سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

چرا به ارزهای دیجیتال نیاز داریم؟

چنانچه از حوزه ی نام آشنای ارزهای دیجیتال، آگاهی و شناخت کافی داشته باشید، می دانید که این روزها اهمیت ارزهای دیجیتال کاملا فراگیر شده و طرفداران آن هر روزه افزایش می یابند.

چنانچه توجه کنید، در می یابید که تا پیش از این، تنها تعداد بسیار محدودی از افراد، با این دنیای هیجان انگیز و انواع ارز و نحوه کارکرد آن آشنایی داشتند، اما امروزه در هر وب سایت و هر شبکه اجتماعی، سخن از ارزهای رمزپایه و اهمیت سرمایه گذاری در آنهاست و حتی برخی افراد برای سرمایه گذاری بهتر و بهینه تر و در نتیجه کسب سود بیشتر، اقدام به دریافت آموزش های لازم در این زمینه می نمایند تا بتوانند به مثابه یک سرمایه گذار موفق در این بازار وارد شده و فعالیت نمایند. تمام این موضوعات و افزایش بسیار سریع تعداد فعالان و سرمایه گذاران بازار ارزهای دیجیتال، بیانگر آینده روشن این بازار هیجان انگیز است.

از زمان شیوع کرونا تا کنون، خرید بیت کوین  و سایر انواع ارزهای دیجیتال در مقایسه با عملکرد سال گذشته، افزایش قابل توجهی داشته اند. به طوری که اکنون شاهد آن هستیم که همواره، بسیاری از افراد تصمیم به خرید ارز دیجیتال گرفته و می خواهند سرمایه گذاری خود را در این حوزه افزایش دهند. به نظر می رسد، تنها بازار مالی که اخیرا افزایش ارزش داشته است، حوزه رمز ارزها، می باشد.

در این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم که اهمیت ارزهای دیجیتال چیست؟ آیا ما واقعا به آن نیاز داریم و سرمایه گذاری در آن یک تصمیم منطقی است؟ پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا با هم به پاسخ این قبیل سوالات برسیم و بتوانیم تصمیم گیری درست و مطمئنی داشته باشیم.

ارز دیجیتال چیست؟

پیش از شروع بحث و بررسی اهمیت ارزهای دیجیتال، بهتر است در ابتدا نگاهی به مفهوم ارزهای رمزپایه و نحوه کارکرد آنها بیندازیم.

مهمترین موضوع در مورد ماهیت ارزهای دیجیتال این است که تمام این ارزها و دارایی ها کاملا دیجیتال و مجازی هستند که رمزنگاری شده اند و نحوه دستیابی بدان ها به دو طریق است، یکی از روش ها، خرید و فروش و دیگری نیز استخراج آن به وسیله دستگاه های پیشرفته و مخصوص است. بسیاری از ارزهای رمزنگاری شده شبکه های غیر متمرکز مبتنی بر فناوری بلاک چین و یک دفترچه توزیع شده توسط شبکه های رایانه ای متفاوت می باشند و موضوع مهم تر دیگر اینکه،  وابسته به هیچ دولت یا سیستم مالی، نیستند.

به عبارت دیگر، ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال، توسط مردم و یا نودهایی که در شبکه فعالیت می کنند، تعیین می شود و بستر فعالیت تمامی این ارزها، بلاکچین است. برخی از آنها از بلاکچین منحصر به خود و برخی دیگر از بلاکچین بیت کوین استفاده می کنند.

به صورت کلی، تفاوت زیادی بین انواع رمز ارزها وجود ندارد و هدف اصلی همه آنها از بین بردن واسطه و بهبود روند تراکنش های مالی، بین کشورهای مختلف و در سطوح بین المللی است. اگر چه که هر یک از آنها ممکن است ویژگی های متفاوتی را برای کاربران خود به همراه داشته باشند.

در میان انواع ارزهای دیجیتال، بیت کوین به عنوان اولین دارایی دیجیتال شناخته شده است، چرا که بیت کوین توانست با استفاده از بلاکچین و رمزنگاری کردن تمام پروتکل ها، مشکلات مربوط به این حوزه را به خوبی برطرف نماید و تا به امروز نیز بهترین  و ارزشمندترین دارایی محسوب می شود. البته که باید اشاره نمود، سایر انواع دارایی های دیجیتال نیز در نوع خود ارزشمند و محبوب می باشند. اما مقصود این است که بیت کوین همچنان سردمدار است و جایگاه خود را حفظ نموده است.

همانطور که گفته شد، ارزش ذاتی این ارزها توسط مردمی که درون شبکه فعالیت دارند، تعیین می شود. به طوری که برای تایید و انجام هر فعالیت و تراکنش، تمامی افرادی که شبکه هستند و مشغول استخراج می باشند، باید تراکنش را بررسی و تایید کنند. به عبارت دیگر، حتی اگر درخواست بررسی تراکنش، توسط یک نفر هم تایید نشود، انجام نخواهد شد.

نکته مهم دیگری که در خصوص این ارزها باید به آن اشاره کرد، این است که این ارزها، قابل ردیابی هستند، یعنی تمام تراکنش های انجام شده در یک دفتر توزیع کل، ثبت می شود. در نتیجه ردیابی آنها، گرچه رمزنگاری شده اند، اما امکان پذیر می باشد. علاوه بر این، بیت کوین و سایر ارزها، در یک شبکه متن باز کار می کنند. یعنی تمام کدنویسی ها و تراکنش ها، توسط افرادی که در آن حضور دارند، قابل مشاهده است.

اهمیت ارزهای دیجیتال

بیت کوین در شمار اولین ارز دیجیتال و محبوب ترین ها به شمار می رود که توسط فردی به نام ساتوشی ناکاموتو در سال 2008 خلق شد و جایگاه بعدی به اتریوم تعلق دارد و اگر چه که مشابه با ارز دیجیتال بیت کوین است، اما از بلاک چین دیگری استفاده کرده و برای قراردادهای هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد. آنچه که تفاوت موجود بین این دو رمز ارز محبوب را مشخص می سازد، این است که از بیت کوین معمولا و تنها برای بازارهای مالی می توان استفاده کرد. در حالی که اتریوم را می توان در تمام پروژه های هوشمندسازی به کار برد.

در ادامه می خواهیم به برخی از مهمترین ویژگی های مربوط به ارزهای دیجیتال بپردازیم که هر یک از آنها می تواند شما را با مهم ترین مزایایی داشتن ارز دیجیتال به عنوان یک دارایی، آشنا سازد.

ویژگی های منحصر به فرد انواع ارزهای دیجیتال

مستقل و غیر متمرکز بودن: این ویژگی را می توان اصلی ترین و مهمترین آنها به شمار آورد، شاید علت رشد بی وقفه و استقبال بی نظیر افراد برای استفاده از این نوع دارایی ها در همین امر نهفته باشد که تا قبل از این، شاهد چنین ویژگی هایی در دارایی و سرمایه نبوده ایم.

در واقع این ارزهای دیجیتال، به هیچ ارگان دولتی و سازمانی مربوط نبوده و از این رو می توانند بدون طی مراحل اداری زمانبر و پر هزینه، با سرعت و سهولت بیشتری مورد استفاده قرار گیرند.

منبع باز بودن: چنانچه می دانید بلاکچینی که برای ارزهای دیجیتال به کار برده می شود، به صورت متن باز برنامه ریزی شده است. به این معنا که، تمام افرادی که درون شبکه حضور دارند، می توانند نگاهی به کدنویسی های آن داشته باشند و اگر کد مخرب در بلاک چین وجود داشته باشد، به راحتی قابل شناسایی است. از سویی دیگر، افراد می توانند از بلاکچین بیت کوین برای توسعه ارزهای دیگر نیز استفاده نمایند. بسیاری از ارزهای دیجیتال فعلی، بر بستر بلاکچین فعلی بیت کوین، با کمی تغییر کار می کنند.

همتا به همتا بودن: به یاد داشته باشید که شما برای استفاده از ارزهای دیجیتال و به کار بردن آنها، نیازی به واسطه ندارید و در واقع می توانید تنها از طریق یک آدرس، ارز خود را مورد استفاده قرار داده و یا  آن را به حساب دیگری منتقل کنید. برای انجام این تراکنش، بایستی کارمزد پرداخت کنید که وابسته به هیچ مرکزی نیست. در واقع تنها اقدام به پرداخت دستمزد ماینر هایی می نمایید که در حال تایید تراکنش ها در بلاک چین هستند.

در پایان مقاله، اشاره می کنیم که در دنیای ارزهای دیجیتال، هر یک از ما می توانیم پولی را در اختیار داشته باشیم که هیچ دولت یا بانکی بر آن کنترل و نظارت ندارد و تنها بر پایه فناوری پیشرفته کدهای کامپیوتری و فناوری رمزنگاری شده، ایجاد شده است.

در واقع افزایش محبوبیت و علاقه مندی به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، بیانگر روند تکامل مفهوم و کارایی پول و دارایی، در آینده ای نزدیک می باشد.

امیدوارم این مقاله برای درک دانش شما عزیزان در مورد ارزهای دیجیتال و  نیاز مبرم به این نوع دارایی ها در آینده ای نه چندان دور، مفید واقع شده باشد و شما را در روند تصمیم گیری برای ورود به این دنیای جالب و کاربردی نیز یاری نماید.