معرفی و بررسی انواع آلت کوین ها

در بازار ارزهای دیجیتال علاوه بر بیت کوین، انواع بسیار زیاد دیگری ارز دیجیتال وجود دارد که به هر یک از آنها آلت کوین گفته می شود که هر یک از آنها برای هدف خاصی طراحی و ساخته شده‌ اند و کاربرد متفاوتی دارند.

بیت کوین اولین ارز دیجیتال شناخته شده در جهان است و پس از آن  نیز انواع مختلفی از ارزها تولید شدند، در واقع به هر ارز دیجیتالی که بعد از بیت کوین ایجاد و روانه بازار شد، «آلت کوین» یا به عبارت ساده تر «کوین جایگزین» یا «ارز دیجیتال جایگزین» می نامند.

امروزه بازار ارزهای دیجیتال مخاطبان بسیار زیادی از سراسر جهان  دارد و به دلیل جذابیت بسیار زیاد خود توانسته، افراد زیادی را به  سوی خود جلب نماید، زیرا آنها به این نتیجه دست یافته اند که سرمایه ‌گذاری در آلت کوین ‌ها به منزله روشی عالی و معقول در جهت متعادل تر ساختن سبد دارایی ‌هایشان می باشد. به این دلیل که تعداد و تنوع رمز ارزها روز به روز در حال افزایش است، شما نیاز دارید که برای فعالیت در این بازار، دست به انتخاب زده و با آگاهی کامل نیز هر یک از آنها را انتخاب نموده و به سبد دارایی های دیجیتال خود بیفزایید. بهتر است قبل از سرمایه ‌گذاری در هر آلت کوین به طور کامل در مورد آن و آینده‌اش تحقیق و بررسی نمایید.

در این مقاله به معرفی حوزه های مختلف و چند مورد آلت کوین های آنها خواهیم پرداخت.  لازم به ذکر است که در این بازار، حوزه ها و رمز ارزهای بسیار بیشتری برای انتخاب وجود دارند که در این مقاله تنها به مواردی از آنها اشاره می شود. شما می توانید با توجه به بررسی های خود، دست به انتخاب هر یک از آنها بزنید. در نهایت نیز تصمیم‌ گیرنده‌ نهایی، خودِ شما هستید.

بلاک چین ها

برخی از بلاک چین ‌ها این اجازه را به کاربران خود داده اند که توکن ‌هایشان را بر روی این بلاک چین‌ ها که در ادامه معرفی می کنیم، توسعه داده و پیاده‌ سازی نمایند. اولین بلاک چین، اتریوم نام دارد و تا به امروز نیز در شمار بهترین انتخاب ها محسوب می ‌شود. با این حال رقبای جدید و قدرتمندی هم برای این بلاک چین وارد بازار شده که در این قسمت می‌خواهیم در مورد آن‌ها صحبت کنیم. با شناخت آنها و در صورت تمایل، می توانید تصمیم به انتخاب و خرید آنها نمایید.

ارز دیجیتال اتریوم

ارز دیجیتال اتریوم، همان توکن اتر (Ether) است و با نماد ETH و به عنوان ارز محلی بلاک چین اتریوم شناخته می‌ شود.

اتریوم  می تواند یک انتخاب مناسب مبنی بر افزودن به سبد دارایی ‌های شما باشد. در واقع  اتریوم با حضور خود، اصول غیرمتمرکز بودن بیت کوین را حذف نمود و با اضافه کردن امکان برنامه ‌نویسی در آن توانست بر کاربردهای ضروری آن بیفزاید. هر کاربری که بخواهد با پروژه های فعال در این شبکه کار کرده و تراکنش داشته باشد، باید کارمزد آن را با اتریوم پرداخت کند. برای همین، تقاضا برای خرید این رمزارز همواره بالا خواهد بود و همین موضوع باعث رشد و افزایش چشمگیر اتریوم شده است.

ارز دیجیتال سولانا

سولانا (Solana) با نماد SOL ، ارز دیجیتالی دیگری است که کاربرد آن به عنوان توکن محلی بلاک چین است. این رمزارز توانسته نظر کاربران را جلب نموده و رشد چشم ‌گیری را تجربه نماید.

سولانا در اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی عرضه شد و به علت سرعت بالا و تعداد زیاد تراکنش‌ هایش توانست توجه بسیار زیادی را به سوی خود جلب کند.

