کیف پول دیجیتال

چگونگی حفظ امنیت ارزهای دیجیتال و جلوگیری از کلاهبرداری

فرایند معامله در حوزه ارزهای دیجیتال بدین صورت است که با هر خرید و فروش، تمامی اطلاعات مربوط به معامله مورد نظر، در بلاک چین ذخیره شده و سابقه همه تراکنش ‌ها نیز در بلاک چین وجود دارد. برای آنکه تراکنش‌ ها و معاملات انجام ‌شده معتبر باشند، باید درستی آن توسط کاربران شبکه و ماینر ها تایید شوند. فرایند تایید تراکنش ‌ها از هزینه ‌های اضافی جلوگیری می‌ کند و باعث یکپارچگی شبکه می ‌شود.

برای خرید و فروش های موفق و کسب سود مورد نظر از ارزهای دیجیتال، بایستی علاوه بر آموزش ارز دیجیتال و یادگیری نحوه عملکرد آن، اطلاعات کافی در مورد روش ‌های ذخیره ‌سازی و نگهداری امن آن را بررسی کرده و در اختیار بگیرید تا بتوانید  بهینه تر فعالیت نموده و به نتیجه مطلوب و مورد نظر خود دست یابید.

ماینینگ ارزهای دیجیتال

تا به حال، در مورد ماهیت ارزهای دیجیتال صحبت نموده ایم و می دانیم که در شمار دارایی های دیجیتال و ارزشمند محسوب می شوند. در واقع، بر خلاف پول های رایج و ارزهای سنتی و با توجه به ماهیتی که دارند، فیزیکی و قابل مشاهده نبوده و معامله آنها تنها بر بستر اینترنت انجام می شود.

چگونگی دسترسی و داشتن ارزهای دیجیتال، استخراج یا ماینینگ نامیده می شود و به فرایندی اطلاق می شود که پس از تایید تراکنش ‌ها و انجام محاسبات ریاضی از طریق رمز ارز بومی بلاک چین، به ماینر ها پاداش داده می‌ شود. در برخی موارد، تعداد کل ارزهای دیجیتال یک بلاک چین محدود است و همین موضوع باعث حفظ و افزایش ارزش رمز ارزها می ‌گردد.

کیف پول دیجیتال چیست؟

کیف پول دیجیتال، به منزله یک دستگاه فیزیکی، نرم ‌افزار، اپلیکیشن، وب ‌سایت آنلاین یا همان سرویس ارائه ‌شده توسط صرافی‌ های آنلاین بوده و از طریق آن ذخیره و بازیابی تمام دارایی ها و رمز ارزها انجام می شود. در نظر داشته باشید که شیوه ذخیره رمز ارز در کیف پول دیجیتال، مانند ذخیره‌ سازی فولدرهای موجود در کامپیوتر نمی باشد و تمامی اطلاعات ذخیره ‌شده در کیف پول به محل رمز ارز شما در بلاک چین اشاره دارد.

انواع متفاوتی از کیف های پول دیجیتال به منظور حفظ و نگهداری ارزهای دیجیتال کاربران بازار وجود دارد که دارای ویژگی ها و قابلیت های متفاوتی هستند که در ادامه به معرفی هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

معرفی انواع کیف پول دیجیتالی

کیف پول گرم: یکی از انواع کیف پول های دیجیتالی، کیف پول گرم نام دارد و شامل انواع، کیف پول دسکتاپ، موبایل و صرافی ‌ها می باشد و هر یک از انواع این نوع کیف ها مانند یک نرم ‌افزار ساده، قابل دانلود بوده و قابلیت اتصال مستقیم به اینترنت را دارد. از مزایای کیف پول گرم می توان به مواردی چون، رایگان بودن، دسترسی آسان اشاره نمود، علاوه بر این، کاربری ساده ای دارند و گزینه مناسبی برای انجام معاملات روزانه هستند.

کیف پول سرد: نوع دیگر از انواع کیف پول های دیجیتال، کیف پول سرد نامیده می شود که نوعی وسیله کوچک، قابل ‌حمل بوده و مشابه با USB  است و برای استفاده آسان و نگهداری و انتقال ارزهای دیجیتال نیز مناسب هستند. مزیت مهم کیف پول سرد این است که بهترین گزینه برای ذخیره طولانی ‌مدت دارایی ‌های ارزهای دیجیتال است و از آنجایی که دارایی ‌ها به ‌صورت آفلاین ذخیره‌ می شوند، با احتمال خطر هک شدن مواجه نخواهد بود. تنها مشکل استفاده از این نوع کیف پول، قیمت نسبتا بالای آن است و اینکه امکان مفقود شدن آن نیز وجود دارد.

چگونه از کیف پول دیجیتالی استفاده کنیم؟

عملکرد اصلی هر یک از انواع کیف پول ارز دیجیتال، این است که با ذخیره کلیدهای خصوصی و عمومی امکان خرید ارزهای دیجیتال را برای معامله‌ گر فراهم می‌ کند. زمانی که فردی قصد دارد رمز ارزی را خریداری و یا به هر نحوی آن را دریافت کند، باید در ابتدا، آدرس منحصر به‌ فرد کیف پول را که ترکیبی از حروف انگلیسی و اعداد مختلف و عجیب است را به فرد فرستنده دارایی، ارسال نماید. در واقع، آدرس کیف پول دیجیتالی مانند شماره ‌حساب بانکی هر فرد در دنیای حقیقی عمل می ‌کند.

در نظر داشته باشید، همان ‌طور که انتشار شماره ‌حساب بانکی شما خطری ندارد، ارائه آدرس کیف پول دیجیتالی برای انجام فرایند انتقال وجه ضروری بوده و خطری برای امنیت دارایی شما ایجاد نمی ‌کند. به این معنا که هر یک از شما که تمایل به فعالیت در دنیای رمز ارزها را دارید، با داشتن کلید خصوصی کیف پول که همان آدرس اختصاصی و منحصر به فرد شماست، می ‌توانید به‌ حساب خود دسترسی پیدا کرده و به انجام معامله بپردازید، یا اینکه رمز ارزهای خود را به یک نوع رمز ارز دیگر یا ارز فیات تبدیل کنید.