معرفی انواع آلت کوین

آشنایی با انواع آلت کوین ها

اصطلاح  « Altcoin » برگرفته از دو کلمه Alt  به معنای جایگزین شدن و «Coin» به معنای سکه است. در واقع ترکیب این دو کلمه «آلت کوین» را می سازد.  همانطور که از نام آن مشخص است، به معنای جایگزین پول و سکه بوده و کاربردی جز این نخواهد داشت.

جالب است بدانید که هر یک از انواع ارزهای دیجیتال که پس از بیت‌ کوین معرفی و روانه بازار شده اند، آلت کوین نام دارند. علت وجود آلت کوین‌ ها در واقع به عنوان جایگزین‌ هایی برای بیت کوین  هستند و انتخاب بسیار مناسبی به نظر می ‌رسند.

معرفی انواع آلت کوین‌ ها

با تکامل و پیشرفت بیشتر آلت‌ کوین ‌ها انواع متفاوتی از آن را که شامل ارزهای مبتنی بر ماینینگ، استیبل کوین‌، توکن‌ های اوراق بهادار و توکن ‌های ابزاری می باشند، معرفی شدند. هر یک از آنها دارای ویژگی ‌های متفاوت و جدیدتری از دیگری می باشد که داشتن ویژگی ‌های متنوع و در عین حال کاربردی از مزایای آلت کوین ها به شمار می ‌رود. در ادامه به بررسی دقیق تر هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

مبتنی بر ماینینگ

این نوع از آلت کوین ‌ها بر پایه استخراج هستند و دارای فرآیندی استخراجی می باشند، به این معنا که ماینرها برای به دست آوردن کوین‌ های جدید، باید مشکل چالش‌ برانگیز باز کردن قفل بلوک‌ ها را رفع کنند. انواعی از بهترین آلت کوین‌ ها در این گروه قرار دارند و اتریوم به عنوان معروف ترین و بهترین آلت کوین شناخته شده مبتنی بر ماینینگ می باشد. شباهت این دسته از آلت کوین ‌ها به بیت کوین، بیش از سایر آلت کوین ‌ها می باشد.

استیبل کوین‌

این نوع از آلت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال با ثبات شناخته می شود که با کاهش نوسانات موجود، به دنبال بهبود بخشی به بیت کوین است. این امر در عمل با گره خوردن ارزش این کوین ‌ها به ارزهای موجود حاصل می ‌شود. دلار آمریکا، یورو و طلا از گزینه ‌های محبوب برای پشتیبانی از استیبل کوین ها هستند. یکی از مشهورترین و شناخته شده ترین انواع استیبل کوین، لیبرا ارز دیجیتال متعلق به فیس بوک می باشد.

توکن‌ های اوراق بهادار

این دسته از آلت کوین‌ ها وابسته به یک کسب و کار هستند. به این معنا که معمولا با برگزاری برنامه های تبلیغاتی و یا در آفرهای اولیه کوین ICO ارائه می ‌شوند. توکن ‌های اوراق بهادار به سهام‌ های سنتی شباهت دارند و اغلب نوعی سود سهام مانند پرداخت یا مالکیت در مشاغل را ارائه می ‌دهند.

توکن‌ های ابزاری

همانطور که از نام این دسته از آلت کوین ‌ها مشخص است، خدمات‌ رسانی را بهبود می ‌بخشند و گاهی به عنوان بخشی از ICO به فروش می ‌رسند که به معنای عرضه اولیه کوین بوده و کاربران در صورت خرید آن به شبکه بلاک ‌چین متصل می‌ شوند.

فایل کوین

یکی از انواع توکن ابزاری محسوب می شود و در ICO ارائه می ‌شود. فایل کوین ‌ها به نحوی طراحی شده‌ اند که در فضای ذخیره‌ سازی غیر متمرکز فایل، قابل تعویض باشند.

نِیم کوین

این نوع از آلت کوین مبتنی بر کد بیت کوین است و الگوریتم مورد استفاده در آن، مشابه با بیت کوین بود. با وجود شباهت‌ های بسیار، این آلت کوین توانست با افزایش حریم خصوصی دامنه ‌های کاربر، از بیت کوین جدا شود. نیم کوین به کاربران این امکان را می ‌دهد تا با استفاده از دامنه ‌های bit مخصوص به خودشان نام ‌نویسی کرده و فرایند ماینینگ را آغاز کنند که این امر با هدف، افزایش امکان ناشناس ماندن و مقاومت در برابر سانسور انجام شد.

لایت کوین

این آلت کوین در زمان معرفی و عرضه به عنوان «نقره‌ای در مقابل طلای بیت کوین» نامگذاری شد. با وجود شباهت های بسیاری که با بیت کوین دارد، اما دارای تفاوت هایی با آن می باشد، اولین تفاوت فراهم آوردن امکان ماینینگ به تعداد دفعات بیشتر برای انجام معاملات در لایت کوین است. یعنی اگر بتوان هر بیست دقیقه یک بیت کوین استخراج کرد، در لایت کوین این زمان تنها دو دقیقه خواهد بود و در عین حال، پرداخت ‌های آن نیز بسیار سریع ‌تر انجام می شود.

نحوه‌ ماینینگ و استخراج کوین در بیت کوین دشوارتر از لایت کوین است، به طوری که به سخت ‌افزارهای گران قیمتی نیاز دارید، در حالی که لایت کوین ‌ها را می‌ توان با سخت ‌افزار کامپیوترهای معمولی نیز استخراج نمود.

مزایای آلت کوین ‌ها

کاهش نقص‌ های موجود در بیت کوین

به طور کلی آلت کوین ‌ها برای رفع  و کاهش نقص‌ های موجود در بیت کوین طراحی و ایجاد شده اند. هر یک از انها دارای چارچوب و قوانینی مشابه با آن بوده ولی نقص ‌های مربوط به سرعت  و یا هزینه استخراج را پوشش داده و بهبود بخشیده اند.

ایجاد رقابت

سازندگان آلت کوین بر اساس قوانینی که بیت کوین به آنها پایبند است، فضایی را برای رقابت آلت کوین ‌ها با بیت کوین ایجاد کرده‌ اند.

کارمزد پایین تراکنش‌ ها

یکی از مزایای استفاده از آلت کوین به عنوان یک روش پرداخت، کارمزدهای پایین تراکنش ‌ها است که برای هر تراکنشی به صورت مجزا اعمال می ‌شود.

معایب آلت کوین ‌ها

عدم ثبات و ناپایداری

هر یک از آلت کوین ها برای سرمایه گذاری و انتخاب نیازمند بررسی و تحقیق بوده و انتخاب آن سخت و دشوار محسوب می شود، بنابراین ارزش آنها می ‌تواند به سرعت دستخوش تغییر شود.

احتمال تقلب و کلاهبرداری

همواره تاکید بر مراقبت از حمله هکرها و جاسوسان اینترنتی وجود دارد. آلت کوین نیز مانند بیت کوین ممکن است با احتمال خطر کلاهبرداری و جعل و تقلب همراه باشد، سعی کنید به خوبی تحقیق و بررسی کنید و تنها از منابع معتبر خریداری نمایید تا با مشکلات این چنینی مواجه نشوید.