده و کسب درآمد نمایید. در ادامه متن نکاتی بیان می شود که با استفاده از آنها می توانید امنیت موجودی ارز دیجیتال خود را تا میزان زیادی افزایش دهید.

استفاده از کیف پول امن و معتبر

اولین و ساده ‌ترین گام در جهت حفظ امنیت ارز دیجیتال، استفاده از کیف پول امن و معتبر است. در این صورت شما اطمینان خواهید داشت که دارایی خود را در امن ‌ترین مکان نگهداری نموده و از خطرات احتمالی مصون می دارید.

در نظر داشته باشید که یک کیف پول امن باید از ویژگی‌ های امنیتی مانند، امکان پشتیبان‌ گیری از کلید خصوصی و رمز عبور، پین‌ کد و ورود دو مرحله ‌ای برخوردار باشد. در نظر داشته باشید که آن نوع از کیف پول ‌هایی که در سایت‌ صرافی آنلاین موجود هستند نیز دارای کیفیت و امنیت بیشتری نسبت به کیف پول ‌های متفرقه می باشند. شما برای استفاده از آن در ابتدا حتما تیم توسعه‌ دهنده و پشتیبان آن را به دقت بررسی کنید، تا از امنیت آن مطمئن شوید و سپس با خیال راحت از آن استفاده کنید.

برای آنکه بتوانید بهترین کیف پول را برای خود یافته و استفاده کنید، می توانید در مورد ویژگی ها و  امکانات آن مطالعه کنید و همچنین نظرات سایر افرادی که از آن استفاده نموده اند را بررسی کنید.

فاکتورهای مهم که برای انتخاب کیف پول امن شامل:

  •         امکان دریافت و کنترل روی کلید خصوصی
  •         رابط کاربری و استفاده راحت
  •         تیم توسعه ‌دهنده معتبر و فعال
  •         امکان پشتیبان ‌گیری و بازیابی دارایی
  •         قابلیت استفاده در سیستم عامل‌ ها و دستگاه‌ های مختلف
  •         قابلیت‌ های امنیتی مانند ورود دو مرحله‌ای و پین‌ کد

تهیه کپی از اطلاعات و نگهداری آنها

موضوع مهمی که نباید به سادگی از آن عبور کنید و بایستی به دقت به آن توجه داشته باشید، تهیه کپی از اطلاعات و نگهداری آن در جایی امن است. زیرا در قرن حاضر و به دلیل استفاده از اینترنت و حضور همیشگی جاسوسان اینترنتی، موضوع امنیت به طور صد در صد وجود ندارد و حتی می توان گفت، امنیت مطلق در عصر حاضر، فقط یک توهم است. به همین دلیل همواره توصیه می شود که از تمام ابزارهایی که استفاده می ‌کنیم چندین نسخه پشتیبان تهیه کنیم، آرشیو پیام ها، اسناد مهم و غیره، همگی نیاز به پشتیبان دارند.

زمانی که موضوع صحبت امنیت در مورد پول و دارایی افراد باشد، قطعا نیاز به دقت و توجه بیشتری خواهد داشت. البته تهیه بک ‌آپ از ارزهای دیجیتال نیاز به مهارت دارد، زیرا نمی ‌توان روی سرویس‌ های متمرکز یا مبتنی بر ابر برای نگهداری پشتیبان اعتماد کرد. علاوه بر این، کریپتوکارنسی ‌هایی مانند بیت‌ کوین، اتریوم و مونرو برای بازگرداندن قدرت به دستان مردم عادی ساخته شده‌ اند و نگهداری فایل پشتیبان در سرویس ‌های متمرکز به منزله از دست دادن این قدرت است.

بهترین روش، نگهداری یک کپی از کلید خصوصی و به صورت آفلاین در مکانی امن و دور از دسترس سایرین است. حتی می توانید ترفندهایی را به کار برید تا از نگهداری آن مطمئن تر باشید. برای این منظور، عبارت کلید خصوصی را به دو بخش، تقسیم بندی کنید و آنها را در دو مکان متفاوت نگهداری کنید. مثلا اگر آن را بر روی کاغذ یادداشت می کنید، به دو تکه کرده و بخشی از رمز را بر روی یک کاغذ و بخش دیگر را بر روی کاغذی دیگر بنویسید و آن را در بخش های جداگانه و دور از هم نگهداری نمایید، به این ترتیب خطر هک شدن یا دزدیده شدن را بسیار کاهش می دهید.

به یاد داشته باشید که شما با تهیه بک‌آپ از پین ‌ها، کلمات عبور و پسوردها، از عدم فراموشی و گم شدن آنها اطمینان حاصل نموده و شرایط را برای امنیت و ایمنی بیشتر فراهم می نمایید.

اقدامات مهم در جهت افزایش امنیت

بسیاری از افراد از کیف پول ‌های آنلاین، نرم افزارهای موبایلی و دسکتاپی استفاده می‌ کنند و به همین دلیل، اقدام برای در پیش گرفتن امور پیشگیرانه امنیتی در دنیای دیجیتال برای آنها بسیار مهم است. می توانید از توصیه های زیر برای پیشگیری مشکلات احتمالی از خطر هک شدن و افزایش امنیت و ایمنی در فضای دیجیتال استفاده کنید.

  • حتما از آنتی ‌ویروس برای سیستم خود استفاده ‌کنید.
  • یک فایروال قوی و امن روی سیستم نصب کنید.
  • نسبت به حملات فیشینگ هشیار باشید.
  • روی لینک ‌هایی که از مقصد آنها مطمئن نیستید کلیک نکنید.
  • ایمیل ‌هایی که ارسال کننده آنها را نمی‌ شناسید باز نکنید و فایل ‌های پیوست آنها را دانلود نکنید.
  • از ورود دو مرحله google authenticator برای سایت ‌ها و اپلیکیشن ‌ها استفاده کنید.
  • زمان هایی که به وای ‌فای معمولی متصل هستید، وارد کیف پول‌ تان نشوید.
  • هرگز نرم‌ افزار یا اپلیکیشن نامعتبر و تایید نشده را روی دستگاه نصب نکنید.
  • نرم ‌افزارها و اپلیکیشن ‌های کیف پول را آپدیت نمایید.
  • از رمز عبورهایی استفاده کنید که حدس زدن و یافتن آن دشوار است.
  • رمز عبور خود را در جای امن نگهداری کنید.