ارز دیجیتال

لو کرنر: درس های بزرگی که از بازار جذاب ارزهای دیجیتال آموختم.

این را می دانیم که دنیای ارزهای دیجیتال، بسیار هیجان ‌انگیز و پُر رمز و راز است، به طوری که بسیاری از افراد را مجذوب و شیفته خود نموده است. هر فرد تجربیات متفاوتی از بازار دارد؛ یکی درباره اینکه چگونه یک ‌شبه پول‌ دار شده صحبت می ‌کند و دیگری درباره ضررهای هنگفت این بازار به دیگران توصیه‌ های مالی می‌ دهد. دلیل این تضادها کاملاً مشخص است و تنها به این دلیل اس که هر فرد با توجه به به میزان ‌دانش، درک، تجربه‌، سود و زیانش سعی می ‌کند، نظر خود را بیان نموده و دیگران را راهنمایی کند.

لو کرنر (Lou Kerner) محقق و کارشناس ارزهای دیجیتال یکی از افراد باتجربه‌ در این عرصه است. او در سال ‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به ‌اندازه ای در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت داشته که وال استریت ژورنال داستانی درباره بیت کوین نوشت و او را «کارشناس بیت کوین وال استریت» نامید.

کرنر مقاله ‌ای تحت عنوان « ده دلیلی که مردم نمی ‌توانند پرتو نور ارزهای دیجیتال را ببینند» نوشت که در آن، به ماهیت ارزهای دیجیتال اشاره می ‌کند و اعتراف می‌ کند که خود او در ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۷ و در یک کنفرانس عرضه اولیه سکه (ICO) توانست تابش نور ارزهای دیجیتال را ببیند.

کرنر در مورد ارزهای دیجیتال می ‌گوید: من به این باور رسیدم که ارز دیجیتال بزرگ ‌ترین اتفاق تاریخ بشریت است.

بنابراین تمام وقت خود را صرف این حوزه کرده‌ام. این جالب ‌ترین و لذت ‌بخش‌ترین اتفاق چهار سال زندگی حرفه ‌ای من است. من بیش از ۲۵۰ پست در وبلاگ ‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال نوشتم. اما باید اعتراف کنم هر چه بیشتر یاد می ‌گیرم، احساس می ‌کنم کمتر می‌ دانم.

لو کرنر به‌ دلیل سابقه فعالیت طولانی که در حوزه ارزهای دیجیتال دارد، یک صاحب‌ نظر محسوب می‌ شود. بنابراین نکاتی که در ادامه بدان ها اشاره شده و شما می ‌خوانید، یادداشت ‌های او در وب ‌سایت مدیوم است که تجربیات خود را از  دنیای هیجان انگیز ارزهای دیجیتال با ما در میان می‌ گذارد.

درس های بزرگی که از بازار هیجان انگیز ارزهای دیجیتال یاد گرفتم:

در سال ۲۰۱۸ مقاله ‌ای با عنوان «۷ درسی که پس از ۳ ماه حضور در دنیای جذاب ارزهای دیجیتال یاد گرفتم» نوشتم و همچنان یکی از پربازدیدترین مقالات است.

اولین درس من این بود، هیچ ‌کس نمی ‌داند.

دنیای ارزهای دیجیتال این روزها مانند اینترنت در سال ۱۹۹۳ یا ۱۹۹۴ و پیش از معرفی مرورگر نت اسکیپ است، زمانی که این مرورگر زمینه را برای پذیرش گسترده اینترنت فراهم کرد. در آن مقطع خبری از گوگل، فیس ‌بوک یا خدمات اینترنتی آمازون نبود.

من در مقاله ‌ای با عنوان «دو دلیلی که چرا پیش ‌بینی ‌ها برای بیت کوین در سال ۲۰۱۸ بسیار اشتباه بود» به این موضوع اشاره کردم که تا چه اندازه کارشناسان در مورد اهداف قیمت بیت کوین در پایان سال اشتباه می‌ کردند.  با آن که معتقدم سرانجام روزی پیش ‌بینی ‌های من در مقاله «خودتان را آماده برخورد با سونامی توکن‌ اوراق بهادار کنید» محقق خواهد شد، به‌ طور کلی پیش‌ بینی و پیش ‌داوری در امر سرمایه‌ گذاری اغلب به شکست منجر می ‌شود.

به هر آنچه متخصصان می‌ گویند، با دیده شک و تردید نگاه کنید. همیشه ذهن خود را باز نگه دارید، چون دنیا آن طوری پیش نمی ‌رود که شما فکر می ‌کنید. من شخصا از هیچ اصل و قاعده تجاری استفاده نمی‌ کنم. دلیل انتخاب چنین رویکردی این است که اصول، شما را از دیدن دنیا به‌ آن شکلی که هست، باز می ‌دارند.

تنها چیزی که با اطمینان درباره ارزهای دیجیتال می‌ دانم این است که پایان آنها با آنچه امروز دیگران پیش ‌بینی می‌کنند بسیار متفاوت خواهد بود.

ارزهای دیجیتال بزرگ‌ تر از آن چیزی می ‌شوند که همه می‌ گویند.

در دهه ۱۹۷۰، روی آمار، استاد دانشگاه استنفورد و رئیس مؤسسه فیوچر، قانونی با نام آمارا را ابداع کرد و بیان داشت، ما تمایل داریم درباره اثرات کوتاه‌ مدت یک فناوری پرگویی کنیم، اما نتایج آن را در بلند مدت دست‌ کم بگیریم. زمانی که من برای اولین بار، با شگفتی ارزهای دیجیتال آشنا شدم،  هنوز هیچ ‌کس درباره دیفای صحبت نمی ‌کرد. اما اکنون ارزش کل این صنعت بیش از ۵۰ میلیارد دلار است. بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار استیبل کوین در گردش وجود دارد و این تنها بخش بسیار کوچکی از کل دارایی ‌های در گردش این عرصه است.

ارز دیجیتال، سرانجام واحد پولی در دنیای متاورس خواهد بود و توکن‌ های غیر مثلی (NFT) هم بیانگر مالکیت املاک، مستغلات، هنر، کلکسیون‌ و مد می ‌شوند.

با توجه به این دیدگاه و اعتقادم مبنی بر اینکه نمی‌ توان بازار را زمان ‌بندی کرد، تمرکز من روی جایگاهی است که ارزهای دیجیتال در ده سال آینده خواهند داشت. من هر روز بیت کوین می ‌خرم. از نظر من هدف بیت کوین در سال ۲۰۳۱، ۱ میلیون دلار است.

می خواهم بگویم که تازه اول راه است و فکر می‌ کنم از زمان ساتوشی ناکاموتو، همه معتقد هستند که دیر به این بازی رسیده ‌اند.

من این توییت گِرِگ شُن در سال ۲۰۱۱ را بسیار دوست دارم که می ‌گوید: ای کاش به ‌جای فروختن ۱,۷۰۰ بیت کوینی که با قیمت ۰.۰۶ دلار خریده بودم و آن را با قیمت ۰.۳۰ دلار فروختم، آنها را نگه می ‌داشتم، الان قیمت بیت کوین ۸.۰ دلار شده است که به معنای نگاه بلند مدت به بازار ارزهای دیجیتال است.

ارزش بازار توکنیزه‌ شده ارزهای دیجیتال، امروز بسیار کمتر از چیزی است که باید باشد. با آن که این عدد کمتر از گوگل (۱.۷ تریلیون دلار)، مایکروسافت (۲.۱ تریلیون دلار) و اپل (۲.۳ تریلیون دلار) است، روزی ارزش بازار آن از تمامی این شرکت‌ها بالاتر خواهد رفت.

وقتی برای اولین بار وارد حوزه ارزهای دیجیتال شدم، دعواهای درونی این صنعت کوچک مرا غافلگیر کرد. این دعواها به ‌طور علنی چهره خود را در کنفرانس سال ۲۰۲۱ بیت کوین در میامی نشان داد. در این همایش پنلی با عنوان افراط ‌گرایی سمی یک مزیت است نه یک ایراد، وجود داشت.

یوتیوبر بیت کوین، نیکو زی‌ام (Nico ZM) در بخشی از سخنرانی خود در این پنل گفت: سمی ‌بودن بیت کوین نه ‌تنها مهم است، بلکه فکر می‌ کنم کاملا ضروری است و اگر مخالف سمی ‌بودن بیت کوین هستید، پس مخالف بیت کوین هستید و اگر با بیت کوین مخالفید، پس مخالف آزادی هستید.

در یک دنیای غیر متمرکز، جامعه حرف اول را می ‌زند.

موضوع مورد علاقه من در دنیای ارزهای دیجیتال، «قوانین، بدون قانون‌گذار» است. ما برای اولین بار در تاریخ بشر، به ‌جای واسطه، ابزارهای جایگزین داریم، اما هنوز در ابتدای راه بهینه ‌سازی جامعه و آغاز راه اقتصادِ توکنی و مراحل اولیه مسائل حاکمیت و اجماع هستیم.

من برنامه کریپتوماندیز را راه‌اندازی کردم تا افراد علاقه ‌مند به دنیای ارزهای دیجیتال در سراسر جهان بتوانند با یکدیگر ملاقات نمایند.

ارزهای دیجیتال راهشان را پیدا می‌ کنند.

موضوع اصلی در ارزهای دیجیتال تعداد افراد نیست، بلکه مشارکت آنهاست که اهمیت دارد. به‌ طور کلی این جوامع یا در حال افزایش مشارکت میان اعضای خود و یا در حال نابود شدن ‌هستند. باید به این موضوع توجه داشت که وجود نوآوری پیرامون جوامع، موجب قرارگرفتن آنها در مسیر جریان اصلی می ‌شود.

یکی از سوالاتی که اغلب از من پرسیده می ‌شود این است که، «چه زمانی ارزهای دیجیتال به جریان اصلی تبدیل می شوند؟»

من این پرسش را با تعریف داستان یکشنبه تنبل، پاسخ می ‌دهم. این داستان درباره ویدیو برنامه تلویزیونی ساتردی نایت لایو، اندی سمبرگ است که پنج ماه پس از راه ‌اندازی یوتیوب در این وب ‌سایت آپلود شد. پس از آپلود ویدئو اندی سمبرگ، یوتیوب به‌سایتی تبدیل شد که سریع‌ترین رشد را در جهان تجربه کرده است. شش ماه بعد، گوگل یوتیوب را به قیمت ۱.۶۵ میلیارد دلار خرید. این موضوع نشان می ‌دهد کار غیرممکن هم می ‌تواند به موفقیت برسد. البته این موفقیت اغلب در حوزه فناوری رخ می‌دهد.

در کل نمی ‌دانم چه چیزی باعث می‌ شود که ارزهای دیجیتال به جریان اصلی تبدیل شوند، در واقع هیچ‌ کس نمی‌ داند. اما این را می ‌دانم، با وجود تمامی نخبگانی که در حوزه ارزهای دیجیتال کار می‌ کنند، سرانجام برای ارزهای دیجیتال هم فرصتی مانند یوتیوب و برنامه یکشنبه تنبل، به وجود خواهد آمد و آنها روزی به جریان اصلی تبدیل خواهند شد.