در نظر داشته باشید که بلاک چین سولانا از قراردادهای هوشمند پشتیبانی  نموده و استفاده از این رمزارز، برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ ها لازم است.

ارز دیجیتال پولکادات

پولکادات (Polkadot) که با نماد DOT معروف است، نوعی از بلاک چین است و می تواند یکی از انتخاب‌ های شما برای معامله و خرید و فروش باشد.

ارز دیجیتال پولکادات در سال ۲۰۱۷ روانه بازار شد و توانست به رقابت پرداخته و به دلیل تمرکز بر روی همکاری بلاک چین‌ های مختلف، خود را به خوبی از سایر رقبا متمایز نماید.

ارز دیجیتال بایننس کوین

رمز ارز بایننس کوین (Binance Coin) با نماد BNB معرفی شده و در شمار ارز محلی بلاک چین ها می باشد. این رمزارز در ابتدا روی بلاک چین اتریوم پیاده سازی شد ولی بعد ها با ظهور بلاک چین خود شرکت بایننس به این شبکه انتقال یافت.

بایننس بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال در جهان است و این شرکت بلاک چین مخصوص خود را نیز با نام زنجیره‌ بایننس و زنجیره‌ هوشمند بایننس راه ‌اندازی کرده و هر یک از این دو بلاک چین، همراستا با یکدیگر به کاربران خود خدماتی را ارائه می ‌دهند.

در حال حاضر، مهم ‌ترین کاربردهای ارز دیجیتال بایننس کوین، مربوط به پرداخت کارمزد فعالیت ‌ها و تراکنش ‌های کاربران در دو بلاک چین این شرکت و کاهش کارمزد تریدرها و سرمایه ‌گذاران در معاملات خود در صرافی بایننس می باشد.

میم کوین ها

ارزهای دیجیتالی که از روی سوژه‌ های روز اینترنت ساخته می ‌شوند و هدف از ساخت آن، ایجاد سروصدا و تبلیغ و افزایش قیمت از این طریق است، میم کوین (Meme Coin) یا رمزارز سوژه ‌ای نامیده می شوند که شامل ارز دیجیتال دوج کوین و شیبا اینو می باشند.

اولین و مهم ‌ترین میم کوین، دوج کوین نام دارد و تا به امروز طرفداران زیادی داشته و توانسته به خوبی رشد کند و ارز دیجیتال شیبا اینو به تازگی و با تلاش فراوان توانسته به خوبی فعالیت نموده و در کنار این رمزارز پرطرفدار، خوش بدرخشد.

ارز دیجیتال دوج کوین

نکته جالب توجه در مورد ارز دیجیتال دوج کوین این است که در دسامبر ۲۰۱۳ و توسط بیلی مارکوس و جکسون پالمر و تنها به عنوان یک شوخی و سرگرمی ساخته شد. ولی به طرز عجیبی رشد کرد و در مدت اخیر به دلیل حمایت ‌های ایلان ماسک توانست به رشد چشمگیر و قابل توجه چند درصدی رسیده و افراد زیادی را ثروتمند کند.

ارز دیجیتال شیبا اینو

با توجه به رشد چشم‌ گیر دوج کوین و استقبال کاربران، خیلی هم دور از انتظار نبود که شاهد رمزارزهای مشابه آن باشیم. در همین راستا، ارز دیجیتال شیبا اینو که در حالت کلی هیچ تفاوتی با دوج کوین ندارد و حتی اسم آن هم، برگرفته از همان نماد دوج کوین، یعنی یک سگ از نژاد شیبا اینو، می باشد، ساخته و روانه بازار ارزهای دیجیتال شد.

آن عده از افرادی که از رشد خیره‌ کننده‌ دوج کوین بهره مند نشده و نتوانستند سودی از آن به دست آورند، خیلی زود به سراغ شیبا اینو آمده و در آن سرمایه ‌گذاری کردند به امید آنکه بتوانند به زودی همان موفقیت دوج کوین را تجربه کنند و ثروت زیادی را به دست آورند.

استیبل کوین ها

ارزهای دیجیتالی که دارای پشتوانه ای در دنیای واقعی هستند و همواره از قیمت ثابتی برخوردارند، استیبل کوین (Stable Coin) یا ارز با قیمت ثابت نامیده می شوند. در واقع هر واحد از این رمزارز توسط ۱ دلار در دنیای واقعی  پشتیبانی می ‌شود، ارزش آن همواره برابر ۱ دلار است.

در حال حاضر، مهم‌ ترین و معروف ترین استیبل کوین بازار،  تتر می باشد و نماد اختصاری آن USDT است. انواع دیگری از استیبل کوین ‌های معروف، دلار بایننس با نماد BUSD است که با همکاری بایننس با شرکت پکسوس عرضه و مدیریت می ‌شود که  به ازای هر واحد در گردش، یک دلار آمریکا در حساب بانکی مخصوص نگه ‌داری می ‌شود و دپارتمان خدمات مالی ایالت نیویورک بر آن نظارت دارد.

یکی دیگر از انواع استیبل کوین ها، ارز دیجیتال دای (Dai) نام دارد و تفاوت آن با USDT و BUSD در این است که مسئولیت ثابت نگه داشتن قیمت آن، برعهده یک سری قراردادهای هوشمند می باشد.

توصیه می شود که همواره مقداری استیبل کوین خریداری نموده و در اختیار داشته باشید تا در صورتی که بازار برخلاف پیش ‌بینی ‌های مورد نظر شما در حرکت بود، توانایی خرید آن در قیمت‌ های پایین ‌تر را داشته باشید. موضوع قابل توجه در مورد استیبل کوین ‌ها این است که، میتوان از آن برای سپرده ‌گذاری در صرافی ‌ها و پروژه ‌های دیفای نیز استفاده نمود.

کوین های دیفای

امور مالی غیرمتمرکز که دیفای نامیده می شود، شامل مجموعه خدمات، پلتفرم ‌ها و پروژه‌ هایی هستند که توانستند با کمک فناوری بلاک چین، امور مالی سنتی را تغییر شگرفی داده و نقش واسطه ها و میانجی ها را به طور کامل حذف نمایند. به عنوان مثال، یکی از پروژه ‌های دیفای می‌تواند یک سایت وام ‌دهی باشد که به صورت کاملا غیرمتمرکز و با به کارگیری قراردادهای هوشمند به کاربران خود، خدمات ارائه می ‌دهد. هر یک از پروژه‌ های دیفای رمزارز محلی خود را هم دارد که کوین‌ ها یا رمزارزهای دیفای نامیده می شوند.

از آنجایی که کاربرد کوین‌ های دیفای بسیار متنوع است، می توان علاوه بر خرید و نگه ‌داری آنها از طریق انجام سایر فعالیت ها مانند سپرده‌ گذاری نیز به سود قابل توجهی دست یافت و همچنین باعث رشد قابل توجه این کوین ‌ها شد.

شما می توانید هر یک از انواع ارزهای دیجیتال از حوزه‌ دیفای را که در ادامه آن ها را معرفی می‌ کنیم، به عنوان دارایی دیجیتالی خود انتخاب نمایید.

ارز دیجیتال یونی

رمزارز یونی، توکن محلی پلتفرم یونی سواپ (UniSwap) است که در سال ۲۰۱۸  و بر بستر بلاک چین اتریوم طراحی و ساخته و راه‌ اندازی شد و مدت ها بعد و در سال۲۰۲۰ رمزارز محلی آن عرضه شد.

مهم ‌ترین بخش یونی سواپ بخش صرافی غیرمتمرکز یا DEX آن است که برخلاف صرافی‌ های متمرکز به صورت مستقیم از کیف پول خود شخص، معاملات را انجام می ‌دهد و بدین ترتیب دیگر نیاز نیست که رمزارزها را به کیف پول داخلی صرافی انتقال داد.

ارز دیجیتال کیک

با محبوبیت یونی سواپ پروژه‌ های مشابه دیگری هم روی بلاک چین ‌های مختلف ساخته شده و روانه بازار شدند که یکی از محبوب ‌ترین آن‌ ها ‌پلتفرم پنکیک سواپ است. می ‌توان آن را نسخه مخصوص زنجیره‌ هوشمند بایننس یونی سواپ در نظر گرفت که به دلیل کارمزد کمتر آن در مقایسه با شبکه‌ اتریوم، مورد توجه کاربران بیشتری قرار گرفت. ارز دیجیتال کیک (CAKE) یک رمزارز محلی  در این پلتفرم است